| کد خبر: 194198 |

◄ پشت پرده پُر شدن انبارهای بنادر چیست؟

چند روزی است که بار در بنادر کم شده است و با این‌که تمام انبارها پر هستند ولی اعلام بار ضعیف شده و این موضوع شایعه شده که صاحبان کالاها به دلیل پایین آمدن قیمت دلار بارهای خود را ترخیص نمی‌کنند.

تین نیوز

برخی خبرگزاری‌ها از قول معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از پر شدن تقریباً تمام محوطه‌های عملیاتی بندر امام خبر دادند.

به گزارش تین نیوز، محمدعلی حسن‌زاده گفت: صاحب کالا باید تقاضا کند تا بار بیرون برود. نزدیک به 2 هفته است که صاحبان کالا تقاضای کمتری برای خروج بار از بندر دارند. با این شرایط طبق اعلام سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با این‌که کامیون در پایانه منتظر است اما اعلام بار نمی‌شود. یعنی هم اکنون بار و کامیون آماده است اما انبارهای داخل بنادر که جزو انبارهای ارزان کشور هستند، توسط صاحبان کالا تخلیه نمی‌شوند.

وی افزود: در این خصوص کارگروه تنظیم بازار هم مصوبه داده است که ما اجازه نداریم تعرفه‌ها را مثل بقیه بنادر دنیا که اگر بار بیرون نرفت، قیمت نگهداری تصاعدی بالا می‌رود، افزایش دهیم. این مسئله یک اطمینان برای صاحبان کالا ایجاد کرده که سازمان بنادر نمی‌تواند به‌هیچ‌وجه آنها را مجبور به بیرون کردن بار از بنادر کند.

این اظهارات عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حالی مطرح می‌شود که سعید علام راننده خود مالک نیز به تین نیوز گفت: چند روزی است که بار در بنادر کم شده است و با این‌که تمام انبارها پر هستند ولی اعلام بار ضعیف و این موضوع شایعه شده که صاحبان کالاها به دلیل پایین آمدن قیمت دلار، بارهای خود را ترخیص نمی‌کنند.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی یکی دیگر از رانندگان فعال در این حوزه نیز گفت: حدود ۶ روز متوالی است که بندر امام از لحاظ اعلام بار خیلی ضعیف عمل می‌کند و اعلام بار فقط مختص بارهای امور دام و دولتی و درحد محدود است و بارهای شخصی ذرت و شکر و غیره اصلاً اعلام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: کامیون‌های زیادی در پشت نوبت سالن اعلان بار متتظر بار هستند به طوری که پایانه بار مملو از کامیون بوده و حتی صف کامیون‌ها تا پلیس راه بندر امام کشیده شده است.

بکرانی همچنین تصاویر پیوست را از وضعیت پایانه و سالن اعلان بار بندر امام منتشر کرد و گفت: این تصاویر مربوط به ساعت 14 روز شنبه 19 مرداد در بندر امام است که نشان می‌دهد کامیون برای حمل بار به اندازه کافی در بندر امام وجود دارد اما اعلام بار نمی‌شود.

 یکی دیگر از رانندگان این حوزه نیز بیان کرد: سیستم حمل‌ونقل  مانند یک خط تولید است و در واقع خط پیوستهِ خدمت است که هر ایستگاه خدمت مربوط به خود را ارائه می‌دهد.

به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی تاکید کرد: این خط پیوسته به ترتیب شامل حمل کشتی، خدمات بندری، تخلیه کشتی، نمونه گیری، آزمایش و قضاوت کیفی، انبارش، تقاضای ارسال، جذب کامیون، بارگیری و ارسال است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سیستم انبار به گلوگاه این خط تبدیل شده است اما اگر تن کیلومتر به درستی به‌روزرسانی نشود در جذب کامیون هم مشکل به وجود خواهد آمد.

به گزارش تین نیوز، محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته (16 مرداد) به تسنیم گفته بود: متأسفانه بعضی صاحبان کالا علاقه‌مند هستند از انبارهای بنادر به دلیل ارزانی استفاده کنند و از آنجا به‌عنوان محل دپو و تنظیم بازارشان بهره ببرند تا به این طریق هرکجا و در هر شهری کالا نیاز بود فرستاده شود. مسئله‌ای که باعث می‌شود امکان تخلیه شناورهای منتظر فراهم نشود.

وی تاکید کرده بود: شرکت‌های صاحب کالا مثل شرکت‌های دولتی باید به‌جای این‌که بندر را محل دپوی کالای استراتژیک خودشان کنند آنها را به مراکز مصرف مثل اصفهان، تهران، مشهد و دیگر شهرها ارسال و آنجا انبار اجاره کنند. بار این شرکت‌ها باید در محل مصرف باشد نه اینکه در بنادر دپو شده و شرایط را برای تخلیه بار دیگر کشتی‌ها با مشکل مواجه کنند.

photo_2019-08-11_09-42-13

photo_2019-08-11_09-42-03

photo_2019-08-11_09-42-26

photo_2019-08-11_09-42-18

photo_2019-08-11_09-38-24

photo_2019-08-11_09-38-35

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 0 0

    سلام
    یادتان هست که چند وقت پیش فراخوان داده شد که کامیونها برای تخلیه بار بتدر امام به انجا عزیمت کنند وحتی سهمیه لاستیک تشویقی هم در نظر گرفته شد .
    خب ایثارگری صنف را مشاهده کردند که در ان شرایط اب وهوای بسیار گرم همت کردند .
    حال چه شده ؛ مسئولین بنادر وگمرک تابع چه کسانی هستند که اقتصاد کشور را راکت نگه داشته واجازه تخلیه وبارگیری نمیدهند .
    مسلما پای سود شخصی عده ای در کار است واین میان حمل کننده ومصرف کننده باید متضررشوند
    واما چرا بعضی مسئولین صنفی که رانندگان را در صورت همکاری نکردن تهدید به غیر فعال کردن کارت هوشمند میکردن الان خاموشند ایا اخطار دادن به مسئولین گمرک‌ وبنادر برای انها گران تمام میشود یا دیواری کوتاه تر از دیوار راننده وکامیوندار پیدا نمیکنند ؟