| کد خبر: 188691 |

◄ حمل‌و‌نقل دریایی بین استانی؛ ظرفیتی که دیده نمی‌شود

در شرایط فعلی، نیاز روز افزون به ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت خدادادی موجود، بیش از پیش ضرورت دارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل بر توجه جدی به حمل‌و‌نقل دریایی بین استانی در کشور با توجه به ظرفیت موجود تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی به این شبکه خبری، گفت: کشور ما با داشتن حدود  1900 کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور و ارتباط دریایی با حدود 20 جزیره مسکونی در خلیج فارس و دریای عمان، بهترین شرایط بهره‌گیری از مد حمل و نقل دریایی را دارد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، نیاز روز افزون به ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت خدادادی موجود، بیش از پیش ضرورت دارد.

این کارشناس افزود: با توجه به وجود 20 بندر کوچک در طول نوار ساحلی جنوب کشور از چوئبده اروندکنار تا تنگ زرآباد، با زیرساخت‌های اولیه تخلیه و بارگیری، لزوم توجه جدی به آنها در جهت کابوتاژ بنادر بزرگ و جابه‌جایی کالاهای بین استانی در قالب حمل‌ونقل دریایی که ارزانترین و کم حادثه‌ترین مـُد حمل‌ونقل است، یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر حمل‌ونقل ترکیبی است.

او خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توان با تجدیدنظر در سند آمایش مراکز لجستیک، برنامه‌های اجرایی رونق بخشی این مـُد حمل‌ونقل را که تاثیر به‌سزایی در جابه‌جایی ارزان، حجیم و وزین کالاهای بین استانی دارد، از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ارتقا داد.

مرادی گفت: حداقل‌های ارتقای این روش حمل‌ونقلی، توسعه پسکرانه و افزایش طول اسکله‌ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری در این بنادر کوچک است که این امر هم با استفاده از پتانسیل‌های بسیار خوب بخش خصوصی و تعاونی‌های مردمی قابل احصاء و انجام است.

این اظهارات مرادی در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: بنادر کوچک نقشی کلیدی و اساسی در نبرد اقتصادی کنونی کشور دارند.

روانبخش بهزادیان با اشاره به اینکه رونق بنادر کوچک موجب خواهد شد تجمع جمعیتی در طول سواحل کشور توزیع شود، اظهار کرد: علاوه بر این رونق بنادر کوچک عاملی خواهد بود تا با ایجاد اشتغال از مهاجرت سکنه این بنادر به شهرهای بزرگ جلوگیری شود؛ بنابراین نقش ژئوپلتیک بنادر کوچک از این حیث قابل تأمل است.

بهزادیان با اعلام اینکه مطالعاتی تحت عنوان «بررسی و مطالعه جهت گیری‌های راهبردی بنادر کوچک با تمرکز بر الگوی کاربری و مدیریتی» با مشارکت مرکز مطالعات راهبردی سازمان بنادر و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است، اظهار کرد: این طرح در استان خوزستان چهار بندر، هرمزگان ۲۰ بندر، بوشهر ۱۱ بندر و گلستان ۲ بندر مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بررسی وضعیت موجود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های پیش رو شناسایی شده و ظرفیت ها و محدودیت‌های عمده آنها مورد تحلیل قرار گرفته است و در نهایت جهت‌گیری راهبردی و بسته‌های موفقیت برای تک تک آنها تهیه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.