بازدید سایت : ۴۴۸۳۱

◄ افزایش جریمه های رانندگی به ایمنی پایدار منجر می شود؟

آیا افزایش تصاعدی مبلغ جرائم بدون در نظر داشتن ایرادات راه و خودرو و کارکرد عوامل عملیاتی مرتبط در حوزه ایمنی، با اصول ایمنی پایدار همخوانی دارد؟

افزایش جریمه های رانندگی به ایمنی پایدار منجر می شود؟
تین نیوز

چند روز پیش بود که سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا از ابلاغ مبلغ جدید جریمه های رانندگی از سوی دولت خبر داد و گفت که نرخ های جدید از ابتدای تیرماه اجرایی می شود اما آیا افزایش تصاعدی مبلغ جرائم بدون در نظر داشتن ایرادات راه و خودرو و کارکرد عوامل عملیاتی مرتبط در حوزه ایمنی، با اصول ایمنی پایدار همخوانی دارد؟

به گزارش تین نیوز، این موضوع بازتاب زیادی در بین کارشناسان و مردم داشته است چرا که بررسی مبلغ جدید جریمه ها نشان می دهد نرخ جریمه ها، رشد قابل توجهی داشته است.

شماری از کارشناسان حمل و نقلی در این زمینه می گویند: اگر قوانین منطقی نباشد جریمه فقط مردم را عصبانی می‌کند.

به گفته آنان، افزایش تصاعدی مبلغ جرائم بدون در نظر داشتن ایرادات راه و خودرو و کارکرد عوامل عملیاتی مرتبط در حوزه ایمنی، با اصول ایمنی پایدار و safe system approach کشورهای موفق در عرصه ایمنی همخوانی ندارد و می تواند اثرات منفی نیز به جا گذارد. اگر نتایج اقدامات قبلی در حوزه افزایش نرخ جرائم به خوبی آنالیز می شد بی اعتباری این تصمیم به وضوح مشخص می شد. 

این کارشناسان تاکید دارند: در safe system approach هر دستگاه اصلاحات کار در خودش را مقدم بر تمرکز بر خطای انسانی در بروز تصادفات شدید می داند. وقتی تمرکز بر افزایش نرخ تخلفات باشد و توجهی به عملکرد نهادهای مسئول نشود، یعنی عامل انسانی را علت العلل همه مشکلات می دانیم. بنابراین همین نگاه به بدنه اجرایی مسئول هم تسری پیدا می کند. با چنین نگاهی، عامل انسانی حتی اگر به دلیل اشتباه،  عامل تخلفی باشد، تعهدی بر اصلاح رفتار خود نخواهد داشت زیرا تلاش عوامل اجرایی را در جلوگیری از این تخلف ندیده است. به عنوان مثال، تخلف سرعت و افزایش نرخ جریمه آن طی یک دهه گذشته را در نظر گیرید. پلیس راهور مجوز به دوربین های کنترل سرعت شد، آیا این آهنگ افزایش نرخ و تجهیز پلیس راهور به امکانات کنترل سرعت، آیا منتج به ثابت شدن تیم‌ های گشت پلیس راه و تمرکز بیش از حد بر این موضوع نشده؟ آیا سهم تخلفات سرعت طی یک دهه گذشته کاهش قابل توجهی داشته؟ آیا حین سفر، حضور متحرک تیم‌ های گشت پلیس راه را چند بار مشاهده می کنیم؟ و...

کارشناسان با تاکید بر این که به نظر می رسد کارشناسی ها در این حوزه بسیار تضعیف شده و تکراری و بدون تحلیل دقیق مشکلات بوده است، عنوان کردند: جریمه هیچ موقع کارساز نیست. در مسیرها باید روش هایی اعمال گردد که شرایط خلاف اجباری را ایجاد نکند توجه بفرمایید بعد از چند ساعت رانندگی در یک سربالایی به یک نیسان کند رو بر خورد می کنید و دقایق زیادی باید پشت آن حرکت کنید و صف طولانی پشت سر شما ایجاد می شود و موجب استهلاک و مصرف سوخت و زمان تلف شده و.....می گردد در صورتی که این سر بالایی ها را می توان سه خطه نمود و یک خط کناری را برای وسایل کند را اختصاص داد که قبلا هم در بعضی از مسیرها این گونه شده بود ولی با خط کشی ممتد که به جای خط کشی مقطع انجام شد در همان مسیر هم باب جریمه خودروها را فراهم نمود.

به گفته این دسته از کارشناسان؛  جریمه سهل الوصول است و به همین علت همه فشارها به جریمه آورده می شود که در نهایت بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و مجددا بحث افزایش مطرح می شود که این خود نشانه عدم کارایی بلند مدت آن است لذا جریمه باید با عوامل دیگر هماهنگی داشته باشد.

 

آنان با تاکید بر این که هرچه استانداردها بالاتر باشد جریمه هم می تواند بیشتر باشد، تاکید کردند:این بدان معنی نیست که باور نداشته باشیم که افزایش نرخ جریمه ها در کاهش تخلفات تاثیر نمی گذارد بلکه منظور این است که اولا وقتی نرخ تخلفات افزایش پیدا می کند، ثبت آمار به دلیل دلسوزی غالب افسران پلیس راهور نسبت به اوضاع کاربران متخلف، غیر واقعی می شود و در جرائم تسلیمی، نوع تخلف به شکل غیرواقعی نوشته می‌شود مثلا در شرایط فعلی نرخ نبستن کمربند ایمنی چون کمتر است جایگزین تخلفات با نرخ بالا (مانند سرعت و سبقت نابجا) می شود. وقتی آمار درست نباشد، شناسایی مشکل واقعی دچار چالش و اشتباه می شود.

ثانیا کنترل تخلفاتی مانند سرعت و سبقت نابجا که بیشتر به شکل ساکن انجام می پذیرد،  سبب می شود سایر تخلفات تاثیرگذار که درحرکت سیال گشت پلیس راه قابل کشف هستند کمتر شناسایی شده و همین تاثیر منفی بر سایر تخلفات، چه بسا اثر منفی گذاشته و شدت بعضی انواع تصادفات افزایش پیدا کند. مثلا تعداد سرنشین بیش از حد مجاز خودرو. تغییر شکل خودرو، عدم رعایت فاصله طولی مناسب، حواس پرتی با تلفن همراه و ...

سوم این که رفتار پرخاشگرانه رانندگان در هنگام ثبت جریمه، می تواند تصادفات دیگری از نوع عجله و شتاب بی‌ مورد و ... را افزایش دهد.

مجموعه عوامل بالا، سبب شده تا کشورهای موفقی چون هلند و سوئد با استفاده از رویکرد safe system approach یا sustainable road safety حرکت در جهت اصلاح زیرساخت و مقاوم سازی خودرو را مقدم بر سایر اقداماتی بدانند که به واسطه خطای انسانی ممکن است سبب بروز تصادف شود. کمیسیون ایمنی راه ها و یا شورای‌عالی ترافیک بجای اینکه زور خود را حول این دو موضوع اعمال کنند، متمرکز بر عامل انسانی هستند !! که زور چندانی برای دفاع از حقوق خود ندارد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم

    درواقع هدف از افزایش بسیار زیاد نرخ جرایم رانندگی افزایش درآمد از این محل میباشد و دلایل دیگر فقط توجیه این افزایش شدید نرخ بوده و همگان به خوبی علت اصلی را می‌دانند !!!!!

  • ناشناس

    شما نمی توانید شرایط چند کشور اروپایی کوچک و کم جمعیت را با ایران پهناور مقایسه کنید هلند با ۱۷ میلیون نفر جمعیت ، دو سوم خوزستان ما وسعت دارد سوئد هم با ۱۰ میلیون نفر جمعیت ، حدودا یک چهارم کشور ما وسعت داره تراکم خودرویی ، تراکم جمعیتی ، وضعیت زیرساختی و ... در معادلات شما نیست ؟! ضمن اینکه کشورهای اروپایی هم اکثرا استعمارگرانی بودند که ثروت ملت ها را غارت کردند از جمله همین هلند و ایران کشوریست که عقب ماندگی های جدی و تاریخی دارد به پهنه این کشور پهناور ، پس یک کارشناس در درجه نخست باید بفهمد که هر منطقه ایی و هر کشوری معادلات خاص خودش را دارد اگر آن ها با معادلات بومی کشور ما برای کشورشان تصمیم می گیرند ما هم این کارو بکنیم ! از طرفی فرهنگ ترافیک و رانندگی در کشور ما بسیار افتضاح است و هر ساله هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند هزاران نفر را هم خانه نشین می کند و کشوری که هرساله به همین شکل ، ضربات شدید اقتصادی می خورد با وجود اینکه هر ساله در این کشور پت و پهن ، ۱۰۰ ها کیلومتر بزرگراه ، آزادراه و انواع جاده با احداث تونل ها و پل های بسیار در داخل و بیرون شهرها ساخته می شود یا ارتقا پیدا می کند باز تعداد کشته ها کم نمی شود . چاره ایی نداریم جز گذاشتن چماق قانون بالاسر یکسری که از ترس آن ، درست رانندگی کنند چنانکه چماق قانون بود که بستن کمربند ایمنی را فرهنگ سازی کرد حالا همان چماق کمک خواهد کرد که یکسری دیگر از چراغ قرمز عبور نکنند سرعت غیرمجاز نداشته باشند لایی نکشن بزرگراه را برعکس یا دنده عقب نرن ، سر پیچ با دید صفر ، سبقت نگیرند و حتی حین رانندگی با موبایل صحبت نکنند تک تک این کارها موجب قتل عام این ملت شده و چقدر این صحبت چرت است که یکسری همواره می گن دنبال افزایش درآمدها هستند .
    اکثر ما تجربه فرار از تصادف شاخ به شاخ سر سبقت غیرمجاز یک الاغ بی فرهنگ را داریم شاید تجربه های بدتر هم داشته باشیم یا با خانواده داخل بزرگراهی بودیم و باز الاغ بی فرهنگی با لایی کشیدن در حال بهم زدن تعادل خودروی ما بوده و ... این تیپ جرائم در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا حتی بازداشت و دادگاهی شدن دارد شما در آمریکا حتی اگر موقع ورود از فرعی به اصلی ، کاملا متوقف نشوید و همین جوری مثل ایران خودمان ، تخته گاز وارد اصلی بشید اونجا دادگاهیتون می کنن .

  • ناشناس

    اظلمه جرایم رانندگی گرانه پول پلیس زیاده جیب مردم فقیر خالیشه

  • ناشناس

    مردم پول اجاره خانه بابدبختی وزدن اشکم‌خودخواهی وعیال میدن‌چراباید جریمه رانندگی زیاده وچراسیگارشده منبع درآمد دولت کنیز جرایم رانندگی نیز

  • مجید

    کمی هزینه کنید جاده ها را افزایش بدهید مشکلات کم میشه جریمه فقط جیب بعضی ها رو پر میکنه