| کد خبر: 168755 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

◄ تحریم‌ها هنوز آسیبی به حمل‌ونقل دریایی نزده است

در سه ماه نخست سال شاهد بودیم بخش‌هایی از فعالیت‌های بندری روند رو به رشد خود را حفط کرد مخصوصاً در زمینهٔ صادرات غیرنفتی بالغ‌بر 14 رصد رشد را تجربه کرده ایم.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: باوجود آغاز تحریم‌ها فعالیت‌های دریایی بدون خلل ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محمد راستاد در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی در خصوص تأثیر تحریم‌های آمریکا بر  صنعت دریانوردی کشورمان، گفت: فضای فعالیت‌های دریایی یک فضای بین‌المللی است و خوشبختانه ایران تجربه موفقی در گذراندن شرایط پر نوسان در این فضای بین‌المللی دارد.

وی با توضیح اینکه 90 درصد واردات و صادرات در ایران از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود، ادامه داد: به‌واسطه تجربیاتی که در سالهای اخیر از نحوه تعامل با خطوط دریایی بین‌المللی به دست آوردیم و هم چنین استفاده از توانمندی‌های داخلی ما در تمام نوسات اتفاق افتاده توانستیم به‌خوبی نیازهای کشور را در حوزه حمل‌ونقل دریایی تأمین کنیم و کماکان خطوط کشتیرانی باانگیزه کافی به بنادر ما تردد دارند.

 راستاد ادامه داد: در سه ماه نخست سال شاهد بودیم بخش‌هایی از فعالیت‌های بندری روند رو به رشد خود را حفط کرد مخصوصاً در زمینهٔ صادرات غیرنفتی بالغ‌بر 14 رصد رشد را تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: در زمینهٔ ترانزیت مواد فله‌ای نیز رشد 22 درصدی را در 3 ماه اول سال داشتیم و در مجموع  چارچوب‌هایی که در بنادر تجاری کشور فراهم‌شده است و تعاملاتی که برقرارشده است این انتظار را برای ما ایجاد کرده است که کماکان فعالیت‌های دریایی بدون خلل ادامه داشته باشد.

راستاد در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدها و تحریم‌ها تأثیری بر ادامه این فعالیت های نمی‌گذارد؟ گفت: برخی از خطوط نسبت به محدود کردن تردد به بنادر ایران اقدام کردند و تلویحاً این محدودیت‌ها را به ما اعلام کردند. خوشبختانه خطوطی که قصد ترک بنادر ایران رادارند سهم بسیار ناچیز و قابل‌چشم‌پوشی در تردد دارند و با رفتن آن‌ها مشکلی برای حمل‌ونقل دریایی کشورمان ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بنادر ایران برای خطوط کشتیرانی خارجی و سرمایه‌گذاران جاذبه‌های زیادی دارد، گفت: در بخش توانمندی‌های صادراتی ترانزیت و ترانشیت جاذبه‌های بسیار زیادی برای اپراتورهای خارجی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی وجود دارد و ترک چند شرکت کشتیرانی خارجی ما را نگران نمی‌کند چرا که سهمی در اقتصاد دریایی ما نداشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع غرامت سانچی نیز به خبرنگاران گفت: پرونده سانحه سانچی پس از ارائه گزارش‌های رسمی بسته‌شده می‌دانیم و گزارش‌ها را به‌صورت رسمی و نهایی منتشر کردیم. در ورود این سوانح نقاط مشترکی بین کشورهای ذی‌نفع وجود دارد که البته اختلاف‌نظرهایی هم با یکدیگر داریم.

راستاد با بیان اینکه از نظر کشور چین و هنگ‌کنگ مسیر متقاطع علت سانحه است اما از نظر کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی کریستال دلیل تصادف کشتی‌‌ها است ادامه داد: پیگیری‌های حقوقی و جبران خسارت و پرداخت بیمه توسط شرکت نفتی در حال انجام است و قطعاً در چهارچوب‌ها بررسی شده شرکت ملی نفتکش می‌تواند خسارت وارد شده را دریافت و تأمین کند.

راستاد همچنین درباره اهمیت توسعه صادرات از بنادر شمالی کشورمان گفت: راهبرد توسعه‌ای بنادر شمالی کشورمان تمرکز در ترانزیت و صادرات است که در این راستا به زودی همایش توسعه صادرات از طریق مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش توانمندی‌های بنادر حاشیه خزر و اعلام مکانیزم‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران است که در این همایش چهار کشور همسایه دریای خزر حضور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی سه ماه اول سال جاری شاهد رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کشور بودیم.

راستاد با اشاره به ظرفیت بنادر شمالی نیز تأکید کرد: به‌غیر از بندر کاسپین ظرفیت بنادر کشورمان به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که از ۶ میلیون تن آن استفاده می‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.