| کد خبر: 180185 |

◄ واردات اتوبوس‌ دست دوم «خیانت به کشور» است یا تولید اتوبوس بی‌کیفیت؟

«خیانت»، تولید و ارایه اتوبوس‌های بی‌کیفیت و ارایه آن به بخش ناوگان مسافربری است.

تین نیوز

اگرچه دبیر انجمن خودروسازان ایران روز گذشته با توجه به احتمال واردات اتوبوس‌های دست دوم از سوی شرکت اتوبوسرانی این کار را در شرایط فعلی «خیانت به کشور» خوانده است اما فعالان بخش مسافری حمل‌ونقل جاده‌ای معتقدند «خیانت»، تولید و ارایه اتوبوس‌های بی‌کیفیت و ارایه آن به بخش ناوگان مسافربری است.

به گزارش تین‌نیوز، به دنبال انتشار این اظهارات احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان، یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اگر خودروسازان کشور، اتوبوس باکیفیت در اختیار بخش ناوگان عمومی مسافری ارایه می‌کردند با تقاضای واردات اتوبوس دست دوم خارجی مواجه نمی‌شدند.

یکی دیگر از فعالان این بخش نیز گفت: خیانت یعنی این‌که شرکت... هم اکنون  ۵۰۰ دستگاه اتوبوس آماده تحویل دارد اما از متقاضیان ثبت نام نمی‌کند تا این اتوبوس‌های 500 تا 800 میلیون تومانی توسط واسطه‌ها  با قیمت ۲ میلیارد تومان در بازار به‌فروش برسند و چون رقیب هم ندارد از این طریق میزان قابل توجهی سود ببرد.

به گفته وی، اگر مجوز وارادات اتوبوس بدون حق گمرک ارایه شود، کل ناوگان اتوبوس کشور طی مدت  ۶ ماه کل ناوگان نوسازی می‌شود.

وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد دبیر انجمن خودروسازی کشور خبر ندارد ناوگان مسافربری چقدر فرسوده است، اظهار کرد:  این گونه افراد به فکر جان مردم نیستند بلکه بیشتر به فکر منافع خود هستند چرا که اغلب سهام‌دار کارخانجانت خودروسازی هستند.

وی افزود: ما زیر وام قرض و دریافت تهسیلات  نمی‌رویم اما حتی حاضر به واردات اتوبوس نو هم هستیم، مسئولان می‌توانند با حذف تعرفه گمرگی شاهد ورود اتوبوس نو به ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسی مسافری باشند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایطی که تمام کارخانه‌های اتوبوس‌سازی زیر ظرفیت کار می‌کنند و بعضی از آن‌ها در شرف تعطیل شدن هستند، واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی، خیانت به کشور است.

 نعمت‌بخش با بیان این‌که بخش‌های مختلف کشور در شرایط تحریم باید به یکدیگر کمک کنند، گفت: اگر استفاده از اتوبوس‌های دست دوم اقتصادی بود کشورهای مبداء خودشان از آن‌ها استفاده می‌کردند.

وی افزود: این اتوبوس‌ها استانداردهای لازم برای ورود به کشور را ندارند و خرید آن‌ها منجر به وابستگی و مصرف ارز برای تعویض قطعات مستعمل خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین با بیان اینکه طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، شرکت اتوبوسرانی حق واردات اتوبوس دست دوم را ندارد، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ثبت سفارش واردات اتوبوس‌های دست دوم را متوقف خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    خیانت ساخت اتوبوس بدون ترمز خودکار و سایر سیستم های ایمنی است!
    اتفاقا ما مردم موافق ازاد شدن واردات اتوبوس دست دوم توسط شرکت های خودروسازی و نمایندگی خودروسازان خارجی هستیم به شرط اینکه حداقل 3 سال گارانتی بدون محدودیت کیلومتر داشته باشند و قوانین ایران را پاس کنند!
    مطمئنا شرکت های خودروسازی و وارداتی وقتی مجبور به گارانتی باشند خودرو مستعمل وارد نمیکنند!

  • محمد فرهادی 2 0

    واردات اتوبوسهای دست دوم خیانت نیست تولید اتوبوسهای بی کیفیت خیانت است

  • ایمان 0 0

    خداروخوش میاد بریم 2 میلیارد اتوبوس نو ساخت داخل بگیریم!
    اگر اتوبوس های اروپا که ساخت شرکت های معتبر مانند اسکانیا و ولوو مان و بنز. وارو کشور بشوند هم جان مسافران در امنیت است هم ما اتوبوس دارها با خاطری راحت تر اتوبوس میخریم
    اما چه کنیم که نان خیلی از عزیزان که سهامی در شرکت اتوبوس سازی دارند اجر میشه!
    اصلا جان مردم براشون مهم نیست و نمیدانند ما اتوبوس داره با این اتوبوس های فرسوده چه بدبختی میکشیم