| کد خبر: 260463 |

◄ برقی سازی راه آهن تهران مشهد در اولویت نیست/ بافق بندرعباس برقی شود

برقی سازی راه آهن تهران مشهد در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد و در اولویت نیست.

تین نیوز

شماری از کارشناسان ریلی با وجود تاکید برخی دیگر از کارشناسان این حوزه بر لزوم برقی سازی راه آهن تهران مشهد ، معتقدند برقی سازی راه آهن تهران مشهد در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد و در اولویت نیست.

به گزارش تین نیوز، فرداد فرهودی کارشناس حمل و نقل ریل ی از جمله کارشناسانی است که تاکید دارد در شرایط فعلی برقی سازی قطار تهران مشهد اولویت ندارد.

فرهودی در جمع متخصصان تین نیوز در توضیح این دیدگاه خود خاطرنشان کرد: پروژه برقی سازی راه آهن تهران مشهد از ابتدا اشتباه تعریف شد، اگر پروژه را همان 20 سال پیش در چهار فاز تعریف می کردند و فاز به فاز هم قرارداد بسته می شد الان هم کار تمام شده بود و قطار برقی تهران مشهد به بهره برداری کامل رسیده بود و هم ایران سازنده تجهیزات و سیستم های برقی شده بود.

او  با بیان این که این پروژه درست تعریف نشده بود و متاسفانه در طول 20 سال میلیارد ها تومان پول هدر  برای مطالعات سفرهای خارجی بی هدف و ساعت های کارشناسی هدر رفت، تاکید کرد: افسوس که وقت را از دست دادیم و حالا هم این پروژه اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

فرهودی در عین حال با تاکید بر این که برقی سازی خطوط ریلی  قطعا برای راه آهن کشور واجب است و در این شکی نیست، گفت: اما در محور تهران مشهد به نظر من حداقل قطار سریع السیر بر برقی ارجح است.

وی گفت: برقی سازی با تعریفی که در ابتدای پروژه انجام شده یعنی سرعت ۲۰۰ اصلا و ابدا قابل انجام نیست بلکه با سرعت ۱۶۰ قابل انجام است چرا که روی خط موجود با زیرسازی و روسازی موجود نمی توان بیش از ۱۶۰سرعت برای قطار برقی در نظر گرفت.

 

او افزود: همچنین در طول مدت حداقل  هشت سال، زمان سیر مسیر تغییر نخواهد کرد مگر این که تعداد ایستگاه های مسیر از ۵۰ ایستگاه به 20 ایستگاه یا کمتر تغییر یابد و این مورد آخر را حتی رئیس جمهور هم جرات ندارد انجام دهد چه رسد به وزیر راه و مدیر عامل راه آهن، برای همین خط جدید و سریع ارجح است.

این کارشناس عنوان کرد: البته باید در نظر داشت، پروژه برقی سازی خطوط ریلی با توجه به افزایش بازده انرژی در کشور بسیار بسیار مفید است و موجب می شود بازده انرژی مصرفی کشور حداقل  ۳۵درصد افزایش یابد و برای همین من موافق صد‌ درصد انجام این کار هستم.

او خاطرنشان کرد: پروژه برقی سازی برخی خطوط ریلی از منظر ملی کاملا توجیه دارد اما از منظر بنگاهی یعنی بنگاه راه آهن و شرکتی با توجه به قیمت سوخت و غیر قابل رقابت بودن، توجیه ندارد ولی از منظر ملی قطعا باید انجام  شود اما بازهم تاکید می کنم برقی سازی قطار  تهران مشهد با توجه به شرایط خط و پل ها و قوس ها در حال حاضر توجیه ندارد اما برقی سازی راه آهن بافق بندرعباس با توجه به حضور موثر بار توجیه دارد و می‌تواند به عنوان اولین پروژه مد نظر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همکار 0 3

    خانه از پای بست ویران است ، خواجه در بند برقی کردن بافق است.

    • فرداد فرهودی 3 0

      همکار عزیز
      البته نظر اعلامی تنها یک نظر کارشناسی است و ما در بند برقی سازی نیستیم تنها عرض کردیم اگر قرار است روزی برقی سازی را شروع کنیم بهتر است از بافق بندر عباس شروع کنیم

    • همکار 0 1

      با سلام و احترام در اگر نتوان نشست

  • ناشناس 1 2

    من نمی فهمم وقتی تمام صنایع میخوابونن بخاطر کمبود برق این چه طرحیه

    • فرداد فرهودی 1 0

      با سلام
      تمامی تحلیل ها بر فرض وجود دیماند لازم از سوی وزارت نیرو مطرح شده است قاعدتا اگر در ابتدای کار وزارت نیرو اعلام کند قادر به تامین برق مورد نیاز نمی باشد می بایست پروژه های برقی شروع نشوند

    • سعید قصابیان 0 0

      سلام. روی تامین برق از شبکه نمیشه حساب باز کرد. در هر طرح برقی کردن باید تامین برق ، مستقل از شبکه در داخل پروژه پیش بینی بشه و هزینه هاش هم دیده بشه.

  • ناشناس 0 1

    نترسید هیچکدام با این وضع بودجه برقی نمیکنیم ،

    فقط این کارشناسان که راه اهن سریع السیر مناسب میدانند.


    در مورد راه اهن هرات هم توضیحی بدهند !

    • فرداد فرهودی 1 0

      دوست عزیز
      بنده متوجه نشدم ربط موضوع قطار سریع السیر به حوزه رآه آهن هرات چیست که شما فرمودید اما تاجائی که اطلاع دارم عملیات رفع نواقص راه آهن هرات قرار است شروع شود وقرارداد بهره برداری از خط هم توسط راه آهن افغانستان در حال انعقاد است تا انشالله خط به زودی به بهره برداری برسد