| کد خبر: 247850 |

◄ چرا پرداخت کرایه حمل بار بر اساس تن - کیلومتر، مشکلات را حل نکرد؟

برخی فعالان این حوزه می گویند با فرمول نویسی جابجایی در قدرت رخ نمی دهد.

تین نیوز

درحالی که یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا معتقد است تن کیلومتر، ثمره چندین سال تلاش، کوشش و مطالعه فعالان و نخبگان صنفی در جهت رسیدن به معادله ای تقریبا منطقی جهت فرار از یوغ دلالان بار در حمل و نقل جاده ای بود،  برخی دیگر از فعالان این حوزه می گویند با فرمول نویسی جابجایی در قدرت رخ نمی دهد.

به گزارش تین نیوز، چندی پیش خداداد بکرانی طرح پرداخت کرایه های حمل بار بر اساس تن - کیلومتر را  در جهت رسیدن به معادله ای تقریبا منطقی جهت فرار از یوغ دلالان بار در حمل و نقل جاده ای  ذکر کرد و گفت: تن کیلومتر در راستای شفاف سازی در حمل و نقل به خصوص در تعیین نرخ کرایه ها و هزینه های ثابت و متغیر بنا نهاده شد و اگر امروز در همان مسیر حرکت شده بود چه بسا شاهد بی اعتنایی برخی افراد و تشکل های صنفی به قانون و مصوبات و بخشنامه ها نبودیم.

بیشتر بخوانید:

چه بر سر طرح تن کیلومتر حمل و نقل جاده ای آمد؟

این فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان کرد: مشکلات و معضلات حمل و نقل از یک سو و وادادگی بازماندگان و امضا کنندگان کرایه های توافقی و مصوبات و تفاهم نامه های صنفی در مناسب حساس و حیاتی صنف از سوی دیگر و خاموش کردن منتقدان و توجیه و سفسطه گری های این افراد موجب شد در محاسبات و پارامترهای تن کیلومتر و در تعیین نرخ کرایه ها استفاده از ضرایب اعشاری منفی و کمتر از 1 باب شود.

به گفته بکرانی این اقدام نه تنها مسیر حمل و نقل و صنف و پیشرفت و توسعه را کند کرد بلکه در جاهایی این مسیر را نیز به نفع دلالان و صاحبان قدرت و رانت خواران صنف و حمل و نقل تغییر داد.

به دنبال انتشار این مطلب یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل گفت: مبلغ کرایه قبلا توافقی تعیین می شد، با اجرای این طرح گمان بر این بود که اگر آن را فرموله کنند مشکل حل می شود غافل از اینکه با تصویب فرمول، جای ذی نفعان عوض نمی شود.

کوروش سعیدی افزود: با اجرای تن - کیلومتر عنصر تعیین کننده کرایه جای خود را به عنصر پیرو نداد و در نتیجه همان کسی که قبلا تعیین کننده کرایه بود حالا هم در تعیین ضرایب تعیین کننده است و ضرائب فرمول را به نفع خودش تعیین می کند تا عدد مورد نظرش به دست بیاد.

وی عنوان کرد: بنابراین می توان گفت با فرمول نویسی جابجایی در قدرت رخ نمی دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 0 0

    با سلام وخداقوت به عوامل محترم نشریه تین نیوز
    جناب سعیدی درست هست که فرمول به تنهایی مسئله را حل نمیکند فرمولی دقیق اجرا نشده که نتیجه گیری شود ایا کارساز بوده یا نه اما کسانی که در راس کارهستند با ایادی خود در بدنه حمل ونقل با اجرای تن کیلومتر به روش فرمول واقعی مخالف هستند چون به دنبال منافع خود هستند
    عیب از فرمول نیست فرمول بسیار به جا ست اما اجرا کنندگان فرمول شانه خالی میکنند .
    البته انتقاد کنندگان از تن کیلومتر اکثرا به دنبال توافق ی کردن کرایه حمل هستند تا مانند قبل بر عرصه حمل ونقل جولان بدهند اما این نکته را فراموش کردند که رانندگان امروز رانندگان دیروز نیستند .

  • احمد 0 0

    هزاران شرکت حمل و نقل مستقر در پایانه های بار , با دفتر و دستک که هر کدام چندین کارمند دفتری و نیرو , یا بقول خودشون , دادزن سالن دارند ,, و سالها تجربه و کارنامه مفید , حتی درخشان , از پدر به پسر دارند , اینا طی سالهای طولانی رو یه چارچوب و اصولی شکل گرفتند , لذا بخش نامه هایی نظیر تن کیلومتر و سایر مواردی که به نوعی میزان درآمد و یا امنیت کسب و کارشون رو تهدید کنه , این حرفها به کتشون نمیره ,,,
    و دسته جمعی و یکپارچه , مقاومت نموده و در نهایت راه حلی براش پیدا کرده و فن بدل رو میزنند . تا اینجای کار موفق هم شدند .
    صاحبان کالا و خدمات و آحاد مردم و اصناف , عموما برای حمل بار به این شرکتها متوسل میشوند .
    این یک قانون گریز ناپذیره . مگر بازارگاههای الکترونیکی مبتنی بر وب , چنان گسترش و تکامل پیدا کنه , تا زمانی که بصورت یک حریف موثر و موازی با پشتوانه قانونی بتونه با حمل و نقل به شیوه سنتی رقابت کنه .
    از این منظر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم , تا لحظه کنونی ,,, حمل و نقل سنتی یا پایانه ایی بشکل کاملا برتر , دست بالا رو داره .
    لذا تصویب تن کیلومتر و قوانینی از این دست با اینکه سعی در شفاف سازی امور رانندگان و شرکت های دخیل در حمل بار و صدور بارنامه رو داره ,, با هجمه سراسری پایانه ایی ها و در هیاهوی سالن های اعلام بار و راهروهای شلوغ و پرازدحام و غوغای کر کننده دادزن ها , ابتدا کمرنگ و بعد از کوتاه مدتی , با اجرای فنون جدید بدلی مخصوص که در اتاق فکرها تدوین می یابه ,,, تغییر متد در نحوه اجرا به نوعی مانند تغییر ضرایب در دستور کار شرکتها قرار گرفته ,,,, سپس در ادامه : استحاله بیشتر ,, و در نهایت با عباراتی مانند : کرایه توافقی ,,, به یه چیز بی اثر یا کم اثر تبدیل میشه .