| کد خبر ۳۰۵۱۳۰
کپی شد

◄ روند 50 ساله مصرف ویژه سوخت در راه‌ آهن‌ های آمریکا

عباس قربانعلی بیک در یادداشت اخیر خود، روند 50 ساله مصرف سوخت در راه آهن های آمریما را بر اساس اطلاعات کتابچه Railroad Facts راه آهن های آمریکا (2008)، مورد بررسی بیشتر قرار داده است.

روند 50 ساله مصرف ویژه سوخت در راه‌ آهن‌ های آمریکا
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک:  کتابچه Railroad Facts راه آهن های آمریکا (2008)، دارای آمار ارزشمندی از روند بهبود شاخص های کلیدی است که مبین یک نگاه راهبردی، خردمندانه و باثبات طی نزدیک یک قرن بوده که بهبود مستمر و افزایش بهره وری را درپی داشته که قابل فراگیری و پندآموزی است، این آمار از 1955 تا 2005 از نظر عوامل موثر بر مصرف سوخت مورد بررسی بیشتر قرار گرفته است (تین 250591):

1) تعداد کانتینر و تریلی از نزدیک 2 به نزدیک 12 میلیون از 1965 تا 2005 با سهم نسبی کانتینر 74 درصد (ص 26)،

2) تن مایل از 624 به 1696 میلیارد (ص 27)،

3) تعداد متوسط واگن در قطارهای باری از 66 به 69 دستگاه (ص 35)،

4) متوسط مسافت حمل از 447 به 894 مایل (ص 36)،

5) متوسط وزن قطارها از 1359 به 3115 تن (ص 37)،

6) متوسط بار هرواگن از 42 به 61 تن (ص 37)،

7) راندمان سوخت از 184 به 414 تن مایل برگالن (ص 40)،

8) سوخت مصرفی از 3384 به 4098 میلیون گالن (ص 40)،

9) لوکوموتیو از 31 هزار شامل 24 هزار دیزل، 6 هزار بخار و 600 برقی به 20 هزار دیزل (ص 49)،

10) ظرفیت متوسط واگن از 53 به 97 تن (ص53)،

11) هزینه نگهداری زیرساخت و ناوگان طی این 50 سال از 341 و 568 میلیون دلار به 5364 و 1026 میلیون دلار رسید (ص 44)،

12) طول شبکه و خطوط از 211 و 350 هزارمایل (حدود 83 درصد دوخطه) به 96 و 164 (حدود 84 درصد دوخطه) هزارمایل رسید (ص 45).

13) هزینه های 1955 به ترتیب 3.8، 1.8، 1.4 و 1.7 میلیارد دلار در فصول حمل و نقل (و سوخت)، ناوگان، زیرساخت و اداری بوده که در سال 2005 به ترتیب به 18.7، 8.1، 6.5 و 4.6 افزایش یافته است،

14) در 50 سال طی 1955 تا 2005 تعرفه از 1.3 به 2.6 سنت بر تن مایل (ص 30)، 15) سهم ریلی از 30 به 41 درصد (طی 25 سال 1980 تا 2005) و سهم کامیون از 21 به 31 درصد (ص 32)، افزایش یافت.

16) قابل توجه اینکه براساس این آمار (ص 11)، در سال 2007 کل درآمد عملیاتی شرکت های کلاس یک در آمریکا 54.6 میلیارد دلار و هزینه و مالیات 46.8 میلیارد دلار بوده و سود خالص عملیاتی 7.8 میلیارد دلار،

17) در همین سال ارزش سوخت مصرفی 8.9 میلیارد دلار (هر گالن 2.19 دلار، لیتری 58 سنت)،

18) حقوق کارکنان 10.3 میلیارددلار بوده است (مالیات حقوق 2.2 و مالیات بردرآمد 3 میلیارد دلار)،

19) طی این مدت حقوق متوسط سالانه بیش از 14 برابر و از 4719 به 66975 دلار (ص 56) افزایش یافت،

20) در 2007 متوسط حقوق سالانه مدیران ارشد، با تعداد 10 هزارنفر 113 هزاردلار (هد)، کارشناسان و بخش اداری با 13 هزار نفر 66 هد، تعمیرات خط با 35 هزار نفر  هد62، تعمیرات ناوگان با 31 هزار نفر  هد56، بهره برداری با 7 هزار نفر 66 هد و خدمه قطار با70 هزار نفر 73 هزار دلار در سال.

جدول مصرف سوخت قطار در آمریکا

مصرف ویژه سوخت (طی 50 سال 1955 تا 2005) از 14 سانتیمترمکعب (CC) به CC 6.2 بر تن کیلومتر رسید (ص 40) که مبین چندین رویکرد در این راه آهن ها است:

1) افزایش کشش مداوم لوکوموتیوها،

2) کاهش مصرف سوخت لوکوموتیوها،

3) افزایش بارمحوری لوکوموتیو،

4) افزایش بارمحوری واگن،

5) کاهش نسبت توان به وزن در قطارها،

6) افزایش بار خالص به وزن بی بار قطار.

نمودار مصرف سوخت قطار در آمریکا

قابل توجه اینکه اولین لوکوموتیو باری SD40 )معادل بومی لوکوموتیو (GT26 3000 اسب در آمریکا از سال 1966 به  تعداد 1268 دستگاه و از 1972 مدل SD40-2 به تعداد 4031 دستگاه به بازار آمریکا عرضه شد، در دهه هفتاد و هشتاد تا 5 دستگاه از این لوکوموتیوها، قطارهای با بیش از 110 واگن و حدود 14000 تنی را در مسیرهایی با فراز 10 درهزار جابجا می کردند که با معرفی لوکوموتیوهای SD70AC (به تعداد نزدیک 6000 دستگاه) در دهه 90 میلادی با 3 لوکوموتیو مذکور همین بار جابجا می شد.   

در شبیه سازی شرکت EMD در کتابچه (Locomotive Application Guide) عملکرد دو لوکوموتیو مذکور (تین 236004) با گزینه های مختلف تعداد واگن (وزن قطار) و تعداد لوکوموتیو در مسیر 1177 کیلومتری با فراز یک درصد مقایسه شده که دو گزینه اصلی 3 و 6 برای حمل 114 واگن (وزن پر 14789 و خالی 2970) بدین شرح است (در گزینه 3، قطار در مسیر باردار با 5 دستگاه SD40-2 و در مسیر بازگشت با 4 لوکوموتیو و در گزینه 6 با 3 SD70M-AC در مسیر باردار و 2 لوکوموتیو در مسیر خالی کشیده می شود):

در گزینه 3 با پنج لوکوموتیو، زمان سیر رفت و بازگشت 47 ساعت، سرعت متوسط 50، حداقل سرعت 18.5 و مصرف ویژه 18 و در گزینه 6 با 3 لوکوموتیو، زمان سیر رفت و بازگشت 48.7 ساعت، سرعت متوسط 48.3، حداقل سرعت 15.3 و مصرف ویژه 14.4 بود. 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.