| کد خبر: 238599 |

◄ مزایای فعال شدن کریدور جدید ایران‬⁩، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا

استفاده از این کریدور ضمن ارتقای ظرفیت های حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاه تر و مقرون به صرفه تر می کند.

تین نیوز

در حالی که سفیر ایران در باکو مدتی پیش از فعال شدن کریدور جدید ایران‬⁩، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا خبر داد و نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز پس از آن گفت راه اندازی این کریدور طرحی مهم برای کشورمان است، مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دوم دی ماه امسال از فعال شدن آزمایشی این کریدور در تبریز خبر داد.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در توئیتی نوشت: بعد از احیای کریدور اکو (پاکستان، ⁧‫ایران‬⁩، ترکیه) و نیز راه اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال - جنوب (فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ⁧‫ایران‬⁩، خلیج فارس و هند) این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید (ایران‬⁩، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا) خواهیم بود.

پس از آن خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از وقار بایرام اف نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و عضو کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس این کشور نوشت: راه اندازی کریدور حمل و نقل جدید خلیج فارس – دریای سیاه از طریق ایران، آذربایجان و گرجستان طرحی مهم برای کشورمان است.

 بایرام اف با بیان این که شکل گیری خطوط حمل و نقل در این مسیر مستقیماً به حجم محموله های بین المللی در منطقه تأثیر خواهد گذاشت، افزود: ظرفیت های  منطقه از نظر حمل و نقل بین المللی بار بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد: تشکیل یک کریدور حمل و نقل جدید که سه کشور منطقه ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان را  به هم متصل می کند، نشان  می دهد کشورهای منطقه سعی دارند در بهره گیری از فرصت های حمل و نقل بین المللی موجود فعال تر  باشند.

به دنبال این اظهارات، روز دوم دی ماه امسال جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در مراسم فعال سازی کریدور ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا گفت: این راهگذر در راستای فعال سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده ای از امروز به صورت آزمایشی فعال سازی می شود.

آن طور که ایرنا خبر داده است، وی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت  موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: پس از فعال سازی آزمایشی این کریدور، خروجی و جزئیات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.

هدایتی، با اشاره به اینکه فعال سازی این مسیر در جهت برقراری مسیرهای دسترسی به بازارهای آسیای جنوب شرق و اروپا انجام می شود، ادامه داد: با توجه به افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگی های مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می شود.

بنیاد حسین اف سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: استفاده از این کریدور ضمن ارتقای ظرفیت های حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاه تر و مقرون به صرفه تر می کند.

وی افزود: آغاز به کار این کریدور ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان های مرزی ایران را تقویت و پررنگ تر از قبل می کند.

گئورگیی رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان نیز فعال سازی این کریدور را در راستای احیای جاده ابریشم دانست و  افزود: این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیر رسمی باز و فعال بوده با فعال سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه های آن، فعال سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.

Snap 2021-12-25 at 14.31.01
توئیت سفر کشورمان در مورد فعال شدن کریدور جدید ایران‬⁩، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.