| کد خبر: 245169 |

◄ پیشنهاد تشکیل ستاد مستقل بررسی حوادث رانندگی در هر استان

لازم است همه ارگان ها، سازمان ها، اساتید دانشگاهی، راهداری، پلیس راهور و... با همفکری و همکاری منسجم، معضل تصادفات را کاهش داده که بیش از این ضرر و زیان به اقتصاد کشور وارد نشود.

تین نیوز

یک راننده کامیون عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: حوادث رانندگی چالشی جهانی است که خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد جهان و کشور ما وارد می کند.

به گزارش تین نیوز، محمد اتحادی افزود: متاسفانه خسارات وارده از این منظر به اقتصاد کشور ما حدود 14 میلیارد دلار برآورد شده که حدود 8 درصد تولید ناخالص کشور را شامل می شود.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان کرد: بر همین اساس در این مقوله لازم است همه ارگان ها، سازمان ها، اساتید دانشگاهی، راهداری، پلیس راهور و... با همفکری و همکاری منسجم، معضل تصادفات را کاهش داده که بیش از این ضرر و زیان به اقتصاد کشور وارد نشود.

او با بیان این که در عین حال ظرفیت های بالقوه ای در کشور وجود دارد و مسئولان می توانند از این استعدادها و تجربه ها استفاده نمایند، این ظرفیت ها را به شرح زیر برشمرد:

 1- تشکیل ستاد مستقل بررسی حوادث رانندگی در هر استان کشور

2- بررسی علل حوادث دلخراش جاده ای و راهکارهای جلوگیری از تکرار این حوادث، نکات آموزشی و مهم آنها و اطلاع رسانی به کاربران جاده ای  از طریق شبکه های اجتماعی، رسانه صدا و سیما، اطلاع رسانی در پایانه های کالا و مسافر به رانندگان ناوگان سنگین. 

بیشتر بخوانید:

3- نمایش هر شب حدود 30 دقیقه برنامه آموزشی رانندگی صحیح با محوریت کارشناسان پلیس راه، راهور فراجا، اداره ایمنی ترافیک سازمان راهداری، اورژانس کشور و نمایش انیمیشن حوادث در شبکه های سیما. این برنامه به صورت مستمر و همینطور از دیگر شبکه ها در طول هفته تکرار و باز پخش شود و فقط معطوف به یک شبکه و یک شب نباشد. (برنامه های آموزشی رانندگی صحیح فقط در ایام تعطیلات عید و 15 روز از شبکه 3 سیما پخش می شود). 

4- باز آموزی و به روز رسانی اطلاعات مهم رانندگی برای کاربران جاده ای از طرف سازمان راهداری و پلیس راه، به کاهش حوادث رانندگی کمک می کند.

5- کنترل و جلوگیری از ورود رانندگان کم تجربه که بدون هیچ اطلاعاتی از رانندگی برون شهری، گردنه ها، رانندگی در شرایط نامساعد جوی، طوفان، گرد و خاک، یخبندان، برف بوران، باران؛ وارد این شغل و جاده ها شدند. (مشاهده می شود تعدادی رانندگان بازنشسته درون شهری و رانندگان سواری جدیدا گواهینامه پایه یکم اخذ کرده و وارد جاده شده و رانندگی با تریلر را در شروع کار خود انتخاب نموده اند و بدون کمکی یا شاگرد در حال فعالیت هستند)

6- نکته مهم مقوله تصادفات ترافیکی، عدم استفاده از تجربیات رانندگان برون شهری است که این مورد مهم تا کنون در دستور کار مسئولان مربوطه، مرکز تحقیقات پلیس راهور، سازمان راهداری قرار نگرفته و از این استعداد و تجربیات چند ساله در جاده ها استفاده نشده است، اگرچه رانندگان تلاشگر برون شهری در دانشگاه ورود نکرده اند ولی در دانشگاه های جاده ها، تونل ها، گردنه ها، رانندگی در گرمای شوران و سرمای صفر درجه، رانندگی در شرایط یخبندان، تونل ها، جاده های ناهموار با شیب های تند، اموزش دیده و موفق شده اند سربلند و سلامت این مسیرها را طی کنند.

7- مقدار ناچیزی از هزینه 6 هزار میلیاردی بیمه ها برای تصادفات در طول یک سال و 14 میلیارد دلار خسارات وارده به اقتصاد کشور را صرف آموزش رانندگان و جایزه به بهترین پیشنهادات برای کاهش تصادفات منظور شود.

8- هرچند سهم جاده ها در تصادفات حدود  10 درصد است ولی در برخی محورهای برون شهری، جاده ها بیش از 50 درصد در حوادث دخیل هستند. به عنوان مثال محورهای با ترافیک و تردد زیاد و دو طرفه نزدیک پایتخت، محور قدیم تهران قم، طبس، خور، بیابانک که حتما باید هرچه زودترساخت لاین دوم این دو حوزه شروع شود.

9- خارج کردن انبارهای کالا و بار از شهرها به خارج شهر نه تنها از حوادث ترافیکی کامیون‌ ها جلوگیری می‌ کند بلکه به کاهش چشمگیر آلودگی هوا هم  می انجامد. 60 درصد حوادث رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد که این مورد در استان تهران موثق است، باید و به ناچار انبارهای تخلیه بار درون شهری استان تهران به جاده قدیم قم منتقل شوند.

10- نظارت و استفاده از کارشناسان متخصص در امور معاینه فنی و بازدید ناوگان بار بسیار مهم است. در این راستا باید مماشات و اغماض حذف شود، عدم وجود سپر و گارد مناسب کامیون و نیم یدک، عدم استفاده از چراغ های استاندارد در قسمت عقب تریلرها، نداشتن درب توپی چرخ محورهای تریلر که هرلحظه ممکن است بلبرینگ های چرخ شکسته و چرخ با لاستیک ها از محور خارج شده و در جاده با دیگر خودروها برخورد و حادثه تصادف رخ دهد. این معایب را باید کامیونداران مد نظر قرار دهند و توجه ویژه داشته باشند.

اتحادی خاطر نشان کرد: شعار طرفداران ایمنی راه ها این است که خوب رانندگی کنیم چرا که حتی یک تصادف هم زیاد است. پیشگیری مقدم بر درمان است. هر حادثه رانندگی زاییده یک تخلف است و تخلف اتفاق نیست انتخاب است.                                                             

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن رحمانی 0 0

    در دوره ریاست آقای مهندس خوانساری در سازمان راهداری و حمل و نقل کشور، گروههای کارشناسی برای بررسی علل و عوامل منجر به تصادفات تشکیل می شد و بر اساس هر یک از وقایع ، انیمیشن آن تهیه و با بیان جزئیات واقعه، آموزشهای لازم به مخاطب منتقل می گردید.
    اکنون هم کمیسیون ایمنی استان می تواند این خواسته را با تامین بودجه مناسب ، انجام دهد و از تجربه دست اندرکاران این امر در گذشته استفاده کرد