| کد خبر ۳۰۶۴۹۶
کپی شد

◄ نتیجه افزایش تعداد شرکت‌ های هواپیمایی؛ افزایش تابلو های بی‌ ثمر در فرودگاه‌ های ایران

حمید نجف معتقد است: تا زمانی که زیرساخت‌ های هوایی، تأمین قطعات، سوخت، آموزش خدمه، و سیاست‌های ارزی اصلاح نشود، افزایش تعداد شرکت‌ های هواپیمایی فقط به افزایش تابلوی بی‌ ثمر در فرودگاه‌ ها می‌ انجامد.

نتیجه افزایش تعداد شرکت‌ های هواپیمایی؛  افزایش تابلو های بی‌ ثمر در فرودگاه‌ های ایران
تین نیوز |

 حمید نجف: سازمان هواپیمایی کشوری در حالی «درگاه تأسیس شرکت های هواپیمایی جدید» را فعال کرده که همین حالا هم آسمان ایران پر از شرکت هایی است که بیشترشان با ناوگانی پیر، بدهی انباشته، پروازهای لغوشده و نارضایتی مسافران دست وپنجه نرم می کنند.

سؤال ساده ای که پیش می آید این است، آیا در شرایطی که بسیاری از شرکت های فعلی حتی توان تأمین قطعه و نگهداری هواپیماهای خود را ندارند، افزودن بر تعداد نام ها و تابلوهای هوایی چه فایده ای دارد؟

در جهان امروز، روند صنعت هوایی به روشنی بر خلاف این سیاست است. در اروپا، آمریکا و شرق آسیا، شرکت ها برای بقا و سودآوری بیشتر در حال ادغام، اشتراک ناوگان و هم افزایی شبکه ها هستند؛ چون می دانند مقیاس بزرگ تر یعنی هزینه کمتر، بهره وری بیشتر و تاب آوری بالاتر در برابر نوسان های اقتصادی.

اما در ایران، سیاست گذار به جای تشویق به ادغام و اصلاح ساختار شرکت های موجود، مسیر تأسیس ایرلاین هایی با یکی دو هواپیما را هموار کرده است؛ شرکت هایی که پیش از بلند شدن از باند، بدهی، هزینه و ریسک زمین گیر شدن در انتظارشان است.

این رفتار بیش از آن که یادآور مدیریت اقتصادی باشد، شبیه باغبانی است که درختان کهنسال باغش از بی آبی و غفلت در حال خشک شدن اند، اما او به جای آبیاری آنها، سرگرم کاشت نهال های تازه ای است که همان سرنوشت در انتظارشان است. اگر باغبان علت خشک شدن درختان قدیمی را نفهمد، هیچ نهال جدیدی هم به بار نخواهد نشست.

مشکل صنعت هوایی ایران کمبود مجوز نیست؛ کمبود عقلانیت اقتصادی و برنامه ریزی است. تا زمانی که زیرساخت های هوایی، تأمین قطعات، سوخت، آموزش خدمه، و سیاست های ارزی اصلاح نشود، افزایش تعداد شرکت ها فقط به افزایش تابلوی بی ثمر در فرودگاه ها می انجامد.

شرکت هایی با دو هواپیما و سرمایه محدود، نه می توانند رقابت کنند، نه پایداری اقتصادی دارند، نه شبکه پروازی کارآمد می سازند؛ نتیجه اش می شود همان آشفتگی بازار بلیت و پروازهایی که هر روز به بهانه ای لغو می شوند.

در شرایطی که درختان قدیمی صنعت در حال جان دادن اند، کار درست نه کاشت نهال جدید، بلکه آبیاری، هرس و نجات ریشه های در حال خشکیدن همچون شرکت آسمان است.

تا زمانی که سیاست گذار به جای درمان ریشه ای بیماری، به ظاهر باغ دل خوش کند، این صنعت همچنان از کم آبی تدبیر خواهد سوخت.

 

حمید نجف
حمید نجف
همیار تین
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • قدرت پاسخ

    سلام خدا به مدیر سایت عزت بده، شقوق مختلف حمل و نقل بستر اصلی توسعه کشورها است،اما مافیا در این بخش نمی گذارد ،حمل و نقل منجر به شتاب در توسعه شود،متاسفانه در حوزه حمل و نقل هوایی افراد ذی نفوذ به طمع وام های کلان وارد این بخش میشن،وام رو که گرفتن کارکنان هم اخراج و خدا حافظ،اگر هم مانند شرکت ماهان به صاحبان قدرت وصل باشن،در همه بخش های دیگه مثل،مسکن و زمین و کشاورزی میشن غول اقتصادی البته با رانت

  • بهرام امیراحمدیان پاسخ

    آقای نجف دلایل منطقی در باره تاسیس شرکتهای کوچک با هواپیماهای قدیمی ارائه داده اند. افزون بر دلایل ایشان می توان یاد آور شد که هزینه های اداری بویژه نیروی انسانی در مقیاس بزرگ خیلی کمتر از واحد‌های مقیاس کوچک است. حتی در ایران ایر آنچه این شرکت را با بحران مدیریتی مواجه می کند هزینه های پرسنلی است. ارائه بلیت سهمیه ای، وسایل نقلیه گران برای جابجایی پرسنل کادر پروازی و باشگاه و نظایر آن حتی در این مقیاس هم سبب کاهش بهره وری و در نهایت افزایش قیمت تمام شده پرواز برای مصرف کننده شده است.

  • ایرانی پاسخ

    بهینه است بجای شرکتهای کوچک هواپیمایی غیر اقتصادی ، حداکثر چهار شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی توانمند با دیدگاه خدمت رسانی و بلیط ارزان ایجاد شوند. و کسانی مانند بابک زنجانی اجازه ورود به این صنعت را ابدا و اکیدا نداشته باشند!