| کد خبر: 202346 |

◄ کم هزینه‌ترین روش برای نوسازی ناوگان جاده‌ای چیست؟

طرح سوم این است که به ازای اسقاط هر دستگاه کامیون فرسوده صاحب آن بتواند با تحویل کارت خودرو اجازه وارد کردن یک دستگاه کامیون اروپایی با همان تناژ بدون قید مدل را دریافت کند.

تین نیوز

مدت زیادی است طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای حمل کالا انجام نشده و سال به سال کامیون‌ها فرسوده‌تر و نوسازی سخت‌تر می‌شود. 

به گزارش تین نیوز، یک کامیوندار خودراننده  با بیان این مطلب گفت: قیمت هر دستگاه خودروی نو اروپایی چیزی حدود 100 هزار یورو و ارزش اسقاطی هر دستگاه کامیون اسقاطی حدود 2 هزار یورو است.

آرش جلیلی در بخشی از مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، افزود: اگر تعداد کامیون‌های واجد نوسازی را 200 هزار دستگاه در نظر بگیریم برای اجرای این طرح فقط در حوزه بار جاده‌ای 19.6 میلیارد یورو لازم داریم که در شرایط تحریم این مبلغ  معادل تقریبی سه سال فروش نفت است.

وی بیان کرد: البته ناگفته پیداست دلالان همواره سود شخصی و گروهی را به ریه شهروندان و دیسک کمر رانندگان ترجیح می‌دهند بنابراین رانت‌خواران از هر دستگاه کامیون 100 هزار یورویی 700 میلیون تومان هم رانت کسب می‌کنند تا قیمت کل به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برسد.

این دانش آموخته مهندسی صنایع تاکید کرد: این بدان معنی است که در این طرح مبلغ رانت معادل 140 هزار میلیارد تومان خواهد شد که این مبلغ 140 هزار میلیارد تومانی قاچاقچیان و رانت‌خواران را به هوس می‌اندازد.

او استراتژی دوم در این زمینه را تعویض ناوگان فرسوده با ناوگان سه ساله دانست و اظهار کرد: البته ناوگان سه ساله اروپایی مورد بسیار خوبی برای سواستفاده واردکنندگان است چون این ناوگان بیش از نیمی از عمر مفید خود را پشت سر گذاشته و بسیار ارزان‌تر از ناوگان نو خریداری شده و با قیمت نزدیک به نو فروخته می‌شود.

این کامیوندار خود راننده تاکید کرد: میزان ارزبری این طرح با همان جامعه آماری 200 هزار دستگاهی به ازای DAF2017 به مبلغ 65000 یورو، معادل 12.6 میلیارد یورو است اما این کامیون 65000 یورویی به‌جای 975 میلیون تومان یک میلیارد و 700 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد یعنی رانت این کامیون هم همان 700 میلیون تومان و سود این استراتژی نیز  1400 میلیارد تومان است.

جلیلی استراتژی سوم را نوسازی ناوگان به‌طور خودجوش ذکر کرد و گفت: طرح سوم این است که به ازای اسقاط هر دستگاه کامیون فرسوده صاحب آن بتواند با تحویل کارت خودرو اجازه وارد کردن یک دستگاه کامیون اروپایی با همان تناژ بدون قید مدل را دریافت کند این طرح به‌نفع ریه شهروندان و مناسب برای کاهش آلودگی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمود کیاست فر 1 0

    سلام طرح زیاد و طراحانی که به فکر جامعه کار و کارکری زیاد هستن
    امان از جامعه افت زده و دلال هایی که یک دست در جیب دولت و بیت المال و یک دست در جیب مردم ایران نه سیر میشوند نه از بین میروند

  • ناشناس 0 2

    متاسفانه اطلاعات ایشان خیلی ناقص و سطحی است.