| کد خبر: 202167 |

◄ سهم رانندگان کامیون از گازوئیل ارزان؛ کرایه کم، ماک جنگی و بیماری

به‌دلیل مفت بودن هزینه استارت اولیه (گازوئیل) همیشه کامیوندارانی پیدا می‌شوند که با قیمت پایین هم بار می‌برند ضمن این‌که به‌ دلیل مفت بودن کرایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان فراهم نمی‌شود.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا، گرانی بیش از حد کامیون و ارزانی بیش از حد گازوئیل را 2 غده سرطانی بدخیمی دانست که صنعت حمل و نقل جاده‌ای کالا را رنج می‌دهد.

به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و در توضیح این دیدگاه خود گفت: برای این‌که شناخت بهتری از قیمت‌های واقعی به‌دست آید لازم است به نکات زیر توجه شود که قیمت گازوئیل با توجه به فروش تناژی و ارزش حرارتی و مقدار سولفور در منطقه ما حدود 4500 تومان است.

او افزود: همچنین قیمت کامیون 10 سال کارکرده در مقیاس جهانی و آن چیزی که به‌دست عراقی و افغانی می‌رسد حدود 7000 یورو و با یوروی آزاد زیر 110 میلیون تومان است اما این کامیون‌ها در بازار داخل بالای یک میلیارد قیمت دارد.

این راننده کامیون ادامه داد: در ضمن باید توجه کرد قیمت سیلندر F12 در بازار اروپا حدود 1000 یورو است اما این قیمت در بازار داخلی حدود 35 میلیون تومان و قیمت کرایه مسیر معادل بندر-تهران در جاده‌های با کیفیت اروپایی 4000 یورو یا معادل 60 میلیون تومان است.

این دانش‌آموخته مهندسی بیان کرد: با مقایسه قیمت‌ها مشخص می‌شود با سیاسی‌بازی در قضیه گازوئیل سعی می‌شود هزینه‌های روزانه کامیوندار (گازوئیل) را پایین نگه دداشته شود در حالی‌که هزینه‌های سالانه و بلند مدت (لوازم و کامیون)10برابر مقیاس جهانی و حتی مقیاس کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.

وی تاکید کرد: از این راه 2 هدف حاصل می‌شود اولاً کارخانجات ورشکسته و از هم پاشیده کامیون‌سازی همچنان شیره جان کامیونداران را مکیده و در عوض یک عمر تلاش وی کامیون چینی تحویلش می‌دهند و البته حق و حساب لازم هم پرداخت می‌شود، ثانیاً صنایع بزرگ داخلی با برق مفتی و کرایه حمل ناچیز به حیات بی‌برکت خود ادامه می‌دهند(آنها سنگ آهن مفت را با کرایه مفت تبدیل به کالای صادراتی می‌کنند).

به گزارش تین نیوز، جلیلی بیان کرد: جان کلام این است که گازوئیل مفتی رانتی است که حاکمیت توسط راننده از جیب منافع ملی برداشت کرده و به جیب خودش می‌ریزد.

این راننده کامیون در مورد مضرات سیستم مبتنی بر رانت گازوئیل اظهار کرد:  یکی از این مضرات آن است که کرایه 10 برابر کمتر از مقیاس جهانی و کامیون 10 برابر گرانتر از مقیاس جهانی است بنابراین تعجبی ندارد که حتی کامیون مدل 1942 هم به کار واداشته می‌شود.

او افزود: همچنین به‌دلیل مفت بودن هزینه استارت اولیه (گازوئیل) همیشه کامیوندارانی پیدا می‌شوند که با قیمت مفتی هم بار می‌برند ضمن این‌که به‌ دلیل مفت بودن کرایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان فراهم نمی‌شود.

جلیلی از دیگر مضرات ارزان بودن گازوئیل را جدانشدن کامیون‌های پرمصرف و قوی معدنی از کامیون‌های ضعیف و کم‌مصرف جاده‌ای ذکر کرد و گفت: هیچ جای دنیا رسم نیست که کسی با کامیون چرخ 24 معدنی دو دیفرانسیل از ته معدن به وسط اتوبان بیاید.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا ادامه داد: ضمن این‌که عرضه مازاد به‌دلیل تخصصی نبودن مشاغل با کیفیت کم رخ می‌دهد برای مثال مشاهده می‌شود یک کامیون تک اتاق چوبی یک سرویس سبزی و سرویس بعدی خاک کاشی حمل می‌کند.

به گزارش تین نیوز، جلیلی خاطرنشان کرد: همچنین اعوجاج قیمتی ناشی از گازوئیل مفتی منجر به بالایای ملی از جمله آلودگی محیط زیست، تصادفات مرگبار و تخریب جاده‌ها شده است.

وی گفت: کوتاه سخن اینکه رانت گازوئیلی نه به جیب راننده بلکه درنهایت به جیب خود حاکمیت واریز می‌شود و سهم راننده فقط کرایه مفتی و ماک جنگی و دیسک کمر و آرتروز است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 3 0

    موافقم. اصولا مفت خوری آخر و عاقبت نداره.هر کس که از یک امکاناتی استفاده میکنه باید هزینه ش رو بپردازه. این عین عدالته.هر جا دیدید که کسی بدون پرداخت ، از منافعی بر خوردار میشه بدونید که به سهم کس دیگری ناخنک زده ( مستقیم یا غیر مستقیم). گازوئیل مفت یعنی ناخنک زدن به ثروت نفت که مال همه ست.

  • کورش فلاحی 3 0

    سلام با جناب جلیلی موافقم
    با پایین نگه داشتن قیمت سوخت ناوگان همه هزینه های تحمیلی را پوشش داده وبا ناوگان گران وهزینه های گزاف کالای خود را با نازلترین قیمت حمل میکنند .
    فقط کامیونداران خود مالک از این ترفند خسارت میبیند .

  • ناشناس 1 0

    احسنت جناب جلیلی
    کوتاه،مفید،

    فقط یک موضوع را فراموش کردید که من به آن را بیان میکنم.
    آزاد سازی قیمت حامل های انرژی وقتی دولت اختیار کنترل بازار ارز را نداره ضرری به حاشیه سود رانت خواران و گروهای مافیایی نمیزنه.
    مثال:
    50 سنت قیمت بنزین فوب خلیج فارس
    11هزار تومان قیمت دلار قبل از بنزین 3 هزار تومانی

    5500=50×11000 قبل از گرانی بنزین
    6650=50×13300در زمان فعلی

    از 2000 تومان اضافه شدن قیمت بنزین تا به حال 1150 تومان شد باد هوا.
    یعنی حاشیه سود مافیای سوخت تضمین شده.