| کد خبر: 241850 |

◄ حمل 500 میلیون تن کالا بر دوش خودمالکان بود یا شرکت های حمل و نقل؟

بخشی از اظهارات هفته گذشته معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت حمل و نقل جاده ای کالا با واکنش رانندگان و کامیونداران خود مالک در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

تین نیوز

بخشی از اظهارات هفته گذشته معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد  وضعیت حمل و نقل جاده ای کالا با واکنش رانندگان و کامیونداران خود مالک در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش تین نیوز، چهارشنبه گذشته شهریار افندی زاده در بخشی از گفت و گوی روز چهارشنبه 17 فرودین خود با ایرنا گفت: حمل‌ و نقل جاده‌ ای هم در بخش بار و هم در بخش مسافر از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سال جابجایی کالا داریم که توسط شرکت‌ های حمل و نقل کالا انجام می‌ شود و رانندگان این شرکت‌ ها همواره تلاش کردند که به بهترین وجه جابجایی را در کشور انجام دهند.

اشاره افندی زاده به شرکت های حمل و نقل بدون نام بردن از رانندگان و کامیونداران خود مالک که بیشترین تعداد نفرات را در بخش حمل و نقل کالای جاده ای به خود اختصاص داده و بخش اعظم جابجایی کالا توسط آنان انجام می شود، موجب انتقاد آنان شد.

برخی از رانندگان با انتقاد شدید از معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به دلیل نادیده گرفتن رانندگان و کامیونداران و انتساب کل فعالیت حمل کالا به شرکت های حمل و نقل، خواستار اصلاح این دیدگاه از سوی مسئولان دولتی شدند و عنوان کردند بخش زیادی از مشکلات مربوط به حمل و نقل به دلیل غالب بودن این دیدگاه در مجموعه های دولتی است.

یکی از رانندگان کامیوندار در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: متاسفانه در ساختار حمل و نقل جاده ای ما به خصوص در دو دهه اخیر بیشتر امور و قوانین و ضوابط حاکم صوری و فقط بر روی کاغذ اجرا شده است. از جمله دارا بودن ناوگان ملکی شرکت های حمل ونقل، که به جهت هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری شرکت های حمل و نقل بیشتر نقش واسطه گری را در حمل و نقل ایفا کرده اند تا حمل و نقل واقعی بار با ناوگان ملکی. از این رو نقش و مشارکت شرکت های حمل و نقل در جابجایی 500 میلیون تن کالا، بیشتر معطوف به چاپ بارنامه و وساطت بین صاحب کالا با راننده بوده است تا حمل و نقل کالا! اظهارات جناب احمدی زاده رئیس کانون شرکت و موسسات حمل و نقل خطاب به وزیر راه و شهرسازی گواه ماجراست! لذا کسانی که مهمترین نقش اصلی را در جابجایی و حمل 500 میلیون تن کالا در کشور ایفا کرده اند به نظر می رسد خودمالکان و قشر تلاشگر و خادم جامعه رانندگان و کامیونداران خود مالک هستند که 97 درصد حمل و نقل جاده ای کشور را به خود اختصاص داده اند! البته جناب افندی زاده ممکن است بر اساس سیاست های حاکم بر حمل و نقل که از چندین سال قبل با شعار شرکت محوری در حمل ونقل ایجاد شد، ولی به جای اینکه شرکت های حمل ونقل به سمت توانمند شدن در خصوص ناوگان ملکی حرکت کنند بیشتر به سمت کاغذی شدن و واسطه گری حرکت کردند، چنین اظهاراتی را عنوان کرده باشند. محض اطلاع باید گفت چرخ حمل و نقل جاده ای کشور با وجود بیش از 5000 شرکت حمل و نقل در سطح کشور، هنوز با بالاترین رقم آماری 97 درصد به دست سربازان اقتصادی و تلاشگران جاده رانندگان و کامیونداران خود مالک در حال گردش وخدمت رسانی به نظام و جامعه است.

یکی دیگر از رانندگان نیز نوشت: افندی زاده بیان داشت: بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سال جابجایی کالا داریم که توسط شرکت‌ های حمل و نقل کالا انجام می‌ شود و رانندگان این شرکت‌ ها همواره تلاش کردند که به بهترین وجه جابجایی را در کشور انجام دهند.

فکر میکنم اشتباهی در نوشتار این بخش رخ داده است چون آقای افندی زاده خودشان می‌دانند که این ۵۰۰ میلیون تن روی دوش شرکت های حمل و نقل جا به جا نشده است.

فکر می کنم اصل این نوشتار این گونه بوده: افندی زاده بیان داشت: بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سال جابجایی کالا داریم که توسط کامیونداران و رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای انجام می‌ شود و رانندگان همواره تلاش کرده اند که به بهترین وجه جابجایی را در کشور انجام دهند.

راننده کامیوندار دیگری نیز در بخش نظرهای کاربران تین نیوز تاکید کرد: آقای افندی زاده واقعا خودتان خسته نشدید. تا کی و تا کجا می شود حقیقت را وارونه جلوه داد. این همه سال، شما در پست های مدیریتی مختلفی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بودید. از این وارونه جلوه دادن ها خسته نشدید. با بازی با کلمات نمی شود حمل و نقل را اداره کرد. 500 میلیون تن را شرکت های حمل و نقل جابجا کردند و کامیونداران راننده شرکت های حمل و نقل بودند؟؟! ما که از دست این گونه لفاظی ها خسته ایم.

یک راننده کامیوندار نیز در شبکه های اجتماعی نوشت: ایشان هنوز اطلاع ندارد بخش اعظم این حجم بار توسط رانندگان و کامیونداران خود مالک حمل می شود نه شرکت های حمل و نقل.  به جز تعدادی معدود شرکت حمل و نقل جاده ای که دارای ناوگان ملکی هستند دیگر شرکت ها ناوگانی ندارند.

یکی دیگر از رانندگان کامیوندار نیز در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: شرکت ها ۵۰۰ میلیون تن کالا را حمل کرده اند؟! واقعا گریه دارد. لطفا با رانندگان شوخی نکنید.

راننده کامیوندار دیگری نیز  در رسانه های اجتماعی تاکید کرد: جناب آقای افندی زاده، خود کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل در تاریخ ۱۴۰۰.۱۱.۰۲ در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی به نداشتن کامیون ملکی اعتراف نموده اند، پس لزومی ندارد اطلاعات غلط به رسانه ها بدهید. همین طرز تفکر است که موجب شده با گذشت سه سال از تصویب تن کیلومتر حق العمل کاری شرکت های حمل و نقل را به دوش رانندگان باشد. شرکت های حمل و نقل در بهترین توصیف حق العمل کار و در واقعی ترین توصیف صادرکننده ۲ برگه کاغذ به اسم بارنامه اند. جهت اطلاع بیش از ۹۵ درصد شرکت های حمل و نقل که نامشان به غلط کارفرما گذاشته شده است: در هنگام دریافت کمیسیون و طلب بیمه و سنوات راننده و حتی بیمه تکمیلی نقش کارگر دارند، در زمان تعیین نرخ کرایه نقش نماینده صاحبان کالا را دارند و در زمان دعوت به جلسات و خطاب آنها از طرف نهادهای دولتی نقش کارفرما.

یک راننده کامیوندار دیگر نیز  در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: لازم است مشخص شود این شرکت ها با کدام کامیون ۵۰۰ میلیون تن کالا حمل کردند؟

Snap 2022-04-09 at 14.53.07
بخشی از اظهارات معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد حمل کالا که با اعتراض مواجه شد

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خداداد بکرانی 12 0

    سلام..
    خدمت جناب مهندس افندی زاده سلام و عرض ادب و احترام..

    متاسفانه ساختار حمل و نقل جاده ای ما بخصوص در دو دهه اخیر بیشتر امور و قوانین وضوابط حاکم صوری و فقط برروی کاغذ اجرا شده است،
    از جمله دارا بودن ناوگان ملکی شرکت های حمل ونقل، که به جهت هزینه های گزاف تعمیر ونگهداری شرکت های حمل ونقل بیشتر نقش واسطه گری را در حمل ونقل ایفا کرده اند تا حمل ونقل واقعی بار با ناوگان ملکی،..
    از این رو نقش ومشارکت شرکت های حمل ونقل در جابجایی 500 میلیون تن کالا بیشتر در چاپ بارنامه و وساطت بین صاحب کالا با راننده بوده است، تا اینکه حمل و نقل کالا!
    اظهارات جناب احمدی زاده رئیس کانون شرکت و موسسات حمل ونقل خطاب به جناب مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه وشهر سازی گواه ماجراست!
    لذا کسانی که مهمترین نقش اصلی را در جابجایی و حمل 500 میلیون تن کالا را در کشور ایفا کرده اند به نظر می رسد خودمالکان و قشر تلاشگر و خادم جامعه رانندگان وکامیونداران خود مالک هستند که 97٪حمل ونقل جاده ای کشور به خود اختصاص داده اند!
    البته جناب مهندس افندی زاده ممکن است بر اساس سیاست های حاکم بر حمل و نقل که از چندین سال قبل با شعار شرکت محوری درحمل ونقل ایجاد شد،
    ولی بجای اینکه شرکتهای حمل ونقل به سمت توانمد شدن در خصوص ناوگان ملکی حرکت کنند بیشتر به سمت کاغذی شدن و واسطه گری حرکت کردند، چنین اظهاراتی را فرموده باشند؟!
    محض اطلاع باید گفت چرخ حمل ونقل جاده ای کشور با وجود بیش از 5000 شرکت حمل و نقل در سطح کشور هنوز با بالا ترین رقم آماری 97٪ بدست سربازان اقتصادی و تلاشگران جاده رانندگان و کامیونداران خود مالک در حال گردش وخدمت رسانی به نظام وجامعه است. باتشکر

  • مجتبی رحمانی 4 0

    سلام ممنون از همه زحمات همکارمحترم و عزیز جناب آقای خدادا بکرانی هم نظر هستیم با ایشان

  • عنایت اله بکرانی 4 0

    باسلام وعرض خسته نباشیدخدمت باربریهای عزیزکه زحمت حمل این ۵۰۰میلیون تن کالاراکشیدند!! ویک گلایه ای هم دارم ازکامیونداران ورانندگان خودمالک که چراباخواباندن کامیونهایشان اینقدرزحمت باربریهاروزیادکردندکه ۵۰۰میلیون تن کالارابه تنهایی حمل کردند! خداوکیلی اگرآزادنیستیدلااقل آزاده باشید. اگراطلاع رسانی هم خواستیدداشته باشیداطلاع رسانی درست ومنطقی داشته باشیدکه کسی قضاوت بجایانابجادنبال شمانکند. من یک سوال دارم ازجناب معاون وزیر؛ یک باربری چقدرسرمایه میخواد؟ یک کامیون حالابه هربرندویاشکلی چقدرسرمایه میخواد؟ مگرباربریهاجزاینکه یک برگه کاغذبه نام بارنامه برای حمل بارنمینویسند؟ چقدراستهلاک وهزینه میخواهدبرای باربری داشته باشد؟ چقدرلوازمش مستهلک وازبین میرودوچقدربایدجایگزینش کند! مظلومترین قشرجامعه که رانندگان هستندوبربادرفته ترین سرمایه که کامیوندارهستند، اگرتاب وتوانی زیرفشاراقتصادی ومعیشتی برایشان مانده بودبااینگونه حرف زدنهادیگریک ذره امیدی هم که به مسوولین داشتندازبین رفت! من واقعامتاسفم ازاینگونه حرفهایی که پشت یک قشرمظلوم وجهادی راخالی میکند.

  • مجتبی رحمانی 7 0

    با نظرآقای بکرانی کاملا موافقم

  • راننده 3 0

    همین شرکت های حمل ونقل بودند که ازسال72تا80حق بیمه راننده گان رامی گرفتند وبا کم مسافت وکرایه ویا نپرداختن حق بیمه راننده گان چه بلایی به سرراننده گان زدند که ازهشت سال الان هرکه مراجعه می نماید سه چهارسال ازهشت سال دارد خیلی راحت کاربن زیررا باخودکاردستکاری می نمودند الان هم کسی جوابگوی این همه راننده نیست

  • راننده 4 0

    وقتی مسئولی سعی در نشان دادن موضوع غیر واقعی مبنی بر کارکرد درست و واقعی شرکتهای حمل و نقل داره ، چطوری میشه توقع داشت بتونه در مسند مدیریت کار رو به درستی انجام بده؟؟ ای کاش ایشون یک آمار میگرفت تا متوجه بشه حتی همون شرکتهای حمل و نقل که به دروغ مدعی دارا بودن چند صد دستگاه کامیون بنام شرکت هستند هم با کاغذبازی ، وامهای کلان گرفته و کامیونها رو بدون سند زدن به نام خریداران جدید واگذار کردند و عملا فقط نقش دلال رو بازی میکنند...یعنی کامیون بنام شرکت هست اما مالک شخصی اونو خریده و داره تو همون شرکت کار میکنه...!
    لطفا بس کنید و حداقل جلوی روی رانندگان زجر کشیده و زخم خورده چنین سخت نگویید!
    آیا میدانید وامی که باید به رانندگان شریف برای خرید کامیون تعلق میگرفت رو شرکتهای بزرگ حمل و نقل برای خودشون و بنام راننده مصادره کردند و در این چند سال با بالا رفتن قیمت کامیونها بالاترین سود رو بردند و به چند برابر قیمت به همان رانندگان فروختند؟ آیا تا بحال پای حرف دل رانندگان قدیمی نشسته‌اید؟ همان کسانی که ۸ سال سابقه‌ی بیمه‌شان را همین شرکتها بالا کشیدند و الان هیج مسئولی جوابگو نیست!
    لطفا اگر بر زخم ما رانندگان مرهم نمی‌گذارید ، نمک نپاشید!
    سعی در جذب راننده‌ی جدید داشته باشید نه اینکه با این قوانین بیمه و عدم قرارگرفتن شغل رانندگی در مشاغل سخت ، در چند سال آینده ، باید راننده هم وارد کنید !
    چون در این روزها کارکرد با یک سواری شخصی به مراتب بهتر و با درآمد بیشتر از کارکردن با کامیون و پرداخت ۳۰ سال حق بیمه به امید زنده ماندن پس از این ۳۰ سال میباشد!c

  • Navid Kheirmand 4 0

    جناب آقای افندی زاده اگر میخواهید میتوانیم یک بار برای همیشه مشخص کنیم در حمل و نقل جاده ای کُت تن کیه !! اگر موافقید تا زمانی را برای راستی آزمایی این موضوع مشخص کنیم !!

  • سید فخرالدین شریعتی 1 0

    بنده خدا هنوز اطلاع نداره نود درصداین حجم بار توسط رانندگان وکامیونداران خود مالک حمل میشه نه شرکت های حمل ونقل چون بجز تعدادی معدود شرکت حمل ونقل که دارای ناوگان ملکی هستند شرکت ها دارای ناوگانی نیستند ودر اخر ما چقدر دربدریم که متولیان حوزه حمل ونقل اینقدر اطلاعاتشون در رابطه با مسئولیتی که دارند کم می باشد

  • حسین عبداللهی 3 0

    ضمن تائید نظرات ومطالب جناب خدادادبکرانی وهمکاران گرامی
    بنظر میاد امروزه اینگونه نظرات غیره کارشناسی شده ازجانب مسئولین کشوری راه بجایی نمی بردواینگونه اظهارات آدرس غلط دادنست که دراین دولت جدید راه بجایی نخواهدبرد

  • محسن متقین 3 0

    باسلام

    بنظر می‌رسد چون حوزه وظایف و اختیارات معاونت حمل ونقل محدود به حمل ونقل جاده ای نیست و معاونت محترم وزیر بخش های حمل ونقل ریلی و جاده ای وحتی دریایی را مدیریت میفرمایند،این سوءتفاهم در انعکاس مصاحبه ایشان رسیدگی رقم خورده باشد .


    در سخنان ایشان دقیقا ارجاع موارد تعیین قیمت تمام شده حمل ونقل کالا و مسافر به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در ۲۴ فروردین جاری را در بخش های ریلی وهوایی نیز تاکید کرده اند.

    ضمن اینکه بنظر می‌رسد رقم پانصد میلیون تن کالای جابجا شده می‌بایستی منحصر به حمل ونقل جاده ای نباشد ،چرا که راستی آزمایی آن با درنظر گرفتن متوسط مسافت حمل در کشور و متوسط عمر وسایط نقلیه باری کشور و یا متوسط بارنامه های صادره در سال قبل توسط سازمان راهداری و حمل و نقل کشور نشان میدهد که این رقم می‌بایستی متعلق به بخش های ریلی و جاده ای باشد . زیرا با وجود چهار صد و پنجاه هزار کامیون در هشت کلاس با ظرفیت های دو ونیم تن تا بیست و دو تن و سن فرسودگی و زمان های توقف آنها در مبادی بارگیری و آماده سازی آنها واستند بای بودن آنها و زمان ها لازم برای تعمیرات و بیش از صد روز تعطیلی رسمی کشور در سال قبل همگی حاکی از این است که رقم اعلامی حمل کالا توسط معاون محترم وزیر درخوشبینانه ترین وضع یک اشتباه رسانه ای است که اهمیت تخصصی بودن حرفه خبرنگاری را بیش از پیش گوشزد می‌کند .

    از طرفی گره زدن آماری حمل ونقل ریلی با حمل جاده ای بدلیل تفاوت های فاحش میان این دو بخش میتواند آثار متفاوت و غیر واقعی در تصمیمات مدیریت ارشد کشور ایجاد نماید .
    لذا نظر معاونت محترم حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی را به دو نکته ذیل جلب می نماییم .
    اول اینکه حساسیت ایجاد شده در فضای فرهنگی جامعه حمل ونقل کالای جاده ای کشور وعموم رانندگان این بخش رابعنوان یک تحول به فال نیک بگیرید و حساسیت بیشتری را برای انعکاس اخبار و اطلاعات این بخش بخرج دهید .
    دوم اینکه برای کنترل و برنامه ریزی های کلان بخش حمل ونقل کالای جاده ای بر روی اصلاحات ساختاری این بخش تمرکز بیشتری بفرمایید .


  • راننده 2 0

    حساب نمایید ایشان سالهای قبل از 92رییس سازمان بوده بااین همه تجربه آیا تابه حال بایک کامیون مسیری رارفته تابداند کامیون وراننده چه مشکلاتی دارد تابه مقصد برسد فقط پشت میز نشسته وازروی یک برگه فقط آمار می خواند نمی داند چقدرصحیح است یا نادرست اگر ازمشکلات خبر داشتند ولمس می نمودند که سختی کار وسنوات72تا80رابه سرانجام می رسید

  • جلیل بکرانی 1 0

    ضمن تایید نظرات دوستان وفعالان صنف رانندگان وکامیونداران خطاب به مسولین محترم خواهشمندیم در دریافت مشاوره وآدرس های دریافتی از تشکلات صنفی رانندگان وکارفرمایی کامیون‌داران وشرکت های حمل ونقل جهت دادن آدرس کمی هوشمندانه تر در رسانه به جامعه اظهار نظر کنید .