| کد خبر: 210388 |

◄ اجرای مترو تهران-آمل هیچ توجیه اقتصادی ندارد

لفظ به کار بردن مترو از نظر فنی درست نیست و به آنچه در این مسیر قرار است راه‌اندازی شود قطار می‌گویند، حال آقایان با چه توجیهی به آن مترو می‌گویند نمی‌دانم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی گفت: زمانی که دیگر پروژه‌های ریلی کشور به دلیل کمبود منابع مالی نیمه‌کاره رهاشده است، احداث خط ریلی یا همان مترو تهران-آمل هیچ ضرورتی ندارد و تنها هزینه‌های اضافی برای کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مترو تهران- آمل ازجمله طرح‌های پرحرف و حدیثی است که برای اولین بار در زمان ریاست محسن هاشمی رفسنجانی در مترو تهران مطرح شد و اکنون نیز افراد دیگری پیگیر این موضوع شده‌اند.

این طرح به طول 120 کیلومتر درحالی‌که قرار بود در سال 94 به پایان رسد که به نظر کارشناسان به‌اندازه خط آهن چابهار-زاهدان-مشهد که 1400 کیلومتر طول آن است بودجه نیاز دارد.

سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: لفظ به کار بردن مترو از نظر فنی درست نیست و به آنچه در این مسیر قرار است راه‌اندازی شود قطار می‌گویند، حال آقایان با چه توجیهی به آن مترو می‌گویند نمی‌دانم.

وی با بیان اینکه برآورد می‌شود این طرح حداقل 15 هزار میلیارد تومان بودجه می‌طلبد گفت: این طرح به دلیل اینکه مسیر آن تماماً نیاز به تونل دارد، نیاز به سرمایه زیادی دارد که تأمین آن بسیار مشکل است.

این کارشناس افزود: با توجه به آلودگی هوای تهران به اجرای طرح‌ گسترش مترو در این شهر نیاز است اما به دلیل نبود بودجه گسترش مترو تهران با سرعت کمی پیش می‌رود.

وی بابیان اینکه این طرح توجیهی ندارد گفت: در حال حاضر تعداد زیادی پروژه نیمه کاره ریلی در کشور وجود دارد ازجمله خواف-هرات، شلمچه-بصره و چابهار-زاهدان که در شرایط فعلی بهتر است که این پروژه‌ها به اتمام برسند. 

قصابیان گفت: برای مسیر تهران-شمال چندین راه ارتباطی طراحی‌شده است و نیازی به این پروژه ندارد و از طرفی این پروژه تنها برای تعدادی از افراد جامعه مفید است و جامعیت ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 5

    امسال جهش توليد اهميت دارد. پروژه هايي كه به هزينه گزاف و با منافع اندك در صف اجرا قرار گرفته را كنار گذاشت چون بعضي از پروژه ها به خاطر نفوذ برخي اشخاص و براي راي آوردن تصويب شده اند و بعضي از پروژ ه ها هم با شرايط قديم خوب بوده و با شرايط امروز بدرد نخور شده اند و مصرف پول مردم در اين پروژه ها خيانت است. فقط بهترين پروژه ها را بسازيم تا توليد جهش داشته باشد.

  • ناشناس 1 0

    در مورد پروژه های بحث برانگیز عمرانی حتما به تعریف یک کمیته بالادستی و قدرتمند و البته شفاف با اعضای مشخص و رای های مشخص برای رای گیری و دادن حکم نهایی نیاز داریم 4 5 کارشناس و استادخبره عمران که حتما غیرسیاسی باشند نماینده تام الاختیار محیط زیست ، نماینده تام الاختیار وزارت راه و شهرسازی ، یکی دو نماینده تام الاختیار از نهادهای امنیتی نظامی ، نماینده تام الاختیار کمیسون عمران مجلس ، نماینده تام الاختیار قوه قضاییه و چند عضو دیگر کمیسیونی تشکیل دهند هر کدام یک حق رای داشته باشند تا فشارهای بعضی سیاسیون برای پیشبرد پروژه های غیرالویتی و بعضا عجیب خنثی بشه و دیگه ضرر زدن به مملکت نبینیم که مثلا نماینده ایی منافع شخصی اش تامین شود و رای بیاورد ، برای این کمیسیون باید ساز و کار شکایت تعریف بشه مثلا 50 کارشناس و استاد عمران امضا کنند که ما این پروژه مترو تهران آمل را کارشناسی نمی دانیم با این 50 امضا ، آن کمیسیون شروع به بررسی کند و دیگر هر رائی داد تکلیف را کاملا مشخص کند رایی که زورش باید از نفوذ و سمت مقامات و مسئولان بالاتر باشد یا اینکه مردم مثلا 10 هزار امضای مشخص جمع کنند تا کمیسیون به آن موضوع ورود کند اگر همچنین اتفاقی در مملکت مان بیافته دیگه کاسه کوزه نفوذ و فشار و سیاسی بازی در پروژه های عمرانی جمع خواهد شد .

  • ایرانی 5 2

    متروی آمل یک پروژه سیاسی است و ربطی به اقتصاد یا مطالعات نیاز سنجی ندارد.شورای ترافیک مستقر در وزارت کشور آنرا تصویب کرده و باید اجرا شود!!! از این طرحهای مصوب شورای ترافیک کشور بسیارند که اجرا شده اند!!
    دوست عزیز ناشناس هم نگران جهش تولید نباشند ، تولید بالاخره انجام می شود .

  • آملی 3 3

    چرا راه آمدن بیش از حد غیر بومی ها به مازندران از این هموارتر شود ؟! امیدوارم تهرانی ها و غیر بومی ها هر روز کمتر از روز قبل به سمت آمل و مازندران بیایند. آمدن آن ها مساوی است با گسترش کرونا ، تخریب فرهنگ بومی منطقه ، ویلاسازی و از بین رفتن کشاورزی و خاک حاصل خیزی که از طلا با ارزش تر است ، افزایش تولید زباله و آسیب بیش از پیش به منابع طبیعی و ... . این طرح هم اگر قرار است اجرایی شود بهتر است به صورت خط ریل عادی باشد تا قطار های باری و کانتینری از آن استفاده کنند و اقتصاد ، صنعت ، کشاورزی ، تولید و صادرات بومی منطقه آمل و مازندران شکوفا شود. وقتی فرهنگ گردشگری و هتلینگ وجود ندارد از این سفر ها و شمال رفتن ها چیزی جز زباله ، نابودی طبیعت و کشاورزی ، تخریب فرهنگ مازندران ، افزایش افسارگسیخته قیمت ها در مازندران ، افت کیفیت برق و اینترنت و ... حاصل نمی شود ...

  • مهدی 6 0

    حالا چرا دارای میسوزی.
    این همه بودجه مملکت بی حساب کتاب داخل ۵ تا شهر تقسیم شد کجا بودی؟
    الان زبونت باز شده