| کد خبر: 229578 |

◄ کمبود ناوگان در مراکز توزیع کالا با نوشتن نامه حل نمی شود

دلیل عمده این کمبود، افزایش هزینه ها و عدم هماهنگی میزان کرایه حمل بار با هزینه های تمام شده یک ناوگان است که موجب شده، رانندگان از انتخاب مسیرهای طولانیپرهیز کرده تا بدین ترتیب از استهلاک ناوگان کاسته و هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند.

تین نیوز

تنها چند روز پس از انتشار درخواست انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل جاده ای کالا از اعضای خود برای  اعزام کامیون به بندر چابهار، درخواست های مشابهی از سوی  ادارات دولتی استان های اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و ... در رسانه های اجتماعی منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، مضمون تمام این درخواست مراجعه رانندگان و کامیون داران به بنادر و مراکز توزیع بار برای حمل کالا بود و حتی مشوق هایی نیز برای آنان در نظر گرفته شده بود.

اما دلیل کمبود ناوگان و ایجاد مشکل در حمل بار از بنادر و مراکز توزیع کالا به سراسر کشور چیست؟

بررسی خبرنگار تین نیوز نشان می دهد، دلیل عمده این کمبود، افزایش هزینه ها و عدم هماهنگی میزان کرایه حمل بار با هزینه های تمام شده یک ناوگان است که موجب شده، رانندگان از انتخاب مسیرهای طولانیپرهیز کرده  تا بدین ترتیب از استهلاک ناوگان کاسته و هزینه های خود را بهتر مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: کرایه ها به روز شود، فراخوان اعزام کامیون لازم نیست

رانندگان و کامیونداران معتقدند وقتی کرایه ها کم و غیر واقعی باشد دیگر انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند. ضمن این که  بی عدالتی و مشکلات در بارگیری و مشکلات سوخت و ناامنی جاده ها نیز مزید بر علت و موجب دل سردی فعالان این بخش شده و این امر اولین نشانه زمینگیر شدن ناوگان حمل و نقل  جاده ای است که از مدت ها قبل خطر آن از سوی رانندگان و کامیون داران واقعی اعلام شده بود.

به اعتقاد آنان، اگر تن بر کیلومتر درست و واقعی اجرا و بخشنامه تاریخ 14 تیر ماه 99 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عملیاتی و بار سنگین کمیسیون از دوش راننده و کامیوندار برداشته می شد، هرگز کمبود ناوگان رخ نمی داد زیرا اکنون این کرایه ها با هزینه های ناوگان و هزینه های شخصی راننده تردد به بنادر و دیگر مسیرهای طولانی به هیچ وجه  همخوانی نداشته و مراجعه به بنادر برای حمل کالا، صرفه اقتصادی ندارد.

بیشتر بخوانید: هشدار یک راننده: عدم افزایش کرایه‌، حمل و نقل جاده‌ای را زمینگیر می‌کند

به گزارش تین نیوز، رانندگان همچنین معتقدند ناتوانی تعداد زیادی از آنان در پرداخت هزینه های ناوگان از جمله تامین قطعه، لاستیک، تعمیرات و ...موجب شده در حال حاضر تعداد زیادی کامیون در گوشه و کنار تعمیرگاه ها و پارکینگ ها زمینگیر باشند و این امر پس لرزه های اجحاف چندین ساله و نادیده گرفتن مشکلات حمل و نقل جاده ای کالاست و دقیقا به همین دلیل حل مشکل نیز از طریق نوشتن نامه ممکن نیست بلکه فقط با افزایش کرایه ها امکان پذیر است.

به گزارش تین نیوز، البته نباید از نظر دور داشت که موضوع کرایه ها، تنها دلیل عدم رغبت رانندگان کامیون برای سفر به بنادر جنوبی نیست.

بیشتر بخوانید: سال 1400 آغاز شد، تن کیلومتر به روز رسانی نشد

موضوع دیگری که موجب شده تعدادی از رانندگان کامیون از تردد به این بنادر پرهیز کنند، دستگاه های ایکس ری موجود در ایست و بازرسی های این گونه مسیرها است که به دلیل نبود امکانات لازم، رانندگان مجبور هستند همراه با کامیون از دستگاه اسکن عبور کنند که برای حفظ سلامتی خود علاقه ای به  انجام این کار ندارند.

به همین دلیل است که برخی از آنها که بنادر جنوبی مسیر اصلی ترددشان بود هم،دیگر به این بنادر عزیمت نمی کنند زیرا معتقدنددر صورت عبور از زیر دستگاه ایکس ری، چند سال دیگر مجبورند درآمدی که امروز کسب کرده اند را صرف هزینه های درمان بیماری کنند که به اعتقاد آنان اشعه های این دستگاه برایشان به وجود خواهد آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 3

    در تمام کشورهای پیشرفته دستگاه های ایکس‌ری مشغول اسکن گسترده کامیون ها هستند، این اولین باری است که چنین بهانه ای برای عبور نکردن از دستگاه ایکس‌ری بیان می شود.
    این موضوع قابل تعمیم به همه رانندگان نیست، اما برخی از رانندگان که از محل حمل محموله های غیر مجاز نیز کسب سود می کنند، علاقه ای به رد شدن از دستگاه های اسکن ندارند و می بینیم که چنین بهانه های عجیبی مطرح می شود.
    تین نیوز: در خواست رانندگان حذف دستگاه ایکس ری نیست، بلکه عدم حضور خودشان زیر دستگاه است.

    • Navid Kheirmand 4 0

      آقای محترم گرچه بنده نافی وجود خلافکار در بین همکار نماهای خود نیستم ، اما بهتر است قبل از نظر دادن اولاً مطالعه علمی در خصوص عوارض احتمالی دستگاه داشته باشید و دوماً مطالبه رانندگان را را دقیق بفهمید !! هیچ کدام از رانندگان شاکی تاکنون خواستار حذف این دستگاه نشدند بلکه مطالبه رعایت استانداردهای لازم که اتفاقاً در ابتدای ورودی دستگاه نصب شده را دارند ! ضمناً مطالبه دیگر جلوگیری از ساعتها اتلاف وقت در صف این دستگاه است ، با رعایت استانداردهای دستگاه بجای یکی ۱۰ تا دستگاه نصب کنند.

    • محمد حیدری 1 0

      با سلام و احترام

      در تمامی کشورهای پیشرفته های دنیا دستگاه ایکس ری در حال اسکن خودکار می‌باشد اما ایست و بازرسی نائین راننده از زیر اشعه عبور میکند این تخلف است .

      بهانه ی عجیبی نیست ،دستگاه عجیبی است که در دنیا برای اولین بار برعکس عمل کرده و بر خلاف قوانین و مقررات اسکن میکند.

      در ضمن هر کس مدعی است که دستگاه ضرری ندارد شخصا کامیون ها را از زیر دستگاه رد کند .

  • خداداد بکرانی 3 0

    سلام..

    عدم توجه مسئولین محترم به درخواست ومطالبات بحق صنفی راننده.
    عدم نظارت بر حسن اجرای تن کیلومتر وتفاوت فاحش نرخ بارهای صادراتی به مرز وبنادر کشور با شاخص واقعی تن کیلومنر ..

    عدم اعمال ضرایب مسافت ومنطبق نبودن هزبنه بادر آمد ناوگان در نرخ کرایه های بنادر

    عدم اجرای وعده های مسئولین به دادن مسوقهای قبلی به راننده وایجاد بی اعتمادی در حمل ونقل نیز بر عواملی که خبر نگار محترم تین نیوز برشمردند باید اضافه کرد .
    باتشکر از شما

  • خدادادبکرانی 3 0

    سلام.
    دوستمون اظهار نظر کردند در مورد رد شدن کامیون تمام کشورها از زیر دسنگاه ایکس ری ..

    بزرگوار کاملا درست می فرمایید .
    دستگاه ایکس ری یک دستگاه پیش رفته برای رویت بار کامیون وشفاف سازی جهت احراز هویت بار ..

    تا ابنجای کار قبول .
    ولی اگر توجه کرده باشید در تمام‌نقاط دنیا برای رد شدن از زیر دستگاه ایکس ری حفاظ بزگ وسوله مخصوص نصب دسنگاه را شاهد هستیم .
    که با استقرار کامیون بر زیر دستگاه راننده وافراد سرنشین از آن به فاصله بیست متر باید دور شوند ..
    در ضمن درتمام نقاط دنیا هیچ گاه مواد غذایی فاسد شدنی ویا کامیونهای جوجه کشی وحمل دام وطیور را بلااستثنااز زیر دسنگاه ایکس ری عبور نمی دهند .
    چه برسد به سرنشین وراننده‌کامیون .

    خواست راننده این نیست که از زیر دستکاه ایکس ری عبور نکند ..
    خواست راننده یک درخواست منطقی وبحق است .
    که در مبادی ایست وبازرسی مثل نایین ویا رامشه شهرضا چرت از دستگاههای ایکس ری استفاده می شود که ثابت است .
    وراننده مجبور است سوار بر کامیون از زیر دستگاه رد شود ..
    چرا شما صورت مساله را اشتباه عنوان می کنید ..
    قضاوت شما یک قضاوت ناعادلانه است .
    وراننده هیچ گاه با این درخواست نخواسته کمک به قاچاقچیان کالا کند ..
    بلکه پیشنهادات منطقی وقانونی داده که متاسفانه دیده وشنیده نشده است .
    وبر همین اساس مجبور است که برای حفظ سلامت خود ونان اوری مودش برای حفظ بنیان خانواده مسبر خود را تغییر دهد .
    والسلام

  • علیرضا سمنانی 0 0

    سلام
    عدم تمایل رانندگان به کار با انگیزه و حمل محصولات و کالاهای اساسی , به عوامل متعددی که در بالا توسط تین نیوز اشاره شده بستگی دارد
    درصدی بندی این عوامل و تفکیک آن در حوزهای مختلف , شاید درک بهتری از مشکلات را برای شما تداعی کند
    مشکل ایکس ری , مشکل امروز نیست
    مشکل سالها قبل است , منتها , سالها قبل این مشکل در اسکله ی رجایی بندرعباس بود , امروز در سطح جادهای کشور

    برای شما عجیب ست که تازه شنیده اید , برای رانندگان یا اهالی فن که با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و میکنند عجیب نیست و از این کامنت شما که نشان از بی اطلاعی ست متعجبیم
    البته همیشه ی روزگار همینطور بوده , سالها پس از یک معظل , اجتماعی , متوجه موضوع شده و با هزینه های گزاف , سعی در زدودن آن دارند
    سال رفع موانع است , امید که این مانع سرطانی از جامعه ی رانندگان برداشته شود

    و اما , چرا دستگاه ایکس ری یکی از موانع انگیزشی حمل بار از مناطق مختلف کشور شده است؟
    معمولا عمده ی بار , در مناطق مرزی کشور وارد یا صادر میشود , تصور بفرمایید از خروجی اسکله رجایی , تا قلب تهران , چند مرکز ایست بازرسی وجود دارد ؟ و رانندگان چند ساعت در انتظار عبور از این مراکز نظامی هستند؟ ابطال ساعتهای زندگی رانندگان در صفهایی که ظن به قاچاق است , آیا در انگیزه ی رانندگان حمل کالا موثر نیست؟ یا رانندگان این گزینه را در انتخاب مسیر بجهت اتلاف وقت کمتر در این صفوف مد نظر قرار نمیدهند؟ قذعا همینطور است , که این سیاست , معمولا موجب افزایش طول مسیر حمل خواهد شد , که در ادامه عدم صرفه ی اقتصادی را بهمراه خواهد داشت
    موضوع ایکس ری و بازرسی های بر اساس حدس و گمان , اگر چه برای شما موضوعی جدید بود, اما مجموعه ی این عوامل ریز , موجب کاهش انگیزه شده , کرایه ی کم , امنیت پایین مسیر , اتلاف وقت , ایست بازرسی های مکرر , سوخت کم , عوامل استرسی موجود در ایست بازرسی ها همچون ظن به قاچاق , و سرگردانی بعضا چندین ماهه , و نبود قانون حمایتی , یا جبران خسارتی , همه و همه دست به دست هم داده اند تا رانندگان حتی به جزیی ترین موضوعات هم دقت ذاشته باشند
    نبود امنیت در طول مسیر حمل , و دزدان قاتل , که سال گذشته شاهد آن بودیم , موجبات رعب و وحشت در رانندگان را پدید آورده
    عوامل متعدد دیگری , همچون عدم برنامه ریزی درست و صحیح برای ورود کالا به کشور , یا عدم هماهنگی ورود کالا در فصول غیرکشاورزی , بازهم عاملی برای انباشت کالا چه اساسی و غیراساسی در کشور شده است , بعضا در نقطه ای از کشور , تجمع بار را شاهدیم و در 99 درصد پایانه ها شاهد بی باری ! عدم صرفه اقتصادی برای حمل بار یکسرخالی , موجب میشود , حمل با اختلال مواجه شود
    تخلیه ی بار , بدون حق خواب , یا حق خواب پایین نیز از عوامل بی انگیزگی رانندگان است , باری انتخاب میکنند که اتلاف وقت کمتری در زمان تخلیه و بارگیری داشته باشد

    جدای از عوامل اقتصادی , عوامل غیراقتصادی , دست به دست هم داده اند , تا رانندگان , باری با زحمت کمتر و مزد منطقی تر انتخاب نمایند

    امید در سال مانع زدایی , موانع حمل نیز برچیده شود

  • محمدجوادابویی 0 0

    درود به تمامی فعالان حمل و نقل جاده ای کشور.
    طبق فرموده فعالان صنفی هیچ یک از رانندگان فعال کشور منکر دستگاه ایکس ری نیستن بلکه معتقدن با مدیریت و روشهای صحیح واستاندارد بین المللی استفاده شودتا عوارض ناشی از این اشعه ایکس موجب ازبین رفتن سرمایه های ملی (رانندگان جان بر کف کشور نشود)
    درضمن با نوشتن نامه وبخشنامه مشکلات بین جاده ای وسهمیه سوخت ناوگان وهمچنین افزایش قیمت لوازم وقطعات کامیونداران حل نخواهد شد.
    این کرایه های وکمیسیونهای نامتعارف قابل صرفه نمی باشد

    مخارج واصطلاک کامیونها از اول سال جدیدحدودا40 الی50 درصد افزایش قیمت داشته

  • عباس 1 0

    احتراما به نظر می رسد تین نیوز و اعضای تیم محترمشان با فاصله زمانی دوسال، از برنامه‌های سازمان و دولت معزز انتخاب موضوع می کنند !

    چرا که راهکار رانندگان حرفه ای برای انتخاب مسیرهای نزدیک، در یکی ، دو سال قبل جواب می داد .
    در حال حاضر ایده ادامه فعالیت در این حرفه به کلی مردود است، مگر آنکه در یکی دو ماه آینده پارادایم تازه و عملی ارائه گردد.