| کد خبر: 247253 |

◄ چند نکته مهم در مورد مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری

تغییر تناژ ناوگان تصمیم اشتباهی بود که در دهه گذشته برخی مسئولان با همکاری تشکل های صنفی حمل و نقلی، بدون‌ توجه به زیرساخت های ملی حمل و نقل برای جبران کسری نرخ کرایه حمل که به روز رسانی نشده بود، اجرایی کردند.

تین نیوز

به دنبال ابلاغ دستورالعمل ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری که از اول مهر ماه لازم الاجرا شده، اختلاف نظر و ابهامات مختلفی برای رانندگان و کامیونداران پیش آمده است.

به گزارش تین نیوز، در پاسخ به این ابهامات، یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا در شبکه های اجتماعی نوشت: اجرای دستورالعمل ابعاد و اوزان پس از چند سال و بعد از وارد شدن خسارت زیاد به زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، یکی از تصمیمات اساسی و زیربنایی دولت برای رفع موانع و مشکلات موجود بوده که در جهت توسعه حمل و نقل کشور لازم الاجراست.

خداداد بکرانی با تاکید بر این که هیچ آدم منصف، عادل، متخصص و آگاهی با اجرای این مقررات مخالف نیست مگر این که اطلاعات درستی از وضعیت خسارت های وارد شده به زیرساخت ملی در حمل و نقل جاده ای نداشته باشد، گفت: برخی اعلام می کنند اجرای مقررات ابعاد و اوزان اکنون و در موقعیت فعلی به صلاح نیست و برخی دیگر می گویند زیرساخت لازم جهت اجرای این طرح فراهم نیست.

بیشتر بخوانید:

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای با بیان این که جلوی ضرر، زیان و خسارت از هر کجا گرفته شود، منفعت است، افزود: تغییر تناژ ناوگان تصمیم اشتباهی بود که در دهه گذشته برخی مسئولان با همکاری تشکل های صنفی حمل و نقلی، بدون‌ توجه به زیرساخت های ملی حمل و نقل  برای جبران کسری نرخ کرایه حمل که به روز رسانی نشده بود، اجرایی کردند.

بکرانی عنوان کرد: این اقدام تا به امروز خسارت زیادی به سرمایه های ملی و زیرساخت های حمل و نقلی وارد کرده که در زمان مقتضی، مسئولان مربوطه و تصمیم گیرندگان اضافه تناژ و بانیان وضع موجود حمل و نقل، باید پاسخگوی نظام و ملت عزیز و شریف ایران اسلامی باشند.

او گفت: دولت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظفند در جهت اجرای قانون توسعه و جلوگیری از خسارت بیشتر، قانون را اجرایی و از نابود شدن بیشتر زیرساخت ها و سرمایه ملی جلو گیری کنند و در مورد این که تصمیم اجرای اضافه بار و بی توجهی به دستورالعمل ابعاد و اوزان در این چند سال گذشته از جانب کدام نهاد و یا ارگان و تشکلی بود، خودشان باید پاسخگو باشند که با کدام کار علمی و کارشناسی و منطق و به چه بهانه ای در این چند سال به حمل  اضافه تناژ، به چشم یک منبع درآمد نگاه کرده و چشم بر نابود شدن سرمایه های ملی بستند؟

این فعال صنفی ادامه داد: به یاد داشته باشیم که  در سال جدید، دولت و شورای اقتصاد بدون اینکه توجهی به اجرای صحیح و کامل تن - کیلومتر و مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری داشته باشند، به جهت جبران خسارت زیر ساخت های حمل و نقل و کسری بودجه تخصیصی به این صنعت، به یک باره  عوارض  جابجایی کالا را از ۴ درصد به ۹ درصد افزایش دادند.

وی افزود: این تصمیم یعنی اگر سرمایه های ملی بیش از این دچار خسارت شود، برای جبران خسارت، از درآمدهای حاصل از سرمایه های ملت، نرخ بالاتری به عنوان عوارض دریافت خواهد شد تا این سرمایه ها حفظ شود و رانندگان و کامیونداران و سرمایه گذاران در صنعت حمل و نقل  نه تنها باید ضرر استهلاک و عدم برگشت سرمایه را بپردازند بلکهباید مبالغ زیادی را نیز جهت جبران خسارت به زیرساخت های حمل  و نقل به دولت پرداخت کنند.

بکرانی عنوان کرد: این در حالی است که در حمل و نقل جاده ای، پدیده رانت و بی اعتنایی به مصوبات و بخشنامه های سازمان راهداری از جانب برخی نهادها و تشکل های حمل و نقلی در خصوص شفاف سازی نرخ کرایه حمل، گره کوری در این صنعت ایجاد کرده است بنابراین از هرطرف که نگاه کنیم تمام هزینه ها و خسارت ها، از جیب رانندگان و کامیونداران و ملت تامین می شود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی آیا باید نشست و شاهد جبران هزینه های سنگین بابت یک تصمیم نابخردانه و اشتباه تعداد اندکی مدیر که در سال های قبل موجب وارد شدن این همه خسارت عظیم به زیرساخت و جیب راننده و کامیوندار شدند، بود یا با کار کارشناسی و علمی و اجرای درست قوانین، مانع افزایش خسارات بیشتر به جامعه حمل و نقل و قشر تلاشگر جامعه شد به نحوی که منافع تمام ذی نفعان با اجرای درست قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل ها دیده شود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    بسمه تعالی نامه رییس محترم سازمان راهداری و حمل و نقل کشور در سی ویک شهریور ماه 1401,موضوع تغییر در تاریخ اجرای دستورالعمل ابعاد و اوزان در شرایط حساس کنونی هرگونه بهانه ای را از دست دشمنان فرصت طلب و دوستان نادان گرفت تا نتوانند با ایجادبلوای احتمالی ،راه را برای آندسته از کسانی که منتظرند تا هرگونه مطالبات صنفی را تبدیل به اعتراضات کف جاده ای کنند،هموار سازند . حال که بیش از چندین سال است رانندگان حمل ونقل جاده ای بر اساس تصمیمات مدیران دولتی وتحت تاثیر تداخل مرزهای خواسته های سیاسی و مطالبات صنفی متضرر شده اند ،اینبار برای شفاف سازی این مرزها و جلوگیری از هرگونه سواستفاده از رانندگان احتیاج به یک هوشیاری و بصیرت داشتیم که بحمدالله با انتشار نامه رییس سازمان ومعاون محترم وزارت راه و درست یک روز قبل از اجرایی شدن دستورالعمل ابعاد واوزان هرگونه تحرک به نفع دشمنان نظام را درنطفه خفه کرد . انتخاب تاریخ اجرای دستورالعمل دقیقا بعد از شروع سال جدید میلادی نیز موجب خواهد شد تا صاحبان کالا و مشتریان بین آلمللی کشور مان برای استفاده از کریدور جنوب به شمال فرصت کافی برای منطبق نمودن وضعیت کالاهای خود با این دستورالعمل را داشته باشند. بصیرت مدیران ارشد سازمان راهداری در شناخت وتحلیل موقعیت خاص وخطیر کشور قابل تقدیر است . محسن متقین 1401/7/1