| کد خبر: 194822 |

رانندگان و کامیونداران مطرح کردند:

◄ اعتراض کامیون‌داران به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون + متن تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه مربوط به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون که قرار است از تاریخ 15 شهریور اجرایی شود واکنش منفی رانندگان و کامیونداران را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

تین نیوز

نرخ جدید حق توقف انواع کامیون با اعتراض فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مواجه شد.

به گزارش تین نیوز، تفاهم‌نامه دو کانون صنفی مربوط به نرخ جدید حق توقف انواع کامیون که قرار است از تاریخ 15 شهریور اجرایی شود واکنش منفی رانندگان و کامیونداران را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

بر اساس تصویر منتشر شده از متن این تفاهم‌نامه در شبکه‌های اجتماعی (تصویر پیوست) این نرخ با هماهنگی دو کانون انجمن صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل‌ و نقل داخلی کالای کشور و همچنین کانون انجمن‌های صنفی رانندگان جاده‌ای ناوگان بار کشور مصوب شده است اما رانندگان و کامیونداران با این رقم موافق نبوده و ارقام مصوب شده را غیرکارشناسی دانسته و خواستار بازنگری در آن هستند.

علینقی فاریابی‌دوست، کارشناس حقوق ثبتی و فعال صنفی بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: در بند دوم این تفاهم‌نامه بر راننده تکلیف شده که در ساعات اداری به محل بارگیری و تخلیه مراجعه نماید و آن ساعات از ۷/۴۵دقیقه صبح تا ساعت ۱۱ صبح همان روز (سه ساعت و 15 دقیقه)، است که حداقل سه ساعت قبل از پایان ساعت اداری است.

وی افزود: تکلیف راننده در آن سه ساعت و 15  دقیقه مشخص است اما اگر در وقت یاد شده به محل بارگیری و تخلیه نرسد، 20 ساعت و 45 دقیقه همان روز از دست می‌رود، با احتساب زمان بارگیری و تخلیه که 24 ساعت است با فرض این‌که زمان‌های داده شده صرف بارگیری و تخلیه گردد و اگر با توجه به همین فرض برای مقصد نیز همین میزان وقت در نظر گرفته شود، زمان بارگیری و تخلیه تقریبا سه روز کاری خواهد بود.

او گفت: موضوع بعدی این است که اگر مثلاً محل بارگیری بندرعباس باشد و مقصد تهران، با احتساب زمان رانندگی که ۹ ساعت در روز ثبت شده و صرف نظر از زمان سوخت‌گیری و ساعت غذا و نماز و... 2 روز کاری باید برای رسیدن به مقصد منظور شود.

فاریابی‌دوست خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که اگر راننده در روز پنج‌شنبه به مقصد برسد و روز تعطیل جمعه را به آن اضافه کنیم، یک روز کاری و اگر راننده برای بارگیری وارد گمرک بشود و به هر دلیل فقط یک روز برای بارگیری معطل بشود باز یک روز کاری و اگر راننده برای نوبت بارگیری هم معطل بماند، با توجه به مجموع موارد مطرح شده مشخص می‌شود که ممکن است برای یک بارگیری و تخلیه هفت روز کاری وقت صرف شود و برهمین اساس نرخ توقف مصوب شده، جوابگو نیست.

این فعال صنفی ادامه داد: همچنین با توجه به بند ۹ تفاهم‌نامه، هرگونه تغییر منوط به تصمیم‌گیری مجدد و ابلاغ خواهد بود که توصیه می‌شود با توجه به نرخ حمل و این‌که شرایط تخلیه بار و این‌که وضعیت ساعات کار کارخانجات که به صورت شیفت کاری انجام می‌شود لحاظ نشده است و از طرفی در اختیار گرفتن کامیون برای بارگیری و تعلق آن به صاحب کالا، حذف تعهدات راننده الزامی باشد.

فاریابی‌دوست تاکید کرد: با توجه به این مشکلات ابطال تفاهم‌نامه مذکور را از امضا کنندگان تقاضا دارم و شایسته است در اسرع وقت تفاهم نامه مبسوطی در این زمینه به ثبت برسد.

9a2d8648a948b319b451d

67b3f60d070a75ee809f7

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام‌ وتشکر از نشریه محترم تین نیوز .
    ضمن تایید فرمایشات جناب فاریابی دوست به دلیل غیر کارشناسی بودن مفاد این توافقنامه وهمچنین حضور نداشتن دیگر نماینده گان قانونی صنف این توافقنامه #وجه_قانونی_ندارد
    کامیونداران ورانندگان خواستار ابطال ان وبازبینی قوانین مربوطه با حضور نمایندگان صنفی میباشند .

  • محسن متقین 1 0

    نگاهی به شیوه های محاسبه حق توقف کامیونهای حمل کالای جاده ای و الزامات تدوین نرخ نامه آن

    اگرچه مهمترین موضوع در تدوین نرخ نامه حق توقف جبران هزینه های ناشی از توقف آن است ،

    اما بایستی درکنار آن نگاهی نیز به آسیب های اجتماعی ،زیان های ملی ناشی اززمان های تلف شده و هزینه های مترتب بر حل اختلاف میان صاحب کالا وکامیوندار نیز داشته باشیم .

    واین میسر نیست مگر اینکه ابتدا هزینه های ناشی از توقف یک کامیون را با پشتوانه منطق و علمی شناسایی کنیم و سپس باجبران این هزینه ها موجبات کاهش توقف کامیون درمبدا ومقصدرا که ناشی از بی مسئولیتی و با هدف سود جویی احتمالی است را کاهش دهیم.

    برای کامیون متوقف شده همه هزینه های ثابت آن که در طول سال وجود دارد وبا حرکت ویا توقف هیچ تفاوتی در آن ایجاد نمیشود را بایستی درنظر گرفت و سهم یکساعت از این هزینه ها را محاسبه کرد .

    بیمه بدنه خودرو ،بیمه شخص ثالث خودرو ،معاینه فنی ،مجوز های تردد ومجوز های بارگیری در کامیون های خاص مانند تست های سالیانه خودرو برای حمل کالا بوسیله کامیون های حامل فرآورده های نفتی یا سردخانه، حقوق ثابت و مزایای مرتبط با آن برای راننده کامیون ،هزینه های تعمیر و نگهداری بعضی از اقلام و قطعات خودرو که مستقیما تحت تاثیر زمان قرار دارند مانند گارانتی های مختلف.ونیز جرایم دیرکردی که صاحب کامیون براساس توقف کامیونش بایستی به افراد ویا سازمانهای مختلف بپردازد ،همه وهمه هزینه های هستند که سهم یک ساعت آن براحتی قابل محاسبه است.


    از طرفی ارزش سرمایه گذاری برای انجام خدمت وفعالیت ونیز سود سرمایه گذاری براساس نرخ های رسمی بانکی مهم ترین عامل هزینه ای است که درتوقف غیر متعارف یک کامیون بر صاحب آن تحمیل می‌شود.


    درتوقف یک کامیون لیزینگی واجاره به شرط تملیک ،صاحب کامیون مستأجری است که اجاره سهم مالک(بانکهاوشرکت های لیزینگ)را برای توقف خودرو است باید بپردازد.


    گاها نیمه یدک های مخصوص مانند یخچال ها ویا بونکرهای مخصوص حمل گاز بدلیل قیمت بالای آن بصورت اجاره ای ویا مشارکتی متصل به کشنده هستند .و هزینه توقف آنها به آسانی وبا محاسبه میزان سود پرداختی به لزینگ یا شریک ودیرکرد ناشی از عدم پرداخت درموعد مقرر قابل محاسبه است.



    یک کامیون متوقف شده ممکن است هزینه های متغیر( یعنی هزینه های که با حرکت وطی مسافت توسط کامیون افزایش مییابد)را هنگام توقف نداشته باشد .اما گاها بسیاری از همین هزینه ها با توقف کامیون به مدت طولانی بشدت افزایش یافته وعمر آن بشدت کاهش مییابد.مانند باطری هاولاستیک های خودرویی که با بار بمدت طولانی متوقف شده است .

    نتیجه گیری اینکه حق توقف یک عدد مستقل است واز محاسبه هزینه های توقف کامیون بدست میآید وهیچ ارتباطی به کرایه حمل ویا مسافت طی شده توسط کامیون تا مقصد را ندارد.

    وهمچنین وقت اداری وساعات اداری و تعطیلات رسمی در کشور دارای تعریف قانونی است.وبایستی ملاک محاسبه قرار گیرد .مثلاً ورود کامیون حداکثر تا سه ساعت قبل از خاتمه ساعات اداری طبق تعریف قانون برای ان. ومدت توقف برای تخلیه نمی‌تواند بیش از ساعت تعریف شده برای یک روز کاری باشد .
    یک روز کاری درمقررات مربوطه هفت ساعت وسی وسه دقیقه تعریف شده است.


    اگر چه ممکن است استثنا های بسیاری مانند ساعات کار میدان بارها در کشور ویا کارکرد سه شیف کارخانجات صنعتی ووو نیز وجود دارد ولی اینگونه موارد را بعنوان استثنا درنظر گرفته و میتوان تعیین تکلیف نمود.


    هرگونه موانع میان راهی که موجبات توقف یا کندی حرکت کامیون در طول مسیر میشود در صورت وجود ودرصورت عدم نقش راننده یا صاحب کالا در کنترل آن (درصورتی که قبل از بارگیری قابل شناسایی باشند باید در تعیین کرایه حمل دیده شوند وبخشی از حق توقف نیست.
    مثلاً یک راننده به تجربه دریافته است که فلان مسیر برای کنترل های لازم توسط نیروی انتظامی در ایستگاههای ایست و بازرسی ویا بدلیل ازدحام خودرو ویا محدودیت های تامین سوخت در فلان مسیر مدت زمان طولانی را باید صرف اینگونه موارد کند لذا هوش بازار قیمت حمل را دران مسیرها تعیین میکند و ارتباطی به حق توقف ندارد.

    جبران هزینه های توقف های غیر متعارف که بدلیل عدم انجام وظایف ویا انجام هر عمل غیر قانونی اتفاق افتد به عهده شخص متخلف اعم از صاحبان کالا یا شرکت حمل و نقل ویا راننده خواهد بود .

    دراین میان تعیین مرجع رسیدگی کننده وداوری درخصوصی معرفی خاطی حائز اهمیت است..

    در خاتمه معروض میدارد درحال حاضر براساس هزینه های واقعی مترتب برراهبری یک کامیون حمل کالا باظرفیت کل چهل تن هر ساعت توقف هزینه ای بالغ برهشتاد هزار تومان دارد .جداول محاسباتی آن موجود است.

    از طرفی منطق حکم میکند که نقش دستگاههای نظارتی دولت برای کاهش ساعات توقف تخلیه و بارگیری کامیون ها بعنوان یک سرمایه ملی بسیار با اهمیت است .زیرا دولت ها نقش بسیار پر رنگی دروضع جرایم👇

    ⁦☝️⁩قانونی برای متخلفینی که با سهل انگاری درانجام وظایف خود موجبات توقف های طولانی این سرمایه های ملی را فراهم می‌سازند دارند.

    با نگاه قانونمند به موضوعات حمل‌ونقل کالای جاده ای تشکلات صنفی بسمت انعقاد قراردادهای کتبی و شفاهی قبل از صدور سند حمل (بارنامه) خواهند رفت .

    محسن متقین ۲۸مرداد۹۸

  • ناشناس 3 0


    دیدگاهای کارشناسی مرتبط با این حق توقف تحمیلی را دوستان بیان کردند،ولی من میخوام از زاویه دیگری به این قضایا در بخش حمل و نقل جاده ای نگاه کنم.

    در ابتدا از آقای ناجی سلامی عذر خواهی میکنم ولی باید این گفته ها را گفت.

    مسئولین چه امنیتی،دولتی،سازمانی و صنفی خوب میدانند که با ورود تکنولوژی به جامعه کامیوندارن و رانندگان و سرعت چرخش اطلاعات، خواستهای اجتماعی این طبقه اجتماعی کشور در حال تغییر است.

    حالا هیچ راهی برای مسئولین محترم وجود نداره جزء پاسخ مثبت به این تغییرات.

    با فشار صاحبان زر و زور و پاسخ منفی به این خواستهای اجتماعی،عاقبتی جزء تکرار حوادث خرداد و مهرماه 97 در کار نخواهد بود.

    آقای ناجی سلامی با عرض معذرت،
    ذهن شما در دنیای امروز کارایی خود را از دست داده.

    جامعه کامیوندار و رانندگان کشور در حال پوست اندازی ایست.
    اگر شما و ذهن شما قادر به دیدن این پوست اندازی نیست لطفا با احترام کنار بروید.
    شما و ذهن شما با اطلاعات چند دهه گذشته که حاضر به بروز رسانی آنها هم نشدید دیگر توان پاسخ گویی به نسل جوان تحصیلکرده فرمان به دست را ندارد.

    تصمیمات شما به غیر از اتلاف وقت و سرمایه های بخش حمل و نقل ثمره ای به همراه ندارد.
    امثال شما و خان بزرگ و دیگران که به سن بازنشستگی و پیری رسیده اید دیگر درمان درد جوانان این مرز و بوم نیستید.

    درمان درد این مردم مدیران جوان وپاک انقلابی هستند که حاضر به کوتاه آمدن در برابر خواستهای تصمیم گیران زر و زور نمیشوند.

    لطفا شما و هیئت مدیره ناکارآمدتان کنار بروید.


    شخص شما و سران مافیایی زور گو باید بدانید،اگر چند سال پیش تصمیمی گرفته میشد و چند ماهی زمان میبرد تا کامیونداران و رانندگان به ابعاد خوب یا بد آن پی ببرند در حال حاضر این زمان به چند ساعت تقلیل پیدا کرده،و این را مطئن باشید که خواستهای اجتماعی باسرعت سرسام آور به سمتی پیش میرود که به طور یقین در آینده ای نه چندان دور باید تصمیمات در اتاقهای شیشه ای گرفته شود که در لحظه مردم در کف دستهای خود و از طریق گوشی های همراه شاهد تصمیمات مدیران در لحظه باشند.

    باز هم تکرار میکنم ذهن امثال شما دیگر توان پاسخ گویی به جوانان تحصیلکرده خوش پوش را ندارد لطفا کنار بروید تا مرحمی بر دردهای جامعه کامیونداران شوید.

    به امید سانسور نشدن از طرف تین نیوز

  • ناشناس 0 0

    آقای ناجی سلامی گرامی به نظر من شما به جای امضا کردن این توافقات یک جانبه،بهتره بری در کنار خانواده چایی لاهیجان دم کنی بریزی توی استکان و نعلبکی کمر باریک، بعد بنشین کنار پنجره، و سعی کن از لحاظات عمرت لذت بهتری ببری .