◄ رانندگان کامیون درخواست کردند: دلالان مقابل پایانه بار تبریز جمع آوری شوند
رانندگان کامیون می گویند مشکلی که در حمل و نقل تبریز وجود دارد آن است که حجم زیادی از بارها خارج از پایانه بار توسط دلالان و باربری ها توزیع می شود.
رانندگان کامیون می گویند مشکلی که در حمل و نقل تبریز وجود دارد آن است که حجم زیادی از بارها خارج از پایانه بار توسط دلالان و باربری ها توزیع می شود.
به گزارش تین نیوز، ظفر عظیمی مهر راننده فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: پایانه بار تبریز از پایانه های خوب کشور است که از نظر موقعیت جعرافیایی در مکان مناسبی احداث شده است.
وی افزود: پایانه بار تبریز از نظرخدمات رفاهی هم درحد امکان مناسب است اما با این وجود، پایانه مذکور عاری از مشکل نیست.
این راننده کامیون تاکید کرد: مشکل اصلی و مهمترین مشکلی که در حمل و نقل تبریز وجود دارد آن است که بخش زیادی لز بارها ( حدود ۷۰ درصد) خارج از پایانه بار توسط دلالان و باربری ها توزیع و آنان خودشان کامیون برای حمل بار جذب می کنند.
وی عنوان کرد: اگرچه جا دارد از مدیریت پتروشیمی تبریز و مدیریت تراکتورسازی تبریز تشکر کنم که این دو شرکت بدون برگ آزاد شده توسط اعلام بار از ورود کامیون برای بارگیری جلوگیری می کنند.
عظیمی مهر گفت: از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی درخواست دارم نسبت به جمع آوری دلالان مقابل میدان تره بار تبریز اقدام نموده و بارهای تبریز را در اعلام بار اعلام کنند.
وی افزود: اگر مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده ای تبریز این مهم را انجام دهد تبریز و پایانه بار تبریز از پایانه های نمونه کشور می شود.
متاسفانه سالیان سال است که باربریها و دلالهای بار روبروی میدان میوه و تره بار تبریز جهت حفظ منافع خود با این ادعای واهی که در پایانه بار تبریز به افراد غیر بومی بار نمیدهند رانندگان غریبه را از رفتن به پایانه منصرف نموده و با مبالغی بسیار پایینتر از تعرفه اعلامی و کمیسیونهای نجومی اقدام به جذب کامیون مینمایند و سازمان راهداری و حمل و نقل تبریز جهت ریشهکنی این مشکل با انجمن صنفی رانندگان تبریز و رانندگان متعهد به سیستم اعلامبار همکاری نمینمایند
ببینید : ببینید : سیستم توزیع بار در پایانه تبریز طی سالیان متمادی به شکل فعلی در اومده ,,,, خود پایانه اعلام بار داره ,, ولی اول اینکه خبری نیست ,, دوم اینکه برگه نوبت داره ,,, یعنی از شما جلوتر ماشین ,, به تعداد زیاد در صف انتظار هست .
اینکه به رانندگان غیر بومی بار نمیدهند نمیتونه صحیح باشه , اما کمبود بار به شکلی شده که عده ایی ماشیندار بومی همواره چندین روز در انتظار بار مناسب بسر میبرند .
یعنی شانس شما در چنین شرایطی عملا صفره .
لذا تعدادی از رانندگان ترجیح میدهند که به جای معطلی و پرسه زدن یا خواب بیهوده در فضای ملال آور پایانه ,, که خودش خرج و مخارج هم داره ,,, به محض خالی شدن ماشین , به سرعت ,, دنبال راهی آسان برای دور زدن جریان و یافتن بار برگشت باشند .
این روش در خیلی از پایانه ها رایج هست , در مشهد ,, در یزد , رشت , ساری و الی آخر .... یعنی سیستم جذب بار در این شهرها , به این فرم بیان شده در حالت دو یا حتی چند وضعیتی هست .
اما تجمع رانندگان و دلالان در مقابل تره بار در تبریز یا جاهای نظیر آن در سایر مناطق کشور ,, ,, یک فضای شلوغ و خودمونی و مخصوصا غیررقابتی ایجاد میکنه که به فرهنگ رفتاری و گفتاری رانندگان بسیار نزدیکتر و باب میل تعداد زیادی راننده هست !
جاییکه شانس جذب بار مناسب , بر پایه عوامل ساده ایی نهاده شده , هم چون : رفاقت بر پایه پول چایی بسیار بالاتر ! فروش بار به صورت تلفنی باز بر پایه پول چایی یا کمیسیون بالا ,, یا در مواقعی , حتی بستگی به فاصله طولی و متراژ بین شما با دلال داره قبل از اینکه دیگران سر برسند و بار از دست شما خارج بشه !! پس احتمال جذب بار به این روش ها , خیلی بیشتر و ممکن تر از یک فضای قانونمند به نظر میآد که اوضاع مبتنی بر برگه نوبت و خواب چندین روزه ناوگان هست ,,, ,,,,
یعنی بخش قابل توجهی از رانندگان به وجود چنین مراکزی رغبت نشان میدهند و به نوعی عملا ,, خود به پدیده واسطه گری دامن میزنند .
اما راه خنثی کردن یا جلوگیری از ایجاد چنین مراکزی , و در مقابل طرح و ابداع روشی که امکان رقابت سالم رو در این حوزه بوجود بیاره , کار چندان آسانی نیست .
ایجاد درگاه ملی بار و اختصاص کد نوبت دیجیتالی , به هر ناوگان و امکان صدور بارنامه و تخصیص سوخت مورد نیاز مسیر تنها در صورت وجود چنین کدی ,, ,, در کنار گشت های دایمی شبانه روزی در گلوگاههای خروجی , میتونه بسیار موثر باشه .
سلام باربریهای دلال مانند ودلالهای جلو میدان تره بار جمع شود بهترین گذینه برای رانندگان است چون بار به دست همه رانندگان نمی رسه