چالش ها و فرصتهای مسیر ریلی آسیای مرکزی؛ از چابهار تا گوادر
تلاش مشترک ازبکستان و پاکستان برای اتصال ریلی از مسیر افغانستان، می تواند توازن ژئوپلیتیکی ترانزیت منطقه را دگرگون کند.
تلاش مشترک ازبکستان و پاکستان برای اتصال ریلی از مسیر افغانستان، می تواند توازن ژئوپلیتیکی ترانزیت منطقه را دگرگون کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در مذاکرات ۳۰ اکتبر میان شرکت راه آهن ازبکستان و گروه پاکستانی «اس ال جی ترکس» (SLG Trax)، امکان سنجی یک خط ریلی باری امن و قابل اعتماد که دو کشور را از طریق افغانستان به هم متصل می کند، به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. دو طرف همچنین نرخ بار برای حمل و نقل چندوجهی کالاها را بررسی کردند.
اگرچه این جلسه به توافق رسمی یا تفاهم نامه ای منجر نشد، اما طبق گزارش «اُزدیلی»، طرفین در مورد توسعه خدمات چندوجهی با استفاده از مسیرهایی از طریق کشورهای ثالث و توسعه رویکردهای یکپارچه در این زمینه توافق کردند. به نظر می رسد گام بعدی، مشارکت دادن مقامات افغان در این فرآیند باشد.
مقامات ازبکستان در اوایل سال جاری، امکان استفاده از بندر چابهار ایران را به عنوان یک خروجی صادراتی بررسی کردند. اما به نظر می رسد سوالاتی در مورد تحریم احتمالی این بندر توسط آمریکا، تاشکند را در مورد قابلیت استفاده از چابهار دچار تردید کرده است. اما در ۳۰ اکتبر، هند که با ایران قرارداد سرمایه گذاری در زمینه عملیات بندری دارد، اعلام کرد آمریکا معافیت شش ماهه از تحریم ها را برای چابهار صادر کرده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، یک خط آهن که ازبکستان و پاکستان را از طریق افغانستان متصل می کند، می تواند تلاش های آمریکا و اتحادیه اروپا را برای باز کردن واردات مواد معدنی حیاتی که هدف اعلام شده دولت ترامپ و کمیسیون اتحادیه اروپا است، تقویت کند. یک مرکز بندری کلیدی در گوادر پاکستان، توسط چین کنترل می شود.