| کد خبر: 244913 |

◄ ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت؛ اقدامی رو به عقب و همسو با خودرو محوری

کارشناسان حوزه شهری ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت را اقدامی رو به عقب و همسو با گسترش هرچه بیشتر خودرو محوری قلمداد می کنند.

تین نیوز

به تازگی با پیگیری اعضای شورای شهر پایتخت، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به میزان بالای استفاده از موتورسیکلت در تهران، از بررسی ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی معابر خبر داده که کارشناسان حوزه شهری آن را اقدامی رو به عقب و همسو با گسترش هرچه بیشتر خودرو محوری قلمداد می کنند.

به گزارش تین نیوز، پس از طرح موضوع از سوی مقامات مسئول، کارشناسان حوزه شهری با بحث و تبادل نظر در این مورد در صفحه «فرا شهر»، دلایل خود را برای غیرکارشناسی بودن چنین اقدامی برشمردند.

در این زمینه ابتدا سوالی مبنی بر این که برای چه شیوه هایی در حمل‌ و نقل در دنیا خط ویژه در نظر گرفته می‌شود؟ مطرح و در پاسخ عنوان شد: شیوه هایی که ذینفعان شهر باور دارند که نفع جمعی آنها بیش از نفع فردی است مثل مسیر ویژه اتوبوس، مسیر ویژه دوچرخه، مسیر ویژه پیاده (پیاده راه) که دارای خطوط ویژه هستند.

در ادامه در پاسخ به این پرسش که در چه شرایطی لازم است برای یک شیوه حمل‌ و نقلی خط ویژه ایجاد کرد؟، تاکید شد: در دو حالت خط ویژه ایجاد می شود، یکی اولویت دادن به یک روش مقبول و موجود مثل اتوبوس و دیگری معرفی و ترویج یک روش جدید و مناسب مثل دوچرخه یا اسکوتر.

پس از آن، این سوال مطرح شد که آیا موتورسیکلت، علیرغم تعداد و حجم سفرهای زیاد، دو ویژگی نفع جمعی و اولویت داشتن را دارد؟، پاسخ به این پرسش منفی بود چرا که به اعتقاد کارشناسان، ترویج موتورسواری از لحاظ میزان قابل توجه تولید آلایندگی و حجم گسترده تخلفات، تصادفات، جراحات و تلفات به هیچ وجه دارای اولویت نیست و نفع جمعی در بر ندارد.

به گزارش تین نیوز، سپس در پاسخ به این پرسش که  آیا با وجود حجم زیاد موتورسیکلت در شهرهای کشور، نباید آنها را به رسمیت شناخت، عنوان شد؛ لازم است این شیوه حمل‌ و نقلی به رسمیت شناخته و ساماندهی و اعمال مقرارت و قانون شود. سپس تحت نظارت و کنترل قرار گرفته و در بلند مدت با شیوه های حمل‌ و نقلی پایدار (دوچرخه برقی، اسکوتر برقی و...) جایگزین شود.

 به گفته کارشناسان،  ایجاد خط ویژه برای هر گونه حمل و نقلی، بیانگر این پیام آشکار است که مدیریت شهری برای آن گونه خاص به نسبت سایر گونه ها اولویت قائل است و به همین دلیل در تمامی شهرهای پیشروی جهان، خطوط ویژه تنها برای گونه های حمل و نقل عمومی ایجاد می شود و بر همین اساس راه اندازی خطوط ویژه موتورسیکلت اشتباهی بسیار بزرگ و خطرناک است که در صورت اجرا، مانند طرح نادرست زوج و فرد قابل بازگشت هم نخواهد بود.

به اعتقاد آنان، گروه جدید مدیریت شهری تهران هم در شورا و هم در شهرداری، فاصله بسیار معناداری با نگرش های درست و به روز شهرسازی و ترافیک دارند. امری که نه تنها برای پایتخت بلکه برای بسیاری دیگر از شهرهای کشور که تهران را به عنوان الگو مبنا قرار می‌ دهند عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

این کارشناسان در ادامه برخی پیشنهاداتی که در گذشته اجرایی شده و ناکام بوده است را به شرح زیر برشمردند:

۱. نصب موانع فیزیکی برای جلوگیری از ورود موتور به پیاده‌رو که در بسیاری شهرها اجرا شده و نتیجه آن:

   - هیچ ممانعتی از ورود موتور به پیاده‌رو نکرده و از مکان‌ های دیگر حتی از روی جوی آب به پیاده‌رو وارد شده‌اند.

    - عبور ویلچرها و کالسکه بچه ها با مشکل مواجه شده و مناسب‌ سازی ‌ها خاصیت خود را از دست داده‌ اند.

    - مضحکه کشورهای دیگر شده‌ ایم!

 2. اجرای طرح زوج و فرد

۳. عدم همکاری با شهرداری‌ های کلان‌شهرها غیر از تهران در ثبت مکانیزه تخلف معاینه فنی به علت قرار ندادن  سرور آن در محل مربوط به پلیس علیرغم تصویب شورای عالی ترافیک!

به گزارش تین نیوز، در جمع بندی این مباحث نیز عنوان شد که سالهاست موتورسیکلت در شهرهای کشور دارای خط ویژه است. خط ویژه موتور در مسیر ویژه اتوبوس، خط ویژه موتور در پیاده روها، خط ویژه موتور در خلاف جهت خیابان ها و اخیرا خط ویژه موتور در خلاف جهت در بزرگراه ها تنها نمونه هایی از این دست هستند و اکنون وقت آن است که این خطوط ویژه جمع شود نه این که خط ویژه ای جدید به خط  ویژه‌های قبلی اضافه گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.