◄ کاهش 97 درصدی قیمت سلول های خورشیدی و خبرهای خوب از راه آهن/ بهره برداری از اولین نیروگاه برق خورشیدی در راه آهن اصفهان
در راستای مصوبه هیئت دولت درباره تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان های دولتی از منابع انرژی های تجدیدپذیر، اولین نیروگاه برق خورشیدی در راه آهن اصفهان به بهره برداری رسید.

عباس قربانعلی بیک: در ماموریت بازدید لوکوموتیوهای 4000 اسب (C40-8) راه آهن معدنی BHP استرالیا در زمستان 1372، اولین کاربرد ریلی سلول های خورشیدی را برای تامین برق تجهیزات مانیتورینگ ناوگان (HWD، HBD، ...) در کنار خطوط مشاهده کردیم (تین 147966).
مساحت پنل این تجهیزات در حدود یک چهارم متر مربع بود و برق تولیدی آن هم بسیار کمتر از یک کیلو وات، اما از سال (1993) با کاهش قیمت سلول های خورشیدی که از 9.64 دلار بر وات با 97 درصد کاهش تا 2023 به کمتر از 0.31 دلار بر وات رسید، کاربرد این سلول ها در تامین برق قطارها هم به شدت گسترش یافته به گونه ای که راه آهن سوئیس از اول ژانویه 2025 برق مورد نیاز قطارهای خود را کاملا از نیروگاه های تجدیدپذیر (خورشیدی، ...) تامین می نماید (Swiss trains switch to 100 درصد renewable electricity-Railway Gazette).
قابل توجه اینکه بر اساس گزارش مشترک UIC-IEA (Railway Handbook 2017)، در حالی که سهم انرژی تجدیدپذیر در راه آهن های جهان از 3.4 درصد در 1990 به 9.4 درصد در 2015 رسید، در اروپا این سهم از 6.1 درصد به 20.7 درصد و در چین از 2.4 درصد به 11.7 درصد افزایش یافت (سهم انرژی قطارهای برقی جهان از 1990 تا 2015 از 11 درصد به بیش از 25.7 درصد رسید). از 1975 تا 2015 مصرف ویژه انرژی قطارهای باری از 370 به 190 کیلو ژول بر تن کیلومتر و مسافری از 250 به 180 کیلو ژول بر نفر کیلومتر رسید. از 1975 تا 2015 آلایندگی ویژه قطارهای باری از 42 به 18 گرم CO2 بر تن کیلومتر و مسافری از 23 به 19 گرم بر نفر کیلومتر رسید.
مرکز پژوهش های مجلس (950631): هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد (950628): وزارتخانه ها، مؤسـسات و شرکت های دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس فهرستی که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام خواهد شد، موظفند طی دو سال حداقل 20 درصد برق مصرفی ساختمان های خود را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین نمایند (ضرورت آسیب شناسی).
به گزارش خبرنگار مهر (14040422)، استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد انرژی های تجدیدپذیر: تاکنون ۴۰ اداره برای نصب پنل های خورشیدی اقدام کرده اند، اما ۳۳ اداره هنوز اقدامی نداشته اند و شرکت برق موظف است برق ادارات متخلف را قطع کند.
در سال 2018 یک قطار خودکشش دو واگنه قدیمی دیزل ساخت 1949 در راه آهن ساحلی بایرون بی (Byron Bay) استرالیا که 20 سال از متوقف آن می گذشت در چالش خورشیدی جهانی (BWSC, World Solar Chalenge) به پنل های خورشیدی با توان 6.6 کیلو وات تجهیز و با جایگزینی موتور دیزلی با موتور الکتریکی و با 30 کیلو وات پنل ایستگاه، روزانه تا 5 بار در مسیر خود تردد می نماید.
به گزارش تین نیوز (تین 273538 مورخ 14030306): به نقل از ریل نیوز، مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: در راستای مصوبه هیئت دولت درباره تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان های دولتی از منابع انرژی های تجدیدپذیر، اولین نیروگاه برق خورشیدی در راه آهن اصفهان به بهره برداری رسید. این نیروگاه، با توان ۱۰۰ کیلو وات به بهره برداری رسیده، مدیرکل راه آهن اصفهان هدف از راه اندازی این نیروگاه را، کمک به تأمین منابع انرژی، ... و کمک به تنوع بخشی منابع انرژی با هدف توسعه پایدار و پدافند غیرعامل عنوان کرد.
مدیرکل یزد گفت (تین 301336): نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۰ کیلو وات به طور رسمی در ایستگاه یزد به بهره برداری رسید. وی افزود: توافقی با شرکت برق انجام شده که تولید برق این نیروگاه به منظور تهاتر با مصرف برق ایستگاه راه آهن یزد اختصاص یابد.
به گزارش تین نیوز (301705 مورخ 14040424) راه آهن از سرمایه گذاران برای احداث 19 مگاوات برق خورشیدی دعوت کرده است.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (14020705)، در گزارشی با عنوان «مسائل راهبردی بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه» در حال حاضر توان اسمی برق در کشور ۹۰.۹ هزار مگاوات است که باوجود حکم قانونی برنامه ششم توسعه مبنی بر سهم ۵ درصدی (۴.۵ هزار مگاواتی) توان تولید برق تجدیدپذیر، فقط ۱.۱ درصد توان اسمی نیروگاه های برق، تجدیدپذیر است. مجموع قابلیت انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق حدود ۱۲۴ گیگاوات برآورد شده است (خورشیدی ۷۱ و بادی ۴۹ گیگاوات).
با وجود خبر خوب دعوت راه آهن برای احداث 19 مگاوات برق خورشیدی، باید از اقدامات دو اداره کل اصفهان و یزد تقدیر و با ارائه روند قیمت جهانی و ظرفیت هایی مانند سایه بان قطارها ...، دیگر ادارات کل را به احداث و توسعه تدریجی نیروگاه های خورشیدی تشویق و برای پدافند غیرعامل ایستگاه ها و خدمات ریلی به تبدیل قطارهای خودکشش و لوکوموتیوهای مانور به دوگانه اقدام نمود.