◄ خطر حذف یارانه رانندگان خود مالک کامیون در پرداخت حق بیمه
این استنباط ممکن است گروه بزرگی از رانندگان بخش حمل کالای کشور را که با داشتن یک کامیون بر روی کامیون خود اشتغال دارند، برای استفاده از کمک دولت به حق بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل نماید به طوری که حق بیمه کمک دولت به رانندگان که در راستای نداشتن کارفرما به آنها تعلق می گیرد، قطع شود.
یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در نامه ای خطاب به مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: باخبر شدیم در دو سه روز گذشته برای حل مشکل عضویت رانندگان خود مالک در تشکل های صنفی مربوطه و نیز تصمیم گیری برای پایش انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران و کارگری رانندگان در آینده، همچنین برای حل معضل ایجاد شده یعنی استنباط کارفرما تلقی شدن راننده خود مالک، جلسه ای برگزار شده است.
به گزارش تین نیوز، محسن متقین تاکید کرد: این استنباط ممکن است گروه بزرگی از رانندگان بخش حمل کالای کشور را که با داشتن یک کامیون بر روی کامیون خود اشتغال دارند، برای استفاده از کمک دولت به حق بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل نماید به طوری که حق بیمه کمک دولت به رانندگان که در راستای نداشتن کارفرما به آنها تعلق می گیرد، قطع شود.
وی در بخش دیگری از این نامه عنوان کرد: خاطر نشان می سازد که شما از مسئولان کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور برای نظر خواهی در این خصوص دعوت به عمل آورده اید که این تشکل یعنی «کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور» با توجه به آخرین مصوبه هیئت دولت در ۱۳ اسفند ۹۹ موضوع اصلاح آیین نامه نحوه تشکیل انجمن ها و کانون های مربوطه، نمیتواند وجود خارجی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: چرا خودمالک در حمل و نقل کالای جادهای کارفرما محسوب نمیشود؟
وی افزود: آنها باید در اولین مجمع، این کانون را منحل کنند و هر زمان تعداد کانون های استانی شان از مرز 10 کانون گذشت اقدام به تأسیس کانون هماهنگی کانون های استانی نمایند. البته آن هم به شرط موافقت و پیشنهاد کانون عالی کارفرمایی کشور.
متقین ادامه داد: بنابراین به نظر میرسد بهتر است فقط قانون فصل الخطاب قرار گرفته و از تشکل حقوقی که رسما نمیتواند وجود خارجی داشته باشد برای نظر خواهی دعوت به عمل نیاید تا در آینده مورد اعتراض گروه بیش از ۹۰ درصدی رانندگان حمل و نقل کالای کشور یعنی خود مالکان قرار نگیرید.
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای افزود: به استناد ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی کشور حضور رانندگان خود مالک در انجمن های کارفرمایی کامیونداران، «اقرار» محسوب می شود و باکارفرما تلقی شدن راننده خودمالک، آنان مشمول ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی می گردند و از حقوق تعیین شده برای این دسته از شاغلین در قانون بیمه رانندگان مصوب سال ۷۹ مجلس شورای اسلامی (یعنی کمک 50 درصدی دولت به حق بیمه رانندگان فاقد کارفرما) محروم خواهند شد.
به گزارش تین نیوز، متقین عنوان کرد: درماده ۲ آیین نامه چگونگی تشکیل انجمن ها (مصوبه هیئت دولت درسال ۸۹ ) به صراحت آمده که اعضای انجمن های صنفی کارفرمایی باید به عنوان کارفرما در کارگاه (شاغل) باشند، یعنی بحث اشتغال به عنوان کارفرما یک شرط لازم است.
وی گفت: کارفرما در حمل و نقل کالای جاده ای حتما باید شاغل باشد، یعنی به عنوان کارفرما در کارگاه همه کارها به جز رانندگی و وظایف مربوط به رانندگی به عهده کارفرماست، این اشتغال به معنی همه فعالیت های فرد در راهبری کامیون اعم از تعمیر و نگهداری و نیز ایجاد امکانات مورد نیاز برای کارگر شاغل در حرفه اوست.
به گزارش تین نیوز، این فعال بخش حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: لذا به نظر میرسد یکی از مهم ترین موضوعات در این خصوص، رعایت ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی است یعنی کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه سهم کارفرما را با سهم کارگر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.
متقین افزود: ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی می گوید اقرار، اخبار به حقی است به نفع غیر ولو به ضرر خود، بنابراین به نظر میرسد عضویت «رانندگان خود مالک» در انجمن های صنفی کار فرمایی کامیونداران در واقع مستند به ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی اقرار محسوب شده و نمیتوانند از کمک دولت برای پرداخت حق بیمه رانندگان موضوع قانون بیمه اجتماعی رانندگان مصوب سال ۷۹ استفاده کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.