| کد خبر: 234044 |

◄ قانونی که به فرار کارفرمایان از پرداخت حق بیمه رانندگان کمک می کند

رانندگان دارای کارفرما فاقد حق سنوات هستند و امروز یک راننده حمل ونقل جاده ای با پرداخت 30 سال حق بیمه با حداقل دریافتی بازنشسته می شود.

تین نیوز

تنها راه کمک به رانندگان برای پرداخت حق بیمه واقعی آنها، شناسایی کامیونداران کارفرمای این رانندگان و تفکیک آنها از خودمالکان است.

به گزارش تین نیوز، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای  با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: کامیونداران و شرکت های حمل و نقلی که رانندگان را بر روی وسیله نقلیه خود به کار می گیرند کارفرمای آنها محسوب می شوند و متاسفانه  قانون بیمه رانندگان پناهگاهی برای این دسته از کارفرمایان شده است تا از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای این رانندگان خودداری کنند.

محسن متقین افزود: در واقع کمک 13.5 درصدی دولت به حق بیمه رانندگان به جای آن که کمکی به معیشت راننده بنماید، درواقع کمک به کارفرمایانی است که همه  رانندگان  را مشمول قانون بیمه رانندگان مصوب سال ۷۹ مجلس شورای اسلامی می دانند.

وی عنوان کرد: این دسته از رانندگان باوجود داشتن کارفرما، هرگز از بیمه بیکاری بهره مند نمی‌شوند و پرداخت حق بیمه آنها توسط خودشان و با استفاده از کمک دولت و با تعیین ضریبی از تعیین حداقل دستمزد سالانه توسط شورای عالی کار صورت می گیرد.

از همین نویسنده:

 او ادامه داد: رانندگان دارای کارفرما فاقد حق  سنوات  هستند و امروز یک راننده حمل ونقل جاده ای با پرداخت 30 سال حق بیمه با حداقل دریافتی بازنشسته می شود.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: هیچ ساز و کاری برای پرداخت حق بیمه سهم دولت به رانندگان جاده ای تعیین نشده است که بتوان با استفاده از آن سره را از ناسره تشخیص داد و هر شخص دارای کارت هوشمند فعال  رانندگی می تواند از حق بیمه سهم دولت استفاده کند و برای هر راننده دارای کارت هوشمند می توان به عنوان راننده اول ویا دوم بارنامه صادر کرد.

وی گفت: قریب به 600 هزار راننده بخش حمل کالای جاده ای بر اساس همین ساز و کار از حق بیمه سهم دولت استفاده می کنند که این امر موجب شده است تا رانندگان غیر خودمالک از حقوق خود محروم بمانند.

به گزارش تین نیوز، متقین در مورد نقش تشکل های صنفی بخش حمل و نقل جاده ای در حل این مشکل، اظهار کرد:  آن بخش از رانندگان حمل کالای جاده ای فاقد کارفرما که آنها را اصطلاحا (خودمالک) می‌ نامند اساسا مشمول قانون کار نیستند تا بتوانند عضو تشکلات صنفی باشند.

وی افزود: انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران و انجمن های صنفی کارگری رانندگان کامیون آش شله قلمکاری است که متاسفانه این گره کور را همچنان محکم تر کرده است که با دندان هم باز نمی شود.

او عنوان کرد: داشتن متولی دولتی (سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای) برای این حرفه  نیز موجب شده است که این صنف از داشتن اتحادیه صنفی محروم باشد و سازمان عریض و طویل مذکور از ابتدای تأسیس با سیاست(شرکت محوری) همچنان راه را برای استثمار جامعه رانندگان  خود مالک هموار نموده است.

بیشتر بخوانید:

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: ارزش سرمایه گذاری توسط رانندگان خودمالک درکشور امروز بالغ بر چهارصد هزار میلیارد تومان برآورد میشود که این سرمایه هنگفت که تقریبا معادل با ارزش کل جاده های کشور و تاسیسات زیر بنایی آن که متعلق بدولت است می باشد.

وی گفت: این سرمایه عظم که بخش عمده آن  توسط رانندگان خودمالک تامین شده با سیاست های شرکت محوری درحال فرسودگی و نابودی است.

او با بیان این که «سرمایه گذاری در بخش نوسازی ناوگان هرگز توسط متولی رسمی دولتی حمل ونقل جاده ای تبیین نشده است» افزود:  رانندگان بی پناه اعم از خودمالکان و یا رانندگان مشمول قانون کار، در طول سال های گذشته ابزار سو استفاده عده ای فرصت طلب قرار گرفته اند که خود را در بخش تشکلات صنفی نماینده رسمی رانندگان می دانند.

متقین ادامه داد: این بخش از جامعه هرگز نماینده رسمی نداشته و ندارند  زیرا اولا  براساس آمار موجود تقریبا ۹۳ درصد جامعه رانندگان حمل و نقل جاده ای اساسا مشمول قانون کار نیستند تا بتوانند در تشکلات صنفی موضوع ماده ۱۳۱ ق کار  عضو شوند در ثانی وقتی به استناد ماده ۱۷۸ قانون مذکور عضویت در این تشکلات اختیاری است، چگونه این تشکل ها شمولیت عمومی صنف را دارا می شوند و راس هرم آنها نماینده 600 هزار راننده کشور خواهند بود؟

وی عنوان کرد: سازمان راهداری وحمل ونقل بهتر است به جای امضای توافق نامه بیمه روستای و عشایری برای رانندگان، به فکر اجرای ساز و کار ساده ای باشد که سال هاست منافع گروهی قدرت طلب از اجرای آن جلوگیری نموده است.

او افزود: تنها راه کمک به رانندگان برای پرداخت حق بیمه واقعی آنها، شناسایی کامیونداران کارفرمای این رانندگان و تفکیک آنها از خودمالکان  است.

به گزارش تین نیوز، وی با تاکید بر این که انجام این کار به سادگی امکان پذیر است، عنوان کرد:  چنانچه توسط  سازمان راهداری و حمل و نقل  در سند حمل (بارنامه) جایی برای درج مشخصات مالک کامیون درنظر گرفته شود به راحتی رانندگان خودمالک مشمول قانون بیمه رانندگان، از دیگر رانندگانی که بر روی کامیون دیگری به کار گمارده می شود از یکدیگر تمیز داده خواهند شد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای گفت: آن گاه حقوق حمایتی رانندگان حمل و نقل جاده ای در پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به رسمیت شناخته خواهد شد و این دعوای انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران و کارگری رانندگان که تاکنون  کشمکشی برای حفظ قدرت و منافع بوده است خاتمه خواهد یافت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    چراتامین اجتماعی سنوات سال72تا80راننده گان راباگرفتن چندسالی که شرکتهای حمل ونقل نریخته اند راازخودراننده وبه نرخ روز مثل سربازی کامل نمی کند هشت سال سابقه حق راننده گان است وراننده گان هم مقصر نبوده اند

    • ناشناس 0 0

      یعنی چی؟
      منظورتون را واضحتر بیان کنید.

      الان منظورتون اینه که حق بیمه آن چند سالی که شرکتهای حمل ونقل پرداخت نکردند و به جیب زدند را دوباره به تامین اجتماعی پرداخت کنیم؟؟

  • راننده 0 0

    درست باربریها بالا کشید ند آیا توانستند حق راننده گان رابرگردانند خیر الان از 72تا80هرراننده مراجعه می کند می گویند چند سال باید کار کنی تاهشت سال کامل شود از دو سه چهار پنج سال سابقه وجود دارد وکسی هم کاری انجام نمی دهد اگر راه حل شدنی دارید بگوید تا خلاص شویم سختی کارکه درست نشد راننده واحد شهری باهشت ساعت کاربیست ساله بازنشته شده ولی راننده بیابان سی سال این عدالت است لااقل اگر قبول کنند هرخواست بازنشته شود بتواند

    • ناشناس 0 0

      یعنی شما الان فکر می‌کنی با این کار حق و حقوق رانندگان احیا میشه؟؟