◄ کمبود ناوگان در مراکز توزیع کالا با نوشتن نامه حل نمی شود
دلیل عمده این کمبود، افزایش هزینه ها و عدم هماهنگی میزان کرایه حمل بار با هزینه های تمام شده یک ناوگان است که موجب شده، رانندگان از انتخاب مسیرهای طولانیپرهیز کرده تا بدین ترتیب از استهلاک ناوگان کاسته و هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند.
تنها چند روز پس از انتشار درخواست انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل جاده ای کالا از اعضای خود برای اعزام کامیون به بندر چابهار، درخواست های مشابهی از سوی ادارات دولتی استان های اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و ... در رسانه های اجتماعی منتشر شد.
به گزارش تین نیوز، مضمون تمام این درخواست مراجعه رانندگان و کامیون داران به بنادر و مراکز توزیع بار برای حمل کالا بود و حتی مشوق هایی نیز برای آنان در نظر گرفته شده بود.
اما دلیل کمبود ناوگان و ایجاد مشکل در حمل بار از بنادر و مراکز توزیع کالا به سراسر کشور چیست؟
بررسی خبرنگار تین نیوز نشان می دهد، دلیل عمده این کمبود، افزایش هزینه ها و عدم هماهنگی میزان کرایه حمل بار با هزینه های تمام شده یک ناوگان است که موجب شده، رانندگان از انتخاب مسیرهای طولانیپرهیز کرده تا بدین ترتیب از استهلاک ناوگان کاسته و هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند.
بیشتر بخوانید: کرایه ها به روز شود، فراخوان اعزام کامیون لازم نیست
رانندگان و کامیونداران معتقدند وقتی کرایه ها کم و غیر واقعی باشد دیگر انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند. ضمن این که بی عدالتی و مشکلات در بارگیری و مشکلات سوخت و ناامنی جاده ها نیز مزید بر علت و موجب دل سردی فعالان این بخش شده و این امر اولین نشانه زمینگیر شدن ناوگان حمل و نقل جاده ای است که از مدت ها قبل خطر آن از سوی رانندگان و کامیون داران واقعی اعلام شده بود.
به اعتقاد آنان، اگر تن بر کیلومتر درست و واقعی اجرا و بخشنامه تاریخ 14 تیر ماه 99 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عملیاتی و بار سنگین کمیسیون از دوش راننده و کامیوندار برداشته می شد، هرگز کمبود ناوگان رخ نمی داد زیرا اکنون این کرایه ها با هزینه های ناوگان و هزینه های شخصی راننده تردد به بنادر و دیگر مسیرهای طولانی به هیچ وجه همخوانی نداشته و مراجعه به بنادر برای حمل کالا، صرفه اقتصادی ندارد.
بیشتر بخوانید: هشدار یک راننده: عدم افزایش کرایه، حمل و نقل جادهای را زمینگیر میکند
به گزارش تین نیوز، رانندگان همچنین معتقدند ناتوانی تعداد زیادی از آنان در پرداخت هزینه های ناوگان از جمله تامین قطعه، لاستیک، تعمیرات و ...موجب شده در حال حاضر تعداد زیادی کامیون در گوشه و کنار تعمیرگاه ها و پارکینگ ها زمینگیر باشند و این امر پس لرزه های اجحاف چندین ساله و نادیده گرفتن مشکلات حمل و نقل جاده ای کالاست و دقیقا به همین دلیل حل مشکل نیز از طریق نوشتن نامه ممکن نیست بلکه فقط با افزایش کرایه ها امکان پذیر است.
به گزارش تین نیوز، البته نباید از نظر دور داشت که موضوع کرایه ها، تنها دلیل عدم رغبت رانندگان کامیون برای سفر به بنادر جنوبی نیست.
بیشتر بخوانید: سال 1400 آغاز شد، تن کیلومتر به روز رسانی نشد
موضوع دیگری که موجب شده تعدادی از رانندگان کامیون از تردد به این بنادر پرهیز کنند، دستگاه های ایکس ری موجود در ایست و بازرسی های این گونه مسیرها است که به دلیل نبود امکانات لازم، رانندگان مجبور هستند همراه با کامیون از دستگاه اسکن عبور کنند که برای حفظ سلامتی خود علاقه ای به انجام این کار ندارند.
به همین دلیل است که برخی از آنها که بنادر جنوبی مسیر اصلی ترددشان بود هم،دیگر به این بنادر عزیمت نمی کنند زیرا معتقدنددر صورت عبور از زیر دستگاه ایکس ری، چند سال دیگر مجبورند درآمدی که امروز کسب کرده اند را صرف هزینه های درمان بیماری کنند که به اعتقاد آنان اشعه های این دستگاه برایشان به وجود خواهد آورد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.