| کد خبر: 243369 |

◄ بلاتکلیفی 50 روزه سه کامیون یخچالدار در گمرک بازرگان

آیا کامیون می تواند بدون هماهنگی با مسئولان پایانه مرزی و گمرکات و دریافت اجازه و بیجک، وارد مجموعه گمرک شود؟

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچالدار با طرح این پرسش که مسئولیت مشکلات، سردرگمی و گرفتاری رانندگان در پایانه های مرزی و گمرکات بر عهده کدام ارگان، سازمان، اداره یا مسئولی است، گفت: در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات توسط شرکت های حمل و نقلی بین المللی، نظارت بر عدم اجرای صحیح ضوابط و مقررات و برخورد با این سو جریانات بر عهده کدام ارگان، سازمان، اداره یا شخصی است؟

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی افزود: آیا شرکت های حمل و نقلی بین المللی ملزم به رعایت ضوابط و مقررات تاسیس خود از جمله الزام عقد قرارداد با متصدی حمل یا راننده نیستند؟

وی عنوان کرد: اخیرا یک شرکت حمل و نقلی بین المللی که دفتر آن در استان اردبیل است، در تاریخ ۲۰/ ۰۱/ ۱۴۰۱ اقدام به اجاره سه دستگاه کامیون یخچال دار ایرانی بدون عقد قرارداد حمل، جهت ترانشیپمنت (تخلیه محموله وارداتی به صورت پشت به پشت از یک کامیون به کامیون دیگر) و عبور ترانزیت محموله نهال درخت کاج و گل که از ترکیه وارد ایران شده و باید از مرز لطف آباد به مقصد ازبکستان از ایران خارج می شد، نموده است.

او با بیان این که قرار بود محموله این سه کامیون یخچالدار در گمرک لطف آباد مجددا جهت ارسال به ازبکستان در ناوگان خارجی ترانشیپمنت شود، اظهار کرد: از آنجا که حمل و نگهداری این گونه محموله ها به دلایل زیست محیطی، آفات نباتی، نیاز محموله به شرایط مناسب و دمای ثابت خاص محموله، باید از ابتدا تا انتهای سفر با کامیون یخچال دار حمل شوند، اما برای کاهش هزینه ها یا هر دلیل دیگری این محموله بعد از تعطیلات نوروزی با کامیون چادری وارد گمرک بازرگان ایران شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار تاکید کرد: به همین دلیل مسئولان سازمان دفع آفات نباتی و گمرک اعلام کرده اند اجازه خروج این محموله ها را از گمرک بازرگان نخواهند داد و باید این محموله ها به کشور ترکیه مرجوع یا در ایران منهدم شوند که تا این تاریخ هیچ یک از این موارد ارجاع یا انهدام اتفاق نیفتاده است و این سه کامیون همچنان در گمرک گرفتار هستند.

خانعلی گفت: نکته جالب توجه و مورد نظر این است که به گفته رانندگان در مراجعات مکرر به مسئولان دفع آفات نباتی، گمرک و درخواست رفع مشکل و تخلیه محمولات در ناوگان ترکیه ای جهت برگشت، ایشان اعلام می کنند که کاری از دست ما بر نمی آید.

این فعال صنفی ادامه داد: وقتی رانندگان می گویند کامیون های ما با اجازه مجموعه گمرک با بیجک وارد شده اند، مسئولان به ایشان اعلام می کنند «از ابتدا که نماینده این شرکت حمل و نقل بین المللی برای اخذ مجوز ترانشیپمنت محموله ها از کامیون های چادری ترکیه ای به کامیون های یخچال دار ایرانی به ما مراجعه کرده، ما به ایشان اعلام کرده ایم که این محموله ها باید به کشور ترکیه مرجوع گردد، ایشان بدون اجازه و خودسرانه این محموله ها را از کامیون های ترکیه ای به کامیون های ایرانی تخلیه نموده است».

خانعلی افزود: رانندگان به طور مداوم به مسئولان اداره کل راهداری و مدیر پایانه مرزی بازرگان نیز مراجعه کرده و ایشان هم اعلام می کنند کاری از دست ما بر نمی آید، چون این کامیون ها وارد پروسه حمل و نقل نشده اند که راهداری و حمل و نقل جاده ای بتواند وارد موضوع شود. کانون کشوری رانندگان کامیون های یخچال دار نیز در سازمان راهداری خصوصا دفتر ترانزیت پیگیر رفع مشکل بوده که متاسفانه تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حال  چند پرسش مطرح می شود:

۱ _ آیا کامیون می تواند بدون هماهنگی با مسئولان پایانه مرزی و گمرکات و دریافت اجازه و بیجک، وارد مجموعه گمرک شود؟

۲ _ بر فرض اینکه تریلرهای چادری ترکیه ای که با این محمولات وارد گمرک شده اند در بدو ورود نیازی به بیجک ورود نداشته اند، بعد از ورود به گمرک چه؟چه نوع اظهار گمرکی کشیده اند؟

آیا در بدو ورود اعلام کرده اند که قرار است محمولات خود را در گمرک بازرگان ترانشیپمنت کنند یا قرار است که به صورت ترانزیت از خاک ایران عبور کنند؟

۳ _ آیا برای ورود کامیون های یخچال دار ایرانی به گمرک نیاز به اجازه و اخذ بیجک جهت بارگیری یا تخلیه از مجموعه گمرک می باشد یا نه؟

۴ _ آیا برای ترانشیپمنت کامیون های حامل محمولات صادراتی یا وارداتی شماره پلاک هر دو کامیون در بیجک ثبت و درج نمی شود؟

۶ _ اگر مسئولین اجازه تخلیه و عبور این محمولات از خاک ایران نداده اند؟ قاعدتا کامیون های حامل این محمولات هم نمی بایستی بدون بار از ایران خارج شوند.

۷ _ پس این کامیون ها چگونه از مرز بازرگان عبور و از ایران خارج شده یا هنوز در ایران هستند؟

به گزارش تین نیوز، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار عنوان کرد: مسئولیت بلاتکلیفی و مشکلات روحی و روانی به وجود آمده برای رانندگان کامیون های یخچال دار ایرانی که حدود ۵۰ روز است در گمرک بازرگان به دور از خانه و خانواده با کمترین امکانات به سر می برند، با کدام دستگاه هست؟

وی افزود: مسئولیت بلاتکلیفی رانندگان در گمرکی که به دلیل تردد بالای کامیون های ورودی و خروجی، ازدحام جمعیت تردد افراد بومی مرزی، کنترل های لازم و دقیقی بر تردد و عملکرد افراد ورودی و خروجی در آن صورت نمی گیرد که این امر موجبات نگرانی راننده شده و باید نگهبان کامیون باشد، گمرکی که امکاناتی برای تخلیه و نگهداری مواد غذایی و فاسد شدنی ندارد، با کدام ارگان، سازمان، اداره یا مسئولی است؟ طبق اطلاعات واصله در سال های اخیر مدیریت و مسئولیت پایانه های مرزی به وزارت راه و سازمان راهداری واگذار گردیده است.

خانعلی تاکید کرد: در پایان پرسشی اساسی مطرح است: رانندگان، انجمن های صنفی و کانون رانندگان کامیون های یخچال دار، برای طرح و رفع مشکلات پیش آمده این چنینی و تخلیه محمولاتی که احتمالا تا کنون فاسد و تخریب شده، باید به کجا و به چه کسی مراجعه نمایند؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.