| کد خبر: 244906 |

◄ چرا نمی توان انتظار افزایش رونق تجاری در منطقه خزر را داشت؟

اگر در دریای خزر تجارت نیست یا بی تحرک است دلیل جای دیگر است و نه ضعف در حمل و نقل.

تین نیوز

در حالی که رقبای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عنوان می کنند یارانه‌ های انحصاری به این شرکت اختصاص پیدا می کند و مدیرعامل این شرکت می گوید شرکت کشتیرانی هیچ یارانه‌ ای از دولت دریافت نکرده‌ است یک کارشناس دریایی معتقد است، نباید ناکامی ها را برگردن عناصر استاتیک و بی جانی همچون یارانه گذاشت و از عناصر اصلی کم رمقی تجارت سخن به میان نیاورد.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر غنچی با بیان این مطلب گفت: اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی دولتی است و یا خصوصی از آفت‌ های مهم است که بلای جان این شرکت شده که علیرغم داشتن زیر ساخت‌ های بزرگی چون بدنه نیروی انسانی به سمت لختی و سکون کامل و ترس از هرگونه عملکرد شجاعانه در عرصه اقتصاد کشور پیش می‌ رود و هر از گاهی تا در نقطه ای از کشور گمانه ای در ازای حمل و نقل می‌شود به فوریت انگشت اتهام به سمت کشتیرانی و پدر معنوی آن یعنی دولت گرفته می شود.

غنچی که خود سابقه مدیریت در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را پیشینه کاری دارد، عنوان کرد: در اینکه از طرف حاکمیت وظایف نانوشته ای بر دوش این شرکت نهاده می شود که شاید ازطرف سایرین امکان آن وجود ندارد شکی نیست، از طرفی اینکه حمایت هایی از جنس معنوی و امتیازات در قوانین مانند معافیت خدمت در ناوگان بر ای دریانوردان و امتیازاتی دیگر هم به  شرکت فوق داده می شود هم قابل انکار نیست، ولی دادن آدرس غلط هم روا نیست.

او ادامه داد: ایجاد سفرهای منظم و پرداخت مابه ازای کرایه حمل در صورت خالی بودن جا، یارانه نیست و نوعی خرید خدمت است که از محل سود وزارت صنعت و معدن از محل سهام خود در کشتیرانی طبق مصوبه دولت پرداخت می شود که عملا به بودجه دولت هیچ ارتباطی ندارد.

وی با تاکید بر این که اگر در دریای خزر تجارت نیست یا بی تحرک است دلیل جای دیگر است و نه ضعف در حمل و نقل، افزود: وقتی تجارت پر ریسک در منطقه وجود دارد، وقتی تاجران در اشل بین المللی در منطقه خزر نیستند و وقتی افراد غیر متخصص با پول‌ های سرگردان بازار بسیار حساس منطقه را متلاطم می کنند، به هیچ وجه نمی توان انتظار افزایش رونق تجاری در منطقه خزر را داشت.

غنچی با بیان این که در حال حاضر تب خرید کشتی توسط افراد نام آشنا و غیر آشنا بدون لحاظ ظرفیت واقعی تجارت، رونق گرفته است، عنوان کرد: صحبت از تجارت با روسیه کمی خنده دار است، اصل تجارت قابل انجام در حوزه خزر در حال حاضر غلات و نهاده های دامی است.

وی افزود: آیا با فرض افزایش ناوگان و فرض خرید مثلا ۳ تا ۴ میلیون تن، امکان تخلیه در بنادر و پسکرانه ها موجود است؟ قطعا خیر و باز داستان تکرار حمل مستقیم و دموراژ و هزینه تمام شده آغاز می شود.

او با تاکید بر این که در مورد کرایه حمل هم، عرضه و تقاضا باید تعیین کننده باشد و لاغیر، گفت: در حوزه کانتینر در خزر امکان ایجاد بازاری با ثبات و حجیم در حوزه صادرات خصوصا با توجه به قوانین خاص روسیه وجود ندارد و نوعی تبلیغات است که هر چند گاهی خصوصا با ایجاد مشکلات در روسیه این اخبار داغ می‌شود که در زمان کوتاهی فروکش خواهد کرد.

غنچی افزود: باید تکلیف واقعی شرکت‌ های بزرگ مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایرین در حوزه حاکمیتی مشخص شود که آیا خصوصی هستند؟ یا ملی با نگاه متعلق به مردم و یا دولتی محض؟ تا بتوان در حوزه عملکرد مدیران آن حرف زد.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش روزبه مختاری رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره عملکرد شرکت کشتیرانی در بنادر شمالی به ایلنا گفته بود: عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم مانند عملکرد سایر شرکت‌ های دولتی است و هر چه یارانه به این شرکت اختصاص می‌دهند و پرداخت می‌کنند عملا اقدامی انجام نمی‌ دهد و حداقل انتظار داشتیم بابت اختصاص این یارانه‌ ها کرایه حمل بار را افزایش ندهند و نظم در حرکت کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.

وی افزوده بود: با توجه به شرایط دریای خزر باید یارانه و سوبسید به شرکت‌ های فعال بخش خصوصی واقعی اختصاص پیدا کند، اما از آنجایی که حمایت‌ ها و یارانه‌ها شامل شرکت‌ های بخش خصوصی واقعی نمی‌ شود در بنادر شمالی هم شاهد همان اتفاقاتی هستیم که در بنادر جنوب رخ داده‌ است و اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خود را بخش خصوصی می‌ داند، سوال این است که چرا یارانه‌ های دولت در این حوزه تنها شامل این شرکت می‌ شود؟

مختاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش تردد کالا از بنادر شمالی به روسیه گفته بود: هر چند صحبت‌های زیادی درباره افزایش همکاری‌ های تجاری با روسیه و افزایش حمل کالا در این مسیر شده اما تا کنون تصمیم اجرایی که براساس آن اقدامی صورت بگیرد، دیده نشده‌ است.   

این اظهارات در حالی مطرح شده که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به آن به ایلنا گفت:  این شرکت نه تنها هیچ یارانه و سوبسیدی دریافت نکرده  بلکه به واسطه مشکلات تحریمی، بهای تمام شده برخی از خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  بالاتر از قیمت های جهانی بوده اما از آنجایی که خود را موظف می‌ دانیم قیمت‌ هایی که ارایه می‌ دهیم رقابتی باشد به همین دلیل به عنوان رهبر حمل و نقل تجاری در بازار حضور داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    متاسفانه در حوزه زیرساخت در کشور یک نوع مقاومت توجیهی وجود دارد !! هر قسمت را که بخواهید افزایش بدهید !! یک نفر کارشناس وجود دارد که بدون توجه به واقعیات فعلی !! طوری مساله را توجیه می کند که اصلا چرا داریم زیرساخت می سازیم!! این صحبت در بنادر دریای خزر پس کرانه ضعیفی داریم و ظرفیت ۳۰ میلیون تنی مجموع بنادر بسیار پایین !! صحیح است !! ولی اینکه ورود کریدورهای جدید ترانس خزر چه از سمت قزاقستان و چه آذربایجان را نبینیم و با بد بینی به کریدور شمال به جنوب نگاه کنیم !! یک نگاه اشتباه و نفهمیدن وضع موجود است !!!