| کد خبر: 245835 |

◄ چگونه برخی شرکت های حمل و نقل سهم سازمان راهداری را نادیده می گیرند؟

برخی شرکت های حمل و نقل بعد از اینکه بارنامه صادر کردند و مطمئن شدند راننده راهی جاده شده است اقدام به باطل کردن بارنامه می کنند.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان گفت: طبق قانون تجارت ایران، سه ضلع  راننده، متصدی حمل و صاحبان کالا، ارکان اصلی رابطه تولید خدمت را در صنعت حمل و نقل جاده ای  بر عهده دارند و نقش هرکدام در این پروسه، مهم و تاثیر گذار است و هریک تعاریف جامع و کاملی در قانون تجارت و در آیین نامه های اجرایی حمل و نقل دارند.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی با بیان این مطلب در خصوص پاسخی که هومن بنده ای نویسنده  کارزار اینترنتی «محاسبه مالیات ناوگان ملکی یا کامیون‌ های شرکتی بر مبنای کامیون های شخصی» به اظهاراتش در مورد این درخواست ارایه کرده بود، افزود: گرچه دستمزد رانندگان و کامیونداران را شرکت ها پرداخت نمی کنند ولی در برخی امور و تصمیم گیری های مربوط رانندگان و کامیونداران از جمله حق توقف راننده، نرخ کرایه حمل، بیمه تکمیلی راننده و دخیل هستند.

بیشتر بخوانید:

 زیاده خواهی در بخش خودمالکی است که حق و حقوق رانندگان را درنظر نمی گیرند

بکرانی در مورد استفاده از کلمه « کامیون ران» به جای راننده، عنوان کرد: مگر حمل و نقل جاده ای پیست مسابقه کامیون رانان است که کلماتی که اصلا در حمل و نقل و قانون تجارت ایران جایگاهی ندارد برای نامیدن یک راننده حرفه ای به کار برده شده؟ (کامیون ران)؟ کجای آیین نامه ها و قوانین حاکم بر حمل و نقل از کلمه کامیون ران برای راننده حرفه ای استفاده شده است؟!

وی تاکید کرد: البته رقابت کاذب برخی شرکت های  کاغذی در حمل و نقل جاده ای موجب شده این صنعت به پیست مسابقات و رقابت های کاذب بین برخی راننده نماها و شرکت های کاغذی به نفع برخی افراد منفعت طلب و دلال تبدیل شود!!

دبیر انجمن کارگری رانندگان استان اصفهان در پاسخ به بخشی از اظهارات هومن بنده ای که عنوان کرده «انجمن کارگری باید به دنبال حقوق به حق رانندگان باشد و مالکان به این انجمن ها راه پیدا کردند و متاسفانه تصمیم گیری به دست مالکان افتاده است» گفت:  بر چه اساسی عنوان شده مالکان وارد انجمن کارگری شدند؟! ظاهرا جناب بنده ای بین مالک و خودمالک هیچ تمایزی قایل نشدند و به نظر بنده خودمالکی را با مالک بودن  اشتباه گرفتند.

وی افزود: مالک؛ سرمایه گذار، صاحب سرمایه و کسی است که یک یا چند کارگر بر سرمایه ایشان فعالیت دارند اما خود مالک؛ یعنی سرمایه گذاری که همزمان با صاحب بودن مال، خودش بر آن فعالیت دارد و کارگری را به استخدام ندارد.

بکرانی عنوان کرد: انجمن کارگری رانندگان، هر راننده فعال با کارت هوشمند رانندگی را که فعالیت حمل و نقلی انجام می دهد، خواه بر ناوگان با مالکیت خودش یا ناوگان با مالکیت دیگری؛ تحت پوشش خود دارد و در اموری که مربوط به صنف رانندگان  و حمل و نقل است، طبق قانون ورود می کند.

وی در پاسخ به این اظهارات که «مشکل حمل و نقل در عدم عقد انعقاد قرارداد راننده با مالک» است، افزود: ۹۵ درصد فعالان حمل و نقل جاده ای خودمالک هستند و راننده نیاز به عقد قرارداد بین کامیون و خودش ندارد.

دبیر انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان ادامه داد: کما اینکه مشکل اصلی از آنجایی شروع می شود که شرکت های حمل و نقل یا بدون قرارداد حمل اقدام به صدور بارنامه می کنند و یا  بدون‌ درنظر گرفتن قراردادی که با صاحبان کالا بسته شده با راننده دوباره وارد قرارداد و توافق جدید می شوند و کمیسیون های نامتعارف دریافت کرده و قبل از اینکه شرایط حاکم بر حمل یک بار را شفاف سازی کنند و با راننده درمیان بگذارند و حواله صادره از جانب شرکت حمل ونقل را به عنوان قرارداد و توافق اصلی در نظر بگیرند، راننده را راهی بارگیری می کنند و دست آخر بارنامه را به عنوان قرارداد و توافق با راننده  ملاک عمل قرار داده و به هر نحوی که توانستند و تیغشان‌چرخید از گوشه و کنار هزینه سربار راننده و کامیوندار برمی دارند.

وی در مورد این ادعا که ریشه تخلفات جهت دریافت بار خارج از سیستم اعلام بار، رانندگان هستند، تاکید کرد:  تا زمینه تخلف فراهم نباشد، قطعا تخلفی رخ نخواهد داد، چه از جانب راننده چه از جانب شرکت حمل و نقل. ضمن اینکه جهت آگاهی و پیشگیری از تخلفات این چنینی؛ از جانب انجمن صنفی رانندگان اقداماتی صورت گرفته ولی از طرف  برخی تشکل های حمل و نقلی و برخی شرکت های حمل و نقل همکاری قابل قبولی صورت نگرفته است.

بکرانی در مورد شفافیت مالی شرکت های حمل و نقل گفت:  شفافیت اینقدر بالاست که برخی شرکت های حمل و نقل بعد از اینکه بارنامه صادر کردند و مطمئن شدند راننده راهی جاده شده است اقدام به باطل کردن بارنامه می کنند، به این شفافیت چه باید گفت؟ این که سهم سازمان و دولت و بیت المال اینجا دچار ابهام خواهد شد و از طرفی راننده و ناوگانی هم که راهی جاده شده با مشکل سوخت مواجه می شود، به کنار، لااقل این گونه شرکت ها قبل از ابطال بارنامه شفاف به راننده بگویند بارنامه شما در حال ابطال است تا خدایی نکرده راننده در مسیر جاده با مشکل سوخت مواجه نشود.

او تاکید کرد: متاسفانه آفتی که به جان حمل و نقل ما افتاده حقه سامری است که موجب  شده است زمینه بی اعتنایی و دورزدن قانون فراهم گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین حجی پور 0 0

    سختی کار رانندگان