| کد خبر: 177525 |

◄ آیا از فرصت مستثنی شدن چابهار از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم؟

یک کارشناس حمل‌ونقل در مورد مستتثنی شدن چابهار از تحریم‌های اخیر آمریکا، گفت: سوال اصلی این است که آیا دولت ایران قادر است از این فرصت به‌خوبی استفاده کند و سرمایه خارجی جذب کند؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل در مورد مستتثنی شدن چابهار از تحریم‌های اخیر آمریکا، گفت: سوال اصلی این است که آیا دولت ایران قادر است از این فرصت به‌خوبی استفاده کند و سرمایه خارجی جذب کند؟

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی نوشت: هند و افغانستان دست به دامان آمریکا شدند تا چابهار از شمول تحریم خارج شده و هند بتواند ترانزیت به افغانستان را در رقابت با پاکستان ادامه بدهد.

بیش‌تر بخوانید:

وی افزود: هند قصد دارد بازار افغانستان را در اختیار بگیرد و حاضر است برای این هدف در چابهار سرمایه‌گذاری کند و خط ریلی چابهار زاهدان را فعال کند که این امر بیانگر اهمیت و موقعیت استراتژیک چابهار است.

این کارشناس با تاکید بر این‌که ظاهرا معادلات بین‌المللی برای رونق چابهار و رونق ترانزیت در حال فراهم شدن است، اظهار کرد: این امر می‌تواند یک فرصت برای کشور و برای رونق منطقه و ایجاد شغل و کاهش فقر در آنجا باشد.

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان این‌که آیا دولت ایران قادر است از این فرصت به‌خوبی استفاده کرده و سرمایه خارجی جذب کند، گفت: آیا وزیر راه برنامه‌ای برای استفاده از این فضا و اتمام خط ریلی زاهدان چابهار دارد؟ آیا وزیر جدید به اتمام حلقه ریلی خواف هرات اقدام خواهد کرد تا همه بار هند به افغانستان به‌صورت ریلی منتقل شود؟

قصابیان تاکید کرد: فراموش نکنیم که چابهار در مسیر کریدور شمال جنوب قرار دارد که قرار بود روسیه را به اقیانوس هند وصل کند.

به گزارش تین‌نیوز، همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور طی معافیتی، به هند اجازه داد توسعه بندر چابهار ایران را ادامه دهد.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، این معافیت که توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعطا شد، اجازه ساخت یک خط آهن را از بندر چابهار به افغانستان می‌دهد و همچنین انتقال کالاهایی که مشمول تحریم نمی‌شوند را به این کشور ممکن می‌سازد و علاوه بر آن افغانستان اجازه دارد محصولات نفتی ایران را وارد کند.

حسین هاشمی‌تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همزمان با اعلام خبر این معافیت به رسانه‌ها گفت: معاف شدن بندر چابهار از تحریم‌ها یک فرصت استثنایی‌ برای کشور است تا از این طریق بتوانیم واردات و صادرات خود را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: ما باید با جدیت از این فرصت استفاده و عملیات خود را در این بندر تکمیل کنیم و مسئولان بخش بندری باید هر چه سریع‌تر فعالیت‌های این بندر را به نتیجه برسانند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.