| کد خبر: 240501 |

◄ صنعت ریلی و رکورد پراکنی

حیف است که به جای تمرکز بر برنامه ها و پیگیری مسائل بنیادی ریلی مثل بهره وری پایین، سرعت بازرگانی پایین، فاصله تکنولوژیک با دنیا، اصلاح ساختار صنعت و ارتقای همکاری با بخش غیر دولتی توانمند، درگیر پاکت ها و فضای غیر تخصصی شوید.

تین نیوز

مدیرعامل راه آهن در توئیتی اخیرا مدعی شکستن رکورد حمل ترانزیت ریلی شده اند. خوب! دست شما درد نکند. ضمنا مدعی شده اند راه آهن را با دو هزار میلیارد تومان بدهی و کمترین میزان لکوموتیو گرم، تحویل گرفته اند و این یعنی در این چند ماه حضورشان و علی رغم همه محدودیت ها رکورد هم زده اند. باز هم احسنت و تبریک.

جناب دکتر صالحی، از شما که بالاترین سطح تحصیلات آکادمیک را هم دارید (البته خوشبختانه همه پنج مدیرعامل قبلی هم این چنین بوده اند و اکثرا با سال ها تجربه در بخش ریلی) اگر تمایل به ارائه گزارش عملکرد و پیشرفت های سازمان دارید که بسیار هم امری پسندیده است بیایید کمی علمی تر با مخاطبان اصلی خود که جامعه صنعت ریلی است صحبت کنید. درستش این بود که اول برنامه می دادید، مولفه ها و اولویت های کاری خود را مشخص می کردید، معیارهای ارزیابی عملکردتان را پیشاپیش به اطلاع می رساندید و در یک ساختار منسجم و مستمر آنها را ارزیابی می کردید. آیا چنین کاری کرده اید؟

بیشتر بخوانید:

اما شما هم گویا طبق یک روال ناخوشایند مدیریتی که حاصل ساختار بیمار حکمرانی است دارید پاکت ها را به نوبت باز می کنید. اینکه قبلی ها چه ها نکردند و ما کردیم، اینکه زمین سوخته با میلیاردها بدهی و سیستم فشل تحویل گرفتیم.

اما اگر کمی بیشتر از معاونان خود و متخصصان ریلی پرس و جو کرده بودید به شما می گفتند که موفقیت مستمر در ترانزیت ریلی نتیجه چهار تا سفر و موافقتنامه نیست. ده ها حوزه مختلف در داخل و خارج از بخش حمل و نقل در آن دخیل است‌. فضای حاکم سیاسی کشور نقش مهمی در آن دارد. یعنی شما فکر می کنید کاهش ترانزیت ریلی از یک و نیم میلیون تن به نیم میلیون تن حاصل ضعف سیستم قبلی و افزایش مجدد آن نتیجه توانایی سیستم فعلی است؟ مگر در این چند ماه غیر از شخص شما کدام بخش از بدنه فنی و اجرایی ریلی تغییر کرده است. یعنی شما یه تنه همه آن ناکارآمدی ها را در بدنه ریلی کنار زدید؟

حیف است که به جای تمرکز بر برنامه ها و پیگیری مسائل بنیادی ریلی مثل بهره وری پایین، سرعت بازرگانی پایین، فاصله تکنولوژیک با دنیا، اصلاح ساختار صنعت و ارتقای همکاری با بخش غیر دولتی توانمند، درگیر پاکت ها و فضای غیر تخصصی شوید.

فرصتی به شما داده شده، از آن در جهت ارتقای صنعت ریلی به سهم خود به درستی بهره بگیرید. کسی از شما انتظار معجزه و رکورد شکنی ندارد. صنعت ریلی کشور ۹۰ سال است که فارغ از همه بی مهری ها و محدودیت ها حرکتی رو به جلو داشته است، ده ها مدیرعامل آمده اند و هر یک هم سهمی در این موفقیت ها و شاید هم در جاهایی شکست ها داشته اند.

بدون داشتن برنامه منسجم راهی به جایی نخواهید برد و نفر بعدی هم شما را به کم کاری و سوزاندن فرصت ها و تحویل زمین سوخته متهم خواهد کرد. پس لطفا دیگر رکورد نزنید.

* کارشناس حمل و نقل

مجید بابایی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جاوید تقی زاده 0 0

    ضرب المثل یونانی: یک جامعه زمانی به بلوغ می رسد که کهنسالانش (مرشدان و مدیران) درختانی را بکارند در حالیکه می دانند زیر سایه آنها نخواهند نشست.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.منظور نگارنده محترم از باز کردن پاکت چیست آیا؟

    • تین نیوز: 2 2

      بر اساس توضیحی که نویسنده مطلب جناب آقای بابایی دادند منظور ایشان از باز کردن پاکت این بوده است:
      پاکت اول: همه تقصیرها را گردن قبلی ها بیاندازید.
      پاکت دو: شروع کنید به وعده دادن.
      پاکت سوم: بودجه کافی دریافت نکردید، حمایت نشدید... مدیریت را تحویل نفر بعدی می دهید. سه پاکت مشابه برای نفر بعدی تهیه کنید.

  • محمدرضا ذوالقدر 2 1

    سلام عرض ادب
    کاملا با نظرات ایشان موافق و همراه هستم.رکورد ترانزیت و نیز صادرات امسال،حاصل تلاشهایی ست که از سال۱۳۹۵ تاکنون انجام شده وبه عوامل بسیاری بستگی دارد و نمیتوان این موفقیت را محدود به ۵-۴ ماهه اخیر دانست.دراین مدت هیچ اتفاق خاصی در حوزه حمل و‌نقل داخلی و خارجی که موجب افزایش حجم بار در حمل و‌نقل ریلی شده باشد رخ نداده و تاکنون برنامه جامعی برای این موضوع تهیه و‌تدوین نشده است.متاسفانه برای سال ۱۴۰۱ احتمال کاهش تناژ حمل داخلی و خارجی بسیار محتمل است.البته امیدوارم این اتفاق نیفتد و همچنان حمل ریلی داخلی و خارجی کالا رو به رشد باشد و دستیابی به موفقیت های بیشتری راشاهدباشیم.انشا اله

  • حامد 1 3

    مدیر عامل محترم راه آهن اگر علاقه مند به ترانزیت ریلی هستند چرا راه آهن شلمچه به بصره را نمی سازند.چون عراق بعد از چین دومین شریک تجاری ایران است.

  • ناشناس 0 0

    فکر می کنم منظور نگارنده ازبازکردن پاکت مربوط به یکی از رییس‌جمهور های شوروی سابق می باشد که به جانشین خود گفته بود همه تقصیرهای ومشکلات به گردن من بیانداز تا محبوب شوی و.......

  • محمد کریمی 2 2

    بالاترین سطح تحصیلات آکادمیک (البته خوشبختانه همه پنج مدیرعامل قبلی هم این چنین بوده اند)....همین جمله ایتدایی نویسنده مقاله نادرست و پراشتباه است. آقای سعید رسولی که قبل از دکتر صالحی مدیرعامل بودند فوق لیسانس کشاورزی داشتند اما معمولا به ایشان می گفتند دکتر رسولی!!!