| کد خبر: 186675 |

◄ چند اشکال در استفاده از رویه‌های بتونی در ساخت راه‌ها

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است با وجود محسنات رویه‌های بتونی با توجه به وفور سیمان در کشور، برخی از معایب استفاده از این رویه‌ها به جای آسفالت در ساخت جاده معایبی دارد که لازم است به آنها توجه شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است با وجود محسنات رویه‌های بتونی با توجه به وفور سیمان در کشور، برخی از معایب استفاده از این رویه‌ها به جای آسفالت در ساخت جاده معایبی دارد که لازم است به آنها توجه شود.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی برخی از این معایب رویه‌های بتونی را لغزندگی زیاد لاستیک،  2.5 برابر شدن سایش لاستیک و تیزگوشه شدن شکستگی‌ها و کاهش امنیت دانست و گفت: طولانی تر شدن مدت ساخت جاده، ایجاد سروصدا و گردوغبار بیشتر نیز از دیگر معایب استفاده از رویه‌های بتونی است.

وی افزود: همچنین هزینه اولیه ساخت روسازی بتونی در مقایسه با روسازی آسفالتی بیشتر و اجرای تعمیرات و عملیات ترمیم در روسازی بتونی مشکل‌تر است.

این کارشناس تاکید کرد: وجود درزهای انبساط نیز یکی از نقاط ضعف رویه‌های بتنی محسوب می‌شود که در تشدید خرابی‌ها و تخریب بتن نقش مهمی دارد به نحوی که مشکل نگهداری و مرمت محل درزهای انبساط به لحاظ ترکیدگی بتن وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: بروز پدیده پامپینگ و خارج شدن مصالح ریزدانه از محل درزهای انبساط در صورت عدم استفاده از مصالح زهکش یکی دیگر از ضعف‌های روسازی بتنی محسوب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس گفت: دانش فنی و تجربه ساخت روسازی‌های آسفالتی در میان پیمانکاران در مقایسه با روسازی‌های بتنی بسیار بیشتر است، از این رو اجرای رویه‌های بتنی به دلیل نیاز به ماشین آلات پیشرفته و جدیدتر و عدم مهارت فنی و تجربه‌ها عملی مشکل‌تر است.

مرادی افزود: همچنین عبور و تردد ترافیک در این روسازی‌ها نیازمند زمان و گیرش‌های اولیه بوده و قابلیت اجراء در راه‌های در حال بهره‌برداری را ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.