| کد خبر ۳۰۴۶۱۶
کپی شد

◄ ادعای صاحبان کالا در مورد خرابی محمولات و طلب خسارت هنگفت از رانندگان کامیون های یخچال دار

عبدالله خانعلی رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار از ادعای صاحبان کالا در مورد خرابی محمولات خود و طلب خسارت هنگفت از رانندگان خبر داد.

ادعای صاحبان کالا در مورد خرابی محمولات و طلب خسارت هنگفت از رانندگان کامیون های یخچال دار
تین نیوز |

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار از  ادعای صاحبان کالا در مورد خرابی محمولات خود و طلب خسارت هنگفت از رانندگان خبر داد.

به گزارش تین نیوز ، عبدالله خانعلی  خطاب به رانندگان ناوگان یخچال دار سراسر کشور عنوان کرد:   اخیرا از سراسر کشور خصوصا گمرکات مرزهای خروجی در ارتباط با مشکلات حمل محمولات صادراتی مواد غذایی و فاسد شدنی تماس هایی با هیئت مدیره کانون گرفته می شود.

وی افزود: در این تماس ها اخبار نا خوشایندی به این کانون می رسد که نشانگر آن است که صاحبان کالا مدعی خرابی محمولات خود شده و از رانندگان مطالبه خسارات هنگفتی می نمایند که بعضاً پرداخت آن از توان راننده و کامیوندار خارج است.

وی در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: در این ارتباط حدوداً دو سال پیش دستور العملی توسط این کانون به سازمان راهداری پیشنهاد  شده  که  تا زمان صدور دستور العمل توسط سازمان راهداری این کانون به رانندگان  ناوگان یخچال دار سراسر کشور چند توصیه ارایه می کند.

 خانعلی   اظهار امیدواری کرد رانندگان ناوگان یخچالدار برای  پیشگیری از مشکلات، معضلات و پرداخت خسارات احتمالی به این دستورالعمل ها توجه داشته و عمل نمایند.

توصیه اول ،به صاحبان کالا اعلام نمایند کانتینر یخچال دار یک وسیله نگهدارنده است نه فریزر، بنابراین وظیفه راننده حفظ دمای زمان بارگیری و تحویل محموله و حمل محموله با همان دما یا در صورت امکان دمایی مناسب تر از دمای زمان تحویل است.

توصیه دوم، تهیه ترموگراف وظیفه صاحبان کالا  است‌.

رانندگان محترم توجه داشته باشند هر محموله ای را که نیاز به حمل با دمای خاص و ثابت دارد بارگیری می نمایند، حتما از صاحبان کالا یا شرکت های حمل و نقل صادر کننده بارنامه یا C M R (راهنامه بین المللی) هر کدام که طرف مذاکره راننده قرار گرفته اند درخواست نمایند ترموگراف یک بار مصرف تهیه و آن را داخل کانتینر یخچال قرار دهند.

زیرا تنها گزینه اثبات حمل محمولات با دمای درخواستی صاحبان کالا و خلاصی از گرفتاری و خسارت صرفا  ترموگراف است.

توصیه سوم، اگر راننده مستقیماً با صاحب کالا طرف مذاکره قرار گرفته است، صورتجلسه ای با صاحب کالا تنظیم و دمای مورد نظر و شماره سریال ترموگراف را در آن قید و حتما از صاحب کالا امضاء بگیرند و از متصدی حمل نیز بخواهند که شماره ترموگراف و دمای مد نظر صاحبان کالا را حتماً در بارنامه ثبت نماید.

زیرا تنها گزینه اثبات دمای محموله در زمان بارگیری و تحویل، پایین بودن درجه دمای بار هنگام بارگیری، روشن بودن موتور یخچال در طول مسیر، عدم قصور راننده در طول زمان حمل و نگهداری و در نهایت برای اطمینان و پیشگیری از ادعای فساد و تخریب محموله و مطالبه خسارت از طرف صاحب کالا یا نماینده ایشان در مقصد و پرداخت خسارت از طرف راننده تلقی می شود.

توصیه چهارم، چنانچه محموله ای را خارج از سردخانه یا از سر زمین کشاورزی بارگیری میکنند،حتماً از صاحبان کالا درخواست نمایید در صورتجلسه،محل بارگیری را درج و از ایشان امضاء بگیرند

توصیه پنجم، اگر محموله خارج از سردخانه و در محیط باز بارگیری شده است،خصوصا بارهایی که مقاصد آنها میادین میوه و تره بار است،حتما از متصدی حمل بخواهید این موضوع را در بارنامه درج و به گیرنده کالا اعلام نماید

توصیه ششم، به محض رسیدن به مقصد،صاحب کالا یا نماینده قانونی ایشان را از طریقی که قابل اثبات باشد(پیامک)در جریان امر قرار دهید

توصیه هفتم،پس از رسیدن محموله به مقصد و پس از شروع ساعت کاری یا اداری،کامیون به مدت ( ۴ ساعت) معاف از دریافت حق توقف جهت تخلیه در اختیار گیرنده قرار می گیرد، چنانچه در مدت زمان معافیت ذکر شده تخلیه نشود،طبق نرخنامه حق توقف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صاحب کالا مشمول پرداخت حق توقف خواهند شد

توصیه هشتم و بسیار مهم، چنانچه در روز اول رسیدن به مقصد صاحب کالا یا نماینده قانونی ایشان اقدام به تخلیه کامیون نکردند، بدون فوت وقت با پلیس تماس بگیرند و از ایشان درخواست تهیه صورتجلسه جهت ارائه به مراجع قانونی نمایند

توصیه نهم، روز بعد از رسیدن به مقصد به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و برای صاحب کالا و نماینده ایشان اظهارنامه قضایی ارسال و دادخواست تامین دلیل تنظیم نمایند

توصیه دهم، روز دوم رسیدن به مقصد از دادگاه شهرستان مقصد تخلیه درخواست کارشناس جهت تائیدیه سلامت محموله نمایند.

توصیه یازدهم، در صورتی که روز اول رسیدن محموله به مقصد گیرنده تعیین تکلیف و محموله را تخلیه ننمود، از دادستانی مقصد به دلیل تضییع و تخریب محموله مواد غذایی و فاسد شدنی تقاضای اعمال(ماده 385) قانون تجارت و فروش محموله در میادین میوه و تره بار شهرستان را نمایند.

در پایان استفاده از ترموگراف برای کلیه محمولات مواد غذایی و فاسد شدنی تحت هر شرایطی توصیه می شود،حتی اگر ترموگراف همراه ندارند،یا فرستنده از تهیه آن خودداری می نماید،با هزینه شخصی اقدام به تهیه ترموگراف یک بار مصرف نموده و با هماهنگی و در حضور فرستنده و تنظیم صورتجلسه پس از اتمام بارگیری آن را داخل کانتینر یخچال قرار دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.