| کد خبر: 229252 |

◄ خطر حذف یارانه رانندگان خود مالک کامیون در پرداخت حق بیمه

این استنباط ممکن است گروه بزرگی از رانندگان بخش حمل کالای کشور را که با داشتن یک کامیون بر روی کامیون خود اشتغال دارند، برای استفاده از کمک دولت به حق بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل نماید به طوری که حق بیمه کمک دولت به رانندگان که در راستای نداشتن کارفرما به آنها تعلق می گیرد، قطع شود.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در نامه ای خطاب به مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: باخبر شدیم در دو سه روز گذشته برای حل مشکل عضویت رانندگان خود مالک در تشکل های صنفی مربوطه و نیز تصمیم گیری برای پایش انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران و کارگری رانندگان در آینده، همچنین برای حل معضل ایجاد شده یعنی استنباط کارفرما تلقی شدن راننده خود مالک، جلسه ای برگزار شده است.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین تاکید کرد: این استنباط ممکن است گروه بزرگی از رانندگان بخش حمل کالای کشور را که با داشتن یک کامیون بر روی کامیون خود اشتغال دارند، برای استفاده از کمک دولت به حق بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل نماید به طوری که حق بیمه کمک دولت به رانندگان که در راستای نداشتن کارفرما به آنها تعلق می گیرد،  قطع شود.

وی در بخش دیگری از این نامه عنوان کرد: خاطر نشان می سازد که شما از مسئولان کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور برای نظر خواهی در این خصوص دعوت به عمل آورده اید که این تشکل یعنی «کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور» با توجه به آخرین مصوبه هیئت دولت در ۱۳ اسفند ۹۹ موضوع اصلاح آیین نامه نحوه تشکیل انجمن ها و کانون های مربوطه، نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا خودمالک در حمل و نقل کالای جاده‌ای کارفرما محسوب نمی‌شود؟

وی افزود: آنها باید در اولین مجمع، این کانون را منحل کنند و هر زمان تعداد کانون های استانی شان از مرز 10 کانون گذشت اقدام به تأسیس کانون هماهنگی کانون های استانی نمایند. البته آن هم به شرط موافقت و پیشنهاد کانون عالی کارفرمایی کشور.

متقین ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است فقط قانون فصل الخطاب قرار گرفته و از تشکل حقوقی که رسما نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد برای نظر خواهی دعوت به عمل نیاید تا در آینده مورد اعتراض گروه بیش از ۹۰ درصدی رانندگان حمل و نقل کالای کشور یعنی خود مالکان قرار نگیرید.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای افزود: به استناد ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی کشور حضور رانندگان خود مالک در انجمن های کارفرمایی کامیونداران، «اقرار» محسوب می شود و باکارفرما تلقی شدن راننده خودمالک، آنان مشمول ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی می گردند و از حقوق تعیین شده برای این دسته از شاغلین در قانون بیمه رانندگان مصوب سال ۷۹ مجلس شورای اسلامی (یعنی کمک  50 درصدی دولت به حق بیمه رانندگان فاقد کارفرما) محروم خواهند شد.

به گزارش تین نیوز، متقین عنوان کرد: درماده ۲ آیین نامه چگونگی تشکیل انجمن ها (مصوبه هیئت دولت درسال ۸۹ ) به صراحت آمده که اعضای انجمن های صنفی کارفرمایی باید به عنوان کارفرما در کارگاه  (شاغل) باشند، یعنی بحث اشتغال به عنوان کارفرما یک شرط لازم است.

وی گفت: کارفرما در حمل و نقل کالای جاده ای حتما باید شاغل باشد، یعنی به عنوان کارفرما در کارگاه همه کارها به جز رانندگی و وظایف مربوط به رانندگی به عهده کارفرماست، این اشتغال به معنی همه فعالیت های فرد در راهبری کامیون اعم از تعمیر و نگهداری و نیز ایجاد امکانات مورد نیاز برای کارگر شاغل در حرفه اوست.

به گزارش تین نیوز، این فعال بخش حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: لذا به نظر می‌رسد یکی از مهم ترین موضوعات در این خصوص، رعایت ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی است یعنی کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه سهم کارفرما را با سهم کارگر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

متقین افزود: ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی می گوید اقرار، اخبار به حقی  است به نفع غیر ولو به  ضرر خود، بنابراین به نظر می‌رسد عضویت «رانندگان خود مالک» در انجمن های صنفی کار فرمایی کامیونداران در واقع مستند به ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی اقرار محسوب شده و نمی‌توانند از کمک دولت برای پرداخت حق بیمه رانندگان موضوع قانون بیمه اجتماعی رانندگان مصوب سال ۷۹ استفاده کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد ازغدی 2 0

    با تلاش کانون کارفرمایی کامیونداران کشور در جهت اثبات کارفرما بودن رانندگان خود مالک ،احتمال صد در صدی حذف یارانه حق بیمه رانندگان وجود دارد . با این رویه آقایان دولت هم از آنها تشکر خواهد کردو سوال اینجاست کانون کارفرمایی کامیونداران با حذف یارانه بیمه رانندگان چه کار مثبتی برای این صنف میخواهد انجام دهد . نتیجه بی کفایتی مسئولین ادارات و تشکلات کارفرمایی رانندگان ، نابودی رانندگان خود مالک کشور خواهد شد !!!!!!!

  • راننده 0 0

    راست می گویند سنوات هشت سال 72تا80راننده گان رااول سازمان درست کند بعد برود دنبال بقیه کارها همیشه راننده گان چون کسی راندارند زیان می کنند یکی همین هشت سال که مشخص نیست کی باید جواب راننده رابدهد

  • راننده 0 0

    آخر اگریکی دلش بحال راننده گان می سوخت باسازمان تامین اجتماعی به گفتگو می نشت راننده گان که مقصر نبودن باربریها سال72تا80پرداخت نمی کردند بادست بردن دربارنامه کرایه کم می زدند دربرگه زیر مقصد رانزدیک می کردند بارکاربن کسی هم نمی دید مثل الان سیستمی که نبود پس وقتی راننده مقصر نیست پس بقیه راکه نریخته اند به قیمت حالا ازراننده بگیرند وهشت سال سابقه راکامل کنند مشکل کجای کاراست که این مشکل کوچک درست نمی شود چراکسی جوابگو نیست

  • راننده 0 0

    جالب اینجاست که سختی کاردرست نشده سنوات هشت سال درست نشده یک مشکل دیگر هم می خواهند درست کنند بارنامه همان کارفرماست چون راننده برای خودش که بارنمی برد صاحب کالا کارفرماست این چیز مشخصی است راننده کارگر است بارراباید تحویل کارفرما بدهد ومزد خود که کرایه است رابگیرد اگر کمی منطقی همه فکر می کردند سختی کار وسنوات هم درست می شد چراافراد باسواد وحرف زن تحصیل کرده که درجمع راننده گان هستند به کارگمارده نمی شوند افراد مسن باشند ازجوانان لیسانس به بالا دیپلم به بالا درراننده گان زیاد است استفاده شود برای دفاع از راننده گان

  • راننده 1 0

    کارفرما کارخانه داراست که تعداد زیادی کارگر دارد یا بنگاه داری که چند تا کارگر دارد نه راننده دربه در که باماشینش آخر سال که حساب می کند اندازه حقوق یک کارگر براش نمی ماند تازه سرما گرما شب وروز نه شام ونهار درستی نه استراحت درستی نه خواب درستی لوازم گران لاستک گران باید ازجیبش هم بدهد چون راننده شده کشورهای دیگر را ببینید رانند ه گی اجر وقرب دارد نه ایران بااین کارها می خواهند سختی کاردرست شود کی دیگر به فکرراننده می خواهند بروند

  • راننده 0 0

    باید از آقای کریمی دبیر انجمن صنفی کامیونداران تشکر کرد که سختی کار وسنوات هشت سال رادرست کرد آخر چه کاری انجام دادید نه سختی کار درست شد نه سنوات هشت سال حتی باگرفتن بقیه ازخود راننده به نرخ روز از سال 97 چه کارانجام شده سه سال از وعده وقول دادند گذشته است راننده گان قدیمی الان به سنوات هشت احتیاج دارند تاازاین کارنجات پیدا کنند کی دیگر وقت خیلی گذشته کاری انجام دهید

  • راننده 0 0

    خیلی جالب است که بعد ازسال 80هرراننده ای بیمه خودراپرداخت نکرده تامین اجتماعی می گیرد وهرسال باشد جز سوابقش تلقی می شود وقتی سوال می کنیم چه فرقی بین سال 80به بعد وقبل وجود دارد می گویند بعد هشتاد قراداد دارند راننده گان باسازمان ولی قبل نه خوب پس اگر 72تا80 باربریها کارفرمای راننده گان بودند ونریخته اند چرا سازمان حق راننده گان راازباربریها که کارفرما بودند وصول نمی کند درصدی از بارنامه های الان رابه سازمان بدهند تاسنوات هشت سال کامل شود واگر خود راننده گان باید بدهند چرا نمی گیرند چه فرقی بین 80به بعد وقبل دارد چرادیوان عدالت ادرای این کاررادرست نمی کند

  • عباس اقایاری 1 0

    حالا گیر دادن به راننده کل مشکل کشور حل شد

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    اجازه بفرمایید اینجانب بعنوان نگارنده این مقاله ومتن منتشر شده چند نکته را گوشزد نمایم .

    عنوان وتیتر انتخابی برای این مقاله (خطر حذف یارانه کمک دولت به حق بیمه رانندگان خودمالک) از طرف نویسنده متن نیست و البته استنباط ناشر از متن ارسالی است .
    به همین دلیل مکن است سوءبرداشتی از اصل نوشته ایجاد شود که از اهداف اصلی انتشار این مقاله نیست .

    حق بیمه سهم دولت برای کمک به رانندگان حمل ونقل جاده ای مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اجرای قانون ونیز تامین اعتبار لازم قریب به بیست سال است که ادامه دارد ومسلما با تصمیم مدیران اجرایی ویا سازمان تامین اجتماعی به این راحتی حذف نمیشود .
    آنچه دراین مقاله مطرح شده است و نباید از نظر خوانندگان مغفول بماند این است که حق بیمه کمک دولت به رانندگان خودمالک که فاقد کارفرما هستند تعلق میگیرد واگر راننده ای دارای کارفرما باشد وبر روی کامیون متعلق به مثلا شرکت کار میکند نباید از این کمک دولت استفاده کند .

    لذا سعی شده است که با نگاه قانونی به موضوع اینگونه بیان شود که دستگاه دولتی مرتبط با تشکیل تشکلات صنفی یعنی( معاونت روابط کار وزارت تعاون ونیز اداره کل سازمانهای کارگری وکارفرمایی وزارت تعاون )در صدور دستورالعمل هاواظهار نظر ها دقت لازم را بنمایند که خدای ناکرده با صدور اجازه عضویت راننده خودمالک در انجمن های کارفرمایی کامیونداران آنها را به اقرار کارفرما بودن وادار ننمایند .
    لذا یک بار دیگر دراینجا تاکید مینامیم راننده خود مالکی که کارفرما نداشته باشد مشمول قانون بیمه رانندگان سال۷۹ است وحق بیمه سهم دولت از او برداشته نخواهد شد
    میم نقطه میم

  • بهروز 2 0

    یکماه پیش یکی از رانندگان که فقط یکسال مانده بود که بازنشسته بشه بعلت کرونا فوت کرد . اما همیشه لعنت میکرد اونایی که قبل از سال ۸۰ پول بیمه‌ش رو واریز نکردند و اون مجبور بود با وجود عدم توانایی ، بازم به کارش ادامه بده تا با ۳۰ سال بازنشسته بشه..اما زجر خانواده‌ش هم به این خاطر بود که حدود ۲۹ سال دوری از اون رو تحمل کردند که وقتی بازنشسته میشه بتونند بیشتر در کنارش باشند، اما اون هیج وقت روی خوشِ زندگی رو ندید! لطفا پیگیر سختی کار رانندگان باشید تا این عزیزان بعد ۲۰سال رانندگی و دوری از خانواده بتونند آخر عمری کنار خانواده‌شون باشند..یه لحظه فکر کنین به این قانونی که باید ۳۰ سال تو بیابون دور از خانواده‌ت باشی و اگه از تصادف و مریضی زنده بیرون اومدی موقع بازنشستگی ، میتونی در کنار خانواده‌ت به دردهایی که بعلت رانندگی به سرت اومده رسیدگی کنی...