| کد خبر: 232088 |

◄ مهندسی انتخابات و لزوم هوشیاری صنف رانندگان

پس از گذشت بیش از 18 ماه از پایان دوره تصدی هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی کارگری رانندگان کشور و خروج اکثریت اعضای هیئت مدیره آن به دلیل از دست دادن صلاحیت حضور، در شرایطی که آحاد جامعه سرگرم شور و التهاب برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و دقیقا در آخرین روز قبل از تعطیلات نیمه خرداد آگهی دعوت برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده این تشکل منتشر شد.

تین نیوز

 پس از گذشت بیش از 18 ماه از پایان دوره تصدی هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی کارگری رانندگان کشور و خروج اکثریت اعضای هیئت مدیره آن به دلیل از دست دادن صلاحیت حضور، در شرایطی که آحاد جامعه سرگرم شور و التهاب برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و دقیقا در آخرین روز قبل از تعطیلات نیمه خرداد آگهی دعوت برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده این تشکل منتشر شد.

در این اطلاعیه انجمن های عضو این کانون برای حضور در تاریخ 14 تیرماه 1400 ساعت 9 صبح در سالن همایش های  صدا و سیما واقع در اتوبان چمران دعوت شده اند که صرف نظر از انتخاب تاریخ انتشار این آگهی و حتی سابقه هیئت مدیره این کانون برای استفاده از فرصت ها و برنامه ریزی برای مهندسی انتخابات در طول سه سال گذشته و حاشیه سازی های آن از قبیل تصمیم بر تغییر ساعت و تاریخ جلسه مجمع عمومی، لازم است چند نکته اساسی و مهم در خصوص برگزاری این مجمع برای آحاد صنف رانندگان حمل کالای جاده ای کشور اطلاع رسانی شود.

اساسنامه کانون مذکور در طول بیست سال گذشته طوری طراحی شده است که دست برگزار کنندگان مجامع را برای مهندسی و جلوگیری از ورود انجمن های صنفی مستقل، آزاداندیش و افراد کارامد باز گذاشته شده است.

به استناد آخرین آیین نامه هیئت وزیران موضوع چگونگی تشکیل و نحوه برگزاری این گونه مجامع که اشعار می دارد، تشکلات صنفی موضوع ماده 131 قانون کار می بایستی وضعیت اساسنامه خود را با آخرین اصلاحات ایین نامه منطبق نمایند و هرگونه موضوعی که در اساسنامه های قبل و مغایر مفاد آیین نامه جدید باشد از درجه اعتبار ساقط خواهد بود، انتظار می رود بالاترین رکن و راس هرم تشکلات کارگری رانندگان حمل کالای کشور بر روی ریل قانونی قرار گیرد و حقوق پایمال شده انجمن های صنفی کارگری رانندگان در طول بیست سال گذشته به آنها بازگردانیده شود.

لذا وظایف اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون که همانا نظارت بر این موضوع و اعمال ماده 19 آیین نامه و معرفی خاطیان به دادگاه صالحه در این برهه حساس با شرح و نگاه قانونی به این شرایط را، یکبار دیگر یادآوری می نماییم.

مجمع عمومی فوق العاده برای تغییر در اساسنامه و حذف موارد غیر قانونی و بستن راه های مهندسی انتخابات و ایجاد بستر لازم برای مشارکت تمامی اعضاء تشکیل می گردد و مادامی که این مجمع برگزار نگردد، ملاک حضور و دعوت و نیز تصمیم گیری همان اساسنامه قبل خواهد بود.

به این معنی که در مجمع عمومی فوق العاده فقط اعضای کانون و کسانی که در زمان برگزاری براساس ضوابط قبل عضویت آنها پدیرفته شده است می توانند شرکت کنند و بدیهی است که فقط پس از برگزاری مجمع فوق العاده و تحقق شرایط جدید و تحول در ساختار این کانون، امکان حضور، کاندیداتوری و مشارکت عمومی در انتخابات انجمن های صنفی سراسر کشور فراهم خواهد گردید.

برگزاری همزمان 2 مجمع عمومی فوق العاده و عادی کانون مذکور در تاریخ 14/4/1400

اولا موجب می گردد در طول فرصت باقیمانده بسیاری از انجمن هایی که تاکنون عضویت آنها پذیرفته نشده است، نتوانند عضو کانون شوند.

ثانیا وقتی کسی هنوز عضویت اش پذیرفته نشده باشد چگونه می تواند کاندیدای عضویت در هیئت مدیره گردد؟

ثالثا یکی از مفادی که در مجمع فوق العاده باید اصلاح گردد همین شرایط داوطلب و نامزد شدن است که درگذشته امکان کاندیدا شدن  نمایندگان انجمن های جدید الورود را منتفی دانسته بود.

چنانچه مجمع فوق العاده برگزار  و اساسنامه اصلاح شود،  برگزاری همزمان دو مجمع عادی و فوق العاده، باز هم امکان کاندیدا شدن این انجمن ها را در این دوره از آنها خواهد گرفت، زیرا در این آگهی مهلت متقاضای نامزدی هیئت مدیره را هفت روز قبل از برگزاری مجمع تعیین نموده است.

از طرفی با شیوع بیماری همه گیر کووید 19 از دی ماه 98 در کشور و با گذشت بیش از 18 ماه از آن، دوره تصدی اغلب انجمن های صنفی خاتمه یافته است و امکان تجدید انتخابات آنها میسر نبوده است و سازمان های کارگری در این خصوص و برای تاریخ برگزاری مجمع مذکور یعنی تمدید اعتبار پروانه و گواهی ثبت آنهایی که به دلیل مذکور دوره تصدی هیئت مدیره خاتمه یافته است برای حضور در مجمع 14/4/1400 تاکنون  هیچگونه اظهار نظری ننموده است.

و در نهایت اینکه حتی اگر تصمیم گرفته شود انجمن های صنفی غیر عضو و متقاضیان عضویت و متقاضیان حضور در هیئت مدیره کانون، تقاضای خود را در مجمع عمومی عادی که بلافاصله پس از مجمع فوق العاده برگزار می گردد، تسلیم نمایند و بتوانند در پروسه انتخابات و رای گیری شرکت نمایند باز هم با اعضای قبل و کسانی که در فرصت هفت روزه قبل از انتخابات تقاضا نموده اند، حقوق برابری نخواهند داشت.

لذا انتظار می رود با اصلاح این آگهی دعوت برگزاری مجمع، ترتیبی اتخاذ شود که براساس حقوق تعیین شده قانونی، ابتدا مجمع عمومی فوق العاده برای اصلاح اساسنامه کانون برگزار گردد و پس از اصلاح اساسنامه و باز شدن افق نو برای مشارکت هرچه بیشتر انجمن های کشور، حداقل بیست روز پس از مجمع فوق العاده ترتیب برگزاری مجمع عادی و تجدید انتخابات داده شود تا با تحقق  شرایط جدید، انجمن های صنفی آزادانه عضو شوند و تقاضای داوطلبی و نامزدی در هیئت مدیره را در فرصت به دست آمده کسب و در این امر مشارکت کنند.

با این توصیف بیم آن می رود که تفکر حاکم بر اداره نمودن کانون سراسری انجمن های صنفی کارگری رانندگان حمل کالای کشور در بیست سال گدشته همچنان برعدم حضور سایر افراد پافشاری نمایند و برای متولیان نظارت بر انتخابات این گونه مجامع چالشی دیگر را ایجاد نمایند.

انتخابات کانون

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    متاسفانه ما تنها صنفی هستیم که پول بیمه‌ی خویش‌فرما یا آزاد رو پرداخت میکنیم اما در اصل بیمه‌ی ما اجباری هست و جای بسی تاسف داره که نه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور به ما میخوره و نه بیمه‌ی بیکاری تعلق میگیره... تمام این مصیبتها یک طرف ، بازنشسته شدن با حداقل حقوق و بدون بالا رفتن حقوق بازنشستگی بعلت ثابت ماندن حق بیمه از ابتدا تا انتهای بازنشستگی هم یک طرف.... که تمام این بلاها و گرفتاریها بعلت عدم وجود نیروی متخصص و راننده‌ی با تجربه در مدیریت کانون انجمن صنفی کارگری رانندگان میباشد.. تا کی باید این صنف زحمت‌کش همانند بَردگان ، مُطیع و فرمانبردار عوامل دولتی باشند؟ چرا وقتی دولت کمکی به حال این عزیزان نمیکند باز هم از این راننده‌های زحمتکش توقع همراهی دارد؟؟

  • راننده 1 0

    اگرحداقل درکانونها دلسوزی هم بود خوب بود مشکلات راننده گان هنوز پابرجااست از درست نشدن سختی کارتا هشت سال سابقه 72تا80که درست نشده حتی باگرفتن ازخو د راننده آن مقداری که باربریها بالا کشیده اند دولت بعدی هم که می خواهد سرکاربیایید درمورد مشکلات راننده گان هیچ چیزی بیان نمی شود که دراین مورد چه کاری انجام می دهند حتی خبرنگاران سوالی درمورد راننده گان نمی پرسند انجمن ها هم سوالی نمی پرسند پس بدانید که راننده گان حامی ودلسوزی ندارند وفراموش شده اند