بازدید سایت : ۳۴۸۸۹
| کد خبر ۳۰۱۸۹۳
کپی شد

◄ پندهایی از کنگره جهانی راه‌ آهن سریع السیر 2025/ راه آهن پرسرعت؛ فراتر از یک وسیله حمل و نقل

راه آهن پرسرعت فراتر از یک وسیله حمل و نقل است؛ زیرساخت عمومی حیاتی است که باید اهداف اجتماعی گسترده تری را محقق کند به ویژه برای پاسخ فوری به چالش های جهانی مانند کاهش کربن و بازسازی زیرساخت با روش های نوآورانه، همکاری و راهکار واقع بینانه.

پندهایی از کنگره جهانی راه‌ آهن سریع السیر 2025/ راه آهن پرسرعت؛ فراتر از یک وسیله حمل و نقل
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: براساس خبرنامه UIC، دوازدهمین کنگره جهانی راه آهن سریع السیر در 8 ژوئیه 2025 (17 تیر) در پکن برگزارشد (تین 301476).

کنگره توسط اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC) و راه آهن چین (CR) سازمان دهی شده و بیش از 2000 مدیر، متخصص، اپراتور، سیاست گذار، محقق و نوآور از سراسر جهان را گردهم آورده است. هدف اصلی تبادل دانش، ایجاد شراکت و ترسیم آینده یکی از مهم ترین بخش های حمل ونقل است. پیشینه تاریخی: این اولین بار نیست که چین میزبان چنین کنگره ای است.

کنگره مشابهی در سال 2010 در این کشور برگزار شد که نقش مهمی در ایجاد چارچوبی برای توسعه، استانداردسازی و همکاری بین المللی ایفا کرد. طی 15 سال گذشته، شبکه جهانی راه آهن پرسرعت به طور قابل توجهی گسترش یافته و فناوری با شتاب زیاد پیشرفت کرده است.

معرفی کنگره: کنگره جهانی UIC روی راه آهن پرسرعت یکی از مهم ترین رویدادهای بین المللی در حوزه راه آهن محسوب می شود که هر 2-3 سال یکبار برگزار می شود. این کنگره از سال 1992 تاکنون یازده بار با موفقیت برگزار شده و به عنوان برجسته ترین رویداد جهانی در زمینه راه آهن پرسرعت شناخته می شود. میزبانان این رویداد اتحادیه بین المللی راه آهن (UIC) و راه آهن چین بودند و دانشگاه علوم راه آهن چین CARS به عنوان برگزارکننده اصلی بود. موضوع اصلی کنگره "راه آهن پرسرعت: نوآوری و توسعه برای زندگی بهتر" است. این رویداد با هدف بررسی وضعیت فعلی توسعه راه آهن پرسرعت در سطح جهان، نمایش جدیدترین فناوری های پیشرفته و ارائه چشم اندازی از آینده راه آهن پرسرعت طراحی گردید، کنگره حول سه بخش اصلی سازمان دهی شد. 

سخنرانان:

1) سونگ شیوده، رئیس راه آهن چین، در سخنرانی افتتاحیه بر اهمیت بازگشت کنگره به پکن پس از 15 سال تأکید کرد.

وی این رویداد را به عنوان شناسایی معناداری از دستاوردهای چین در راه آهن پرسرعت و تعهد این کشور به همکاری جهانی معرفی کرد. سونگ توسعه فوق العاده شبکه راه آهن چین را برجسته کرد.

این شبکه اکنون بزرگ ترین سیستم راه آهن پرسرعت جهان با حدود 48000 کیلومتر خطوط پرسرعت و شبکه کلی بیش از 162000 کیلومتر محسوب می شود. این تحول اتصال ملی را بهبود بخشیده، شرایط سفر برای میلیون ها مسافر را بهبود داده و توسعه متعادل شهری-روستایی را حمایت کرده است.

2) دکتر آلن بِرود، رئیس UIC، بر اهمیت گسترده تر این گردهمایی تأکید کرد. موضوع کنگره "راه آهن پرسرعت: نوآوری و توسعه برای زندگی بهتر" ماموریت بخش را در پیش بردن مرزهای سرعت و فناوری و همچنین بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان خلاصه می کند و با بیش از 65000 کیلومتر خطوط راه آهن پرسرعت در حال بهره برداری در سراسر جهان که سالانه بیش از 3 میلیارد مسافر را جابه جا می کند، این بخش ارزش راه آهن را به عنوان وسیله حمل ونقل سریع، ایمن و سازگار با محیط زیست اثبات کرده است.

دکتر بِرود نقش تحول آفرین فناوری های دیجیتال، هوش مصنوعی، نگهداری پیش بینانه، شبکه های ارتباطی 5G، تجزیه و تحلیل داده های بلادرنگ و صدور بلیط یکپارچه را برجسته کرد که تجربه مسافر و کارایی عملیاتی را بازتعریف می کنند.

3) فرانسوا داون، مدیرکل UIC، چشم انداز استراتژیک کنگره را مورد بحث قرار داد.

وی تأکید کرد که راه آهن پرسرعت فراتر از یک وسیله حمل و نقل است؛ زیرساخت عمومی حیاتی است که باید اهداف اجتماعی گسترده تری را محقق کند به ویژه برای پاسخ فوری به چالش های جهانی مانند کاهش کربن و بازسازی زیرساخت با روش های نوآورانه، همکاری و راهکار واقع بینانه (Pragmatic approach).   

با گذشت بیش از 60 سال از آغاز به کار اولین راه آهن سریع السیر در ژاپن و بیش از 40 سال از اولین راه آهن سریع السیر در فرانسه و بیش از 50 سال از اولین مطالعات توجیهی راه آهن سریع السیر برای ایران و تجربیات بسیار ارزشمند جهانی، متاسفانه به دلیل ساده انگاری مکرر در اولین پروژه، شاهد طولانی شدن زمان، افزایش هزینه و ... هستیم (مرکز پژوهش های مجلس، تین 298493)، این عوارض را می توان با تجربیات دیگر راه آهن ها، خردورزی، تعامل سازنده و پرهیز از نگاه جزیره ای کاهش داد (تین 300276).  

برای پرهیز از حرف های سست و تصمیمات غلط (تین 296031)، باید آدرس های غلط را حتی از سوی مشاوران خارجی بشناسیم (تین 292526) و فریب استدلال های پوچ برای رویکرد افراطی را نخوریم (تین 246343)، از تجربیات جهانی برای طبقه بندی و کاهش هزینه و زمان پروژه ها استفاده نماییم (تین 294726) و برای برقی سازی و افزایش سرعت قبل از سریع السیر اقدام نماییم (تین 266060).       

 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.