تسهیل مجوز شرکت‌ های حمل و نقل کالا؛ ضرورتی برای مقابله با انحصار

طبق ضوابط جدید، هر راننده می تواند برای خودش بارنامه صادر کند و همچنین پلتفرمها قادر به صدور بارنامه بدون نیاز به شرکت های سنتی و بزرگ مقیاس هوشمند می باشند.

تسهیل مجوز شرکت‌ های حمل و نقل کالا؛ ضرورتی برای مقابله با انحصار
تین نیوز

پس از کش و قوس های فراوان در مورد تسهیل مجوز شرکت های حمل و نقل بین شهری کالا، سرانجام ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ضوابط تاسیس و بهره برداری این شرکت ها را با توجه به مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

به گزارش تین نیوز، یکی از کارشناسان در این مورد توضیح داد: تا پیش از این، مقررات سختگیرانه ای برای اخذ مجوز شرکت های حمل و نقلی وضع شده بود که ورود سایرین به این بازار را با مشکل مواجه می کرد.

وی افزود: هر چند در این مورد عنوان می شد که حضور 4500 شرکت در این صنعت نشان از انحصاری نبودن آن دارد اما بررسی روند دریافت مجوز این شرکت ها در طول زمان، حاکی از مسئله دیگری است.

او عنوان کرد: در سالیان گذشته و پیش از ایجاد بازارگاه ها، مجوزهای سازمان به سه دسته شهرستانی، استانی و سراسری تقسیم می شد که مبنای عمل این شرکت ها نوع دسترسی آنها برای صدور بارنامه بود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بدین صورت که شرکت شهرستانی در صورت ارسال بار به شهرستان دیگر، برای بازگشت همان کامیون به شهرستان مبدا نمی توانست بارنامه صادر کند.

وی گفت: در مورد سایر موارد نیز قوانین دست و پاگیر اعمال می شد که باز هم سایرین توانایی ورود به این بازار را نداشتند که از جمله آن می توان به تعداد کامیون ملکی، پارکینگ، دفتر و سایر امکانات، اشاره نمود.

او افزود: پس از پیدایش پلتفرمها که منجر به بهره وری بالاتر صنعت، کاهش مصرف سوخت و استهلاک کمتر ناوگان و صرفه جویی در زمان راننده می شوند، باز هم بنا بود با اقدامات سخت گیرانه برای شرکت های سنتی، عرصه برای ورود این پلتفرمها به بازار حمل و نقل کشور محدود شود که البته به دلیل مقاومت ایشان و نیز حمایت های دولتی و سازمان های متولی از جمله معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و هیئت مقررات زدایی وزارت اقتصاد، سرانجام مجوز شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند به عنوان شرکت های حمل و نقلی که اجازه صدور بارنامه دارند، صادر شد.

این کارشناس ادامه داد: البته پیش از این مجوز بازارگاه های الکترونیکی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در شورای اقتصاد دولت تصویب شد، با مخالفت روبرو شده بود.

به گفته وی، در حال حاضر، پس از رفت و برگشت های فراوان، مجوز تاسیس و بهره برداری این شرکت ها که بتوانند بدون محدودیت ناوگان ملکی، پارکینگ و سایر امکانات به صدور بارنامه بپردازند، توسط رئیس سازمان راهداری ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: شرکت های حمل و نقل سنتی از مخالفان جدی صدور این ابلاغیه اند. کسانی که در سنوات گذشته، توانسته اند با خرید تعدادی کشنده، مجوز شرکت حمل و نقلی دریافت کنند و بعضا پس از اخذ مجوز آنها را به صورت اجاره به شرط تملیک به دیگران بفروشند و از مجوز شرکت برای صدور بارنامه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته به نظر می رسد فارغ از تمام بهانه هایی که این شرکت ها برای سختگیری در دریافت مجوز مطرح می کنند، مسئله اصلی بهای مجوز این شرکت ها است که به دلیل انحصار در بازار تا حدود 15 میلیارد تومان قیمت می خورد و این مبلغ نه به جهت دارایی های شرکت بلکه صرفا برای مجوزی است که به صورت انحصاری به آن شرکت اعطا شده است.

او ادامه داد: حال شاید بتوان فهمید که دلیل تاکید این شرکت ها برای سختگیری ورود سایر رقبا و حفظ انحصار ایشان، در قیمت های نجومی مجوزهایشان خلاصه می شود نه به دلیل نگرانی برای مسئولیت کالا، راننده و یا صاحب بار.

به گفته وی، لازم به ذکر است که طبق ضوابط جدید، هر راننده می تواند برای خودش بارنامه صادر کند و همچنین پلتفرمها قادر به صدور بارنامه بدون نیاز به شرکت های سنتی و بزرگ مقیاس هوشمند می باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سادات

    با عرض سلام و تبریک سال نو امیداورم که این خبر صحت نداشته باشد در غیر اینصورت شاهد هرج ومرج و بی نظمی بی سابقه ای ر حوزه حمل ونقل خواهیم بود که کنترل آن غیر ممکن است

  • ظفرعظیمی مهر

    به هرحال شرکت حمل ونقل بایستی پارکینگ با متراژ سه هزارمتر برای پارک تریلی ها وکامیونها داشته باشد درکنار پارکینگ بایستی سیصدمتر بنای خوابگاه حمام سرویس بهداشتی وسایر امکانات روز مثل باجه بانکی رستوران ودسترسی به خرید خورد خوراک برای رانندگان داشته باشد واگر فقط یک زمین محصور به نام شرکت حمل ونقل در بین راه یا حاشیه شهر بنا شده باشد بایستی کمیسیون دریافتی ده درصد باشد ومثل دکه های بارنامه نویسی معادن کمیسیون دریافت کنند مثلا پایانه بار سمنان اراک کرمانشاه زنجان که خدمات رفاهی زیر خط فقر هم به رانندگان نمیدهندنبایستی کمیسیون بارنامه را مثل پایانه زیبای شیراز پایانه بار یزد پایانه ی عالی وبرتر قزوین دریافت کنند شرکت حمل ونقل خصوصی هم اگر امکانات ندارد بایستی مثل دکه های بارنامه نویس معدن وکنار جاده کمیسیون ده درصد کمتر دریافت کنند.بحث کامیون ملکی مهم نیست چون اکثرکامیونها خود مالک هستند.والسلام.