| کد خبر: 189474 |

یک کارشناس:

◄ طرح و نصب تجهیزات ایمنی در راه‌ها تخصص می‌خواهد

در حال حاضر طرح و اجرای مهم‌ترین بخش ایمنی راه‌های کشور عموماً توسط کارگران بخش راهداری ادارات کل راهداری‌های کشور که فاقد دانش و آگاهی در این زمینه هستند، صورت می‌گیرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل از سازمان‌های متولی درخواست کرد، در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی نسبت به تربیت افراد متخصص در بخش علایم راه‌ها اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز، رضا مرادی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: امروز با گسترش و توسعه راه‌ها و افزایش خودروها و کاربران جاده‌ای، لزوم به‌کارگیری علایم و تجهیزات ایمنی راه‌های به‌ روز، بیش از پیش ضروری و مورد نیاز است.

وی افزود: این درحالی است که در راهداری‌ها که متولی طرح و اجرای علائم (عمودی یا افقی) و تجهیزات ایمنی در راه‌های کشور هستند غالب مجریان این امر، افراد فاقد تخصص‌های متناسب با امور ایمنی راه‌ها هستند.

این کارشناس تاکید کرد: در این زمینه لازم است هم‌چنان‌که در بحث زلزله، حساسیت‌های جامعه ایجاب کرد تا آیین‌نامه 2800 مبحث زلزله هر چند سال یک‌بار تجدید نظر و به‌عنوان الزامات مقررات ملی ساختمان مورد تاکید و نظارت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، سازمان‌های متولی نسبت به الزامات آیین‌نامه علایم راه‌های ایران همانند دیگر آیین‌نامه‌ها و نشریات راهسازی و روسازی راه‌ها (نشریات 55،101 و..) در دانشگاه‌ها و موسسَات آموزشی نسبت به تربیت افراد متخصص در این زمینه اقدام کنند.

به گفته وی آمار فزاینده تلفات جاده‌ای در هر سال قابل مقایسه با آمار تلفات انسانی زلزله‌های مخرب است که به‌طور متوسط هر 10 سال یک‌بار در کشور اتفاق می‌افتد.

مرادی خاطرنشان کرد: نقش علائم در ایمنی راه‌ها و کاهش حوادث و تلفات انسانی با توجه به مشخصات و مختصات آنها از لحاظ جانمایی، ابعاد و اندازه، فاصله تا شانه و لبه آسفالت، بازتابش سطوح، ایستایی و.... بسیار ضروری و نیازمند افراد متخصص و آگاه به امور مربوط به طرح و اجرای آن است.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ مرکز آموزشی به تربیت متخصصان این امر نمی‌پردازد، بلکه طرح و اجرای مهم‌ترین بخش ایمنی راه‌های کشور عموماً توسط کارگران بخش راهداری ادارات کل راهداری‌های کشور که فاقد دانش و آگاهی در این زمینه هستند، صورت می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس افزود: برای مثال، در بازدید از برخی راه‌های کشور مشاهده می‌شود علائم نصب شده در راه‌هایی که در طی سال‌های مختلف توسعه و ارتقا یافته‌اند، همچنان بر اساس راه قبلی بوده و یا در اثر گسترش شهر و روستاهایی که جاده‌ها از حواشی آنها عبور می‌کند علائم نصب شده بر اساس بافت قدیم  آنهاست.

مرادی اظهار کرد: امید است با توجه به اهمیت نقش علایم و تجهیزات ایمنی در کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای، گامی در جهت آموزش متخصصان بخش علائم و تجهیزات ایمنی راه‌ها و الزام در به‌کارگیری و رعایت آیین‌نامه علایم راه‌ها و همچنین به‌کارگیری افراد متخصص در طرح و اجرای علایم و تجهیزات راه‌ها برداشته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.