| کد خبر: 210899 |

◄ نظر یک کارشناس حمل‌ونقل درباره طرح بلندپروازانه رئیس شورای شهر تهران + فیلم

هر چند طرح عبور تونلی از البرز و اتصال ریلی تهران به شمال از نظر فنی امکان پذیر است اما ضرورت آن به‌شدت مورد تردید است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: هر چند طرح عبور تونلی از البرز و اتصال ریلی تهران به شمال از نظر فنی امکان پذیر است اما در ضرورت آن به‌شدت تردید دارم.

به گزارش تین نیوز، مجید بابایی این مطلب را پس از آن بیان کرد که  12 اردیبهشت گفت و گویی تلویزیونی از محسن هاشمی در رسانه‌ها منتشر شد که در این گفت و گو هاشمی از ایده خود در مورد اجرای تونلی ریلی در البرز و حرکت یک قطار پرسرعت در آن و کاهش زمان سفر به شمال به 15 دقیقه، خبر داد.

بیشتر بخوانید:

بابایی پس از انتشار این فیلم، در شبکه‌های اجتماعی نوشـت: در حالی که کشور غرق در بحران‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و رکود، تورم، بیکاری، رشد منفی اقتصادی، صفر شدن درآمد نفت همراه با تحریم های گسترده، کشور را به مرز ورشکستگی کشانده است، صحبت از طرح‌های به قول جناب هاشمی بلندپروازانه، منطقی نیست.

وی افزود: این در حالی است که سیستم حمل و نقل عمومی تهران با مشکلات بسیاری مواجه است و بلندپروازی در اجرای طرح های زیربنایی، می‌تواند از همین تهران شروع شود.

بابایی عنوان کرد: حداقل در وسط همین بزرگراه همت که به کرج وصل شد با کمی خلاقیت یک مسیر ویژه اتوبوس بی آر تی با ظرفیت بالا ساخته می‌شد تا از تردد روزانه چند صدهزار وسیله نقلیه شخصی جلوگیری شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که، سال آینده دوره چهار ساله شورایی که با حمایت ۱۰۰ درصدی مردم تهران تشکیل شد، تمام می‌شود، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید که در این هفت سال بخش حمل و نقل را رها کرد. شهر تهران هم عملکرد بخش حمل و نقل آن در مجموع قابل دفاع نیست. حداقل یک طرح جدید غیر ضروری روی دست مردم نگذارید.

به گزارش تین نیوز، محسن هاشمی چند روز پیش در گفت و گویی تلویزیونی عنوان کرد که زمانی که در مترو بوده پروژه‌های بلندپروازانه‌ای در ذهن داشته است که از جمله آن ساخت یک تونل طویل و عمیق از داخل کوه‌های البرز بوده که انتهای آن در شمال باشد و با استفاده از یک قطار با سرعت 220 کیلومتر، مردم 15 دقیقه‌ای به شمال برسند.

مجید بابایی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 8 1

    ایشان می فرمایند ساخت تونل کار سختی نیست ! آنهم ساخت تونل های بالای 30 کیلومتر زیر کوهستان ناشناخته ! پیشنهاد می کنم ایشان را از پشت میزشان جدا کرده وارد کارگاه ساخت یک تونل در هراز یا آزادراه تهران شمال بکنید دو سه روز در آن شرایط خطرناک که ریزش ، برخورد به گازهای ناشناخته محبوس ، حفره های عمیق آبی ، انفجار و ... دارد در آن هوای داخل تونل که معجون سنگینی از خاک و دود وسائل راه سازیه نفسی بکشند تا انقدر راحت از پشت میزشان سخنرانی نکنند دوما وقتی 10ها پروژه الویت یک و نیاز مملکت که هزاران میلیارد تومان بودجه مانده این طرح کجای الویت کشور است ؟ در بخش ریلی راه آهن چابهار زاهدان ، رشت آستارا ، خواف هرات ، خرمشهر بصره و ... مانده بنادر نیاز به توسعه دارد ساخت یکسری از انواع راه های ضروری مانده چنانکه بعضی مناطق کشور کلا بلاک شده و مردمش هیچ راهی جز طناب بازی روی رودخانه ها و کوه پیمایی به بیرون ندارند وقتی زیرساخت های واجب شهری مثل فاضلاب مانده و در بعضی شهرها این فاضلاب وارد خانه های مردم می شه وقتی بنزین گران شده و مردم در کلانشهرها و حومه این شهرها به یک مدل حمل و نقل عمومی سنگین که بشود روی زمان آن برنامه ریزی کرد یعنی مترو نیاز دارند و کشور به ساخت حداقل 500 کیلومتر مترو نیازمنده وقتی به طرح ها و ابرپروژه های جمع آوری و هدایت آب ها داریم و هزاران هزار میلیارد تومان هزینه ضروری دیگر که درآمد کشور حریف این همه بودجه برای این نیازهای واجب نیست ساخت این پروژه کجای الویت مملکته ؟؟؟!!! پروژه ایی که حداقل 40 سال کاره و حداقل 30 هزار میلیارد تومان بودجه می بره !!!! نکته آخر اینکه این طرح با این همه هزینه و درگیر کردن کشور برای دهه ها اگر هم به افتتاح برسد باز بی معنی و عجیب خواهد بود ! چراکه شمال کشور بافت خودش را دارد و مردم در تمام آن پهنه و تا شهرها و روستاهای آن پخش می شوند فرض کنید یک خانواده با زن و بچه و ساک و چمدان به دست آمل پیاده شدند و خواستند به روستایی و ویلایی بروند آنجا تنها راه حل گرفتن خودروی دربستی خواهد بود باز بخوان از آن محل خارج بشن باز ماشین دربستی باید بگیرن ! قطعا مردم استقبال نخواهند کرد بافت شمال با مقاصدی مثل مشهد یا اصفهان فرق داره ، شما اگر مدیر هستید همین نیازهای ضروری را پاس کنید ممنون می شویم نیاز نیست به زدن رکوردهای جهانی فکر کنید .

  • آملی 6 0

    چرا راه آمدن بیش از حد غیر بومی ها به مازندران از این هموارتر شود ؟! امیدوارم تهرانی ها و غیر بومی ها هر روز کمتر از روز قبل به سمت آمل و مازندران بیایند. آمدن آن ها مساوی است با گسترش کرونا ، تخریب فرهنگ بومی منطقه ، ویلاسازی و از بین رفتن کشاورزی و خاک حاصل خیزی که از طلا با ارزش تر است ، افزایش تولید زباله و آسیب بیش از پیش به منابع طبیعی و ... . این طرح هم اگر قرار است اجرایی شود بهتر است به صورت خط ریل عادی باشد تا قطار های باری و کانتینری از آن استفاده کنند و اقتصاد ، صنعت ، کشاورزی ، تولید و صادرات بومی منطقه آمل و مازندران شکوفا شود. وقتی فرهنگ گردشگری و هتلینگ وجود ندارد از این سفر ها و شمال رفتن ها چیزی جز زباله ، نابودی طبیعت و کشاورزی ، تخریب فرهنگ مازندران ، افزایش افسارگسیخته قیمت ها در مازندران ، افت کیفیت برق و اینترنت و ... حاصل نمی شود ...

  • سيدمرتضي ناصريان 3 0

    با سلام و احترام
    جناب آقای محسن هاشمی در دوره ای که مدیریت مترو را داشتند مطالعه تخصصي براي امکان پذیری فنی اتصال ریلی به شمال با تونلهای طویل را به مشاور خارجی سپرده که نتایج آن در کتاب عبور از البرز به نام خود ايشان منتشر شده و ملاحظه کرده ام.

    از نظر فنی چند گزینه مطرح شده و اصل امکانپذیری فني به علت ناشناخته بودن اعماق زمین جمع بندی نشده و نیازمند گمانه زنیهای بسیار عمیق است که پر هزینه بوده و صورت نگرفته و بعدا آقای قالیباف موضوع را خارج از حیطه شهرداری تلقی و اجازه ادامه مطالعات را نداد.

    بهرحال حتی اگر مسیری از نظر فنی شناسایی و امکان پذیر باشد، اصلا تکنولوژی تونلهای طویل کار ساده ای نیست و بحث اقتصادی بودن آن نیز هنوز مطالعه نشده و بطور کلی هزینه تونلهای طویل با افزایش طول به صورت تصاعدی بالا میرود. تكنولوژي تونلهاي عميق هم براي شرايط ناشناخته اعماق زمين و ضرورت ايمني و وجود راه دسترسي و تهويه بسيار پيچيده تر از تونلهاي عادي است


    با شناختی که اینجانب از توان اقتصادی و فنی و اجرایی کشور در این حوزه دارم چنین طرحی حداقل تا بیست سال آتی رویایی است.

  • يونسي 0 1

    آفرين- جلوي طرحهاي بلندپروازانه را بايد از ابتدا گرفت. به قول سعدي