◄ مصرف سوخت رنو کپچر با موتورهای 3 و 4 سیلندر، خطای نگاه خطی
به اعتقاد عباس قربانعلی لیک، رویکرد خودروسازان داخلی در موکول نمودن کاهش مصرف سوخت خودروها یا بهبود کیفیت به طراحی و ساخت موتورهای جدید مانند سه سیلندر، موتور TU3... و وابسته کردن کشور به قراردادهای سنگین و پرهزینه طراحی و ساخت موتور با شرکت های خارجی، نه تنها چند ده میلیون دلار بر کشور تحمیل می نماید و چندین سال به طول می انجامد، بلکه زیان ادعایی شرکت ها را هم می افزاید.
عباس قربانعلی بیک: رنو کپچر با سه گزینه اصلی پیشرانه عرضه می شود که هدف اصلی آنها ترکیب لذت رانندگی با کارایی و مصرف سوخت اقتصادی است.
این خودرو شامل دو موتور بنزینی توربو (یک موتور ۳ سیلندر ۶۶ کیلوواتی و یک موتور ۴ سیلندر ۸۸ کیلوواتی) و یک موتور دیزل ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری dCi با قدرت ۶۶ کیلووات می باشد. موتور دیزل با مصرف سوخت ترکیبی تنها ۳.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و انتشار CO₂ بسیار پایین ۹۵ گرم برکیلومتر، به عنوان بهینه ترین گزینه از نظر مصرف سوخت است (بر اساس بروشور).
تمرکز اصلی بر روی مقایسه دو موتور بنزینی است، موتور بنزینی ۳ سیلندر ۶۶ کیلوواتی با حجم CC۸۹۸، که به یک جعبه دنده ۵ دنده ای دستی مجهز است، عمدتاً برای کارایی شهری و مصرف سوخت بهینه طراحی شده، در مقابل، موتور بنزینی ۴ سیلندر ۸۸ کیلوواتی با حجم CC ۱۱۹۷، که با جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک عرضه می شود. این موتور شتاب بهتری دارد (شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در ۹.۹ ثانیه در مقابل ۱۲.۹ ثانیه مدل ۳ سیلندر) و به حداکثر سرعت 192 در مقابل 171 کیلومتر بر ساعت می رسد.
نکته جالب و کلیدی در مقایسه این دو موتور بنزینی، شاخص مصرف سوخت آنهاست. برخلاف انتظار، مصرف سوخت ترکیبی (۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و میزان انتشار CO₂ (۱۲۵ گرم در کیلومتر) برای هر دو موتور یکسان است، در حالیکه با مقایسه اولیه ذهنی به نظر می رسد مصرف سوخت خودرو با موتور 3 سیلندر که حجم آن 75 درصد موتور 4 سیلندر است باید حدود همین نسبت کمتر باشد.
در صفحه 8 بروشور مصرف سوخت هر دو موتور 3 و 4 سیلندر بنزینی 5.4 لیتر بر صدکیلومتر با آلایندگی 12.5 کیلوگرم CO2 در صدکیلومتر اعلام شده در حالی که مصرف سوخت موتور دیزلی 3.6 لیتر و 9.5 کیلوگرم CO2 بر صدکیلومتر اعلام شده است.
در صفحه 12 یک موتور 4 سیلندر با حجم 1197 با استاندارد یورو 6 هم اضافه شده و مصرف سوخت شهری دو موتور 3 و 4 سیلندر با یورو 5 برابر و معادل 6.6 لیتر بر صد کیلومتر و برای بیرون شهر در هر دو موتور 4.7 لیتر بر صد کیلومتر و در حالت ترکیبی هردو 5.4 لیتر اعلام شده ولی برای موتور یورو 6 این اعداد به 7، 4.7 و 5.5 لیتر برصدکیلومتر افزایش می یابد، ناگفته نماند که خودرو 4 سیلندر به صورت پیش فرض مجهز به سامانه ایست -رو (Stop & Start) می باشد که خود بر کاهش مصرف سوخت موثر است.
هرچند مصرف سوخت این خودرو با موتور 3 و 4 سیلندر بدون اشاره به نوع گیربکس یا سیستم ایست-رو ...، در سایت رنوایران 5 و 5.5 لیتر بر 100 کیلومتر ذکر شده ولی به نظر می رسد اعتبار بروشور اصلی بیشتر است، قابل توجه اینکه نوع هیبرید این خودرو با توان 160 اسب (116 کیلووات) و مصرف 4.4 لیتر بر صد کیلومتر و برد 1110 کیلومتر با یک باک هم به بازار عرضه شده است.

سال 1393 شرکت ایران خودرو با هماهنگی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با حمایت شورای اقتصاد فراخوانی برای ساخت موتور سه سیلندر منتشر نمود در حالی که با بررسی نمونه فوق در خودرو رنو کپچر ... و نیز رویکرد شرکت هایی مانند بی ام و در به کارگیری موتورهای یکسان با تنظیمات متفاوت توان (تین 157450 و 279590) می توان به تاثیر اندک این رویکرد بر کاهش مصرف سوخت خودروها و آلایندگی پی برد، (تجربه BMW در کاهش تنوع در خرداد 1394 به معاونت مربوطه وزارت صمت اعلام گردید).
(حجم موتور خودروهای 520 و 528 بنزینی برابر CC 1997 و قدرت دو موتور به ترتیب 135 و 180 کیلووات و مصرف 6.6 و 6.8 بود و حجم موتور انواع 518، 520 و 525 دیزل 1995 و قدرت به ترتیب 110، 140 و 160 کیلووات و مصرف 4.3 و 4.9 بود).
رویکرد خودروسازان داخلی در موکول نمودن کاهش مصرف سوخت خودروها یا بهبود کیفیت به طراحی و ساخت موتورهای جدید مانند سه سیلندر، موتور TU3... و وابسته نمودن کشور به قراردادهای سنگین و پرهزینه طراحی و ساخت موتور با شرکت های خارجی، نه تنها چند ده میلیون دلار بر کشور تحمیل می نماید و چندین سال به طول می انجامد، بلکه زیان ادعایی شرکت ها را هم می افزاید.
بعلاوه این رویکرد هزینه تولید موتورها را برای خودروساز و قطعات یدکی را برای خریداران افزایش داده و کیفیت را کاهش می دهد.
این خطای ذهنی و تصور غلط رابطه مستقیم حجم موتور با مصرف سوخت، با آزمایشات ساده، کم هزینه و کوتاه قابل تشخیص است و انتظار می رود وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع با بررسی دقیق این موضوعات به ویژه با شبیه سازی توسط دانشگاه ها و استفاده از آزمایشگاه ها و مراکز آزمون مستقل داخلی و خارجی، در تشخیص زودهنگام این گونه موارد به وظایف خود عمل نمایند.
با سلام
با توجه به انتقادات وارد بر خودروسازان در مورد مصرف بالای سوخت ظاهراً یکی از شرکتها قرارداد صد میلیون دلاری برای طراحی و ساخت موتور ۳ سیلندر جدید با شرکت طراح خارجی منعقد کرد با القاء این تصور که موتور ۳ سیلندر مصرف بسیار کمتری دارد، درصورتیکه اینگونه نیست
از NotebookLM گوگل درخواست شد یک گزارهنما را براساس اطلاعات موجود تهیه نماید
پس از بررسی و ارسال چند مرجع اولیه، سامانه تعدادی منبع فارسی را در اینترنت یافت و بعد از تایید، برای تهیه گزارهنمای ۵ دقیقهای استفاده نمود
https://ble.ir/mrm133/7945481197778256/1758479739242
یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴
عباس قربانعلی بیک