| کد خبر: 238559 |

◄ فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان-دریای سیاه-اروپا

راهگذر مسیرایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا همزمان بامراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل،رانندگان وراهداری در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های کشورهای ذینفع در تبریز به صورت آزمایشی فعال‌ شد.

تین نیوز

راهگذر مسیرایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا همزمان بامراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل،رانندگان وراهداری در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های کشورهای ذینفع در تبریز به صورت آزمایشی فعال‌ شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان ، در مراسم فعال سازی اهگذر مسیرایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا همزمان بامراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل،رانندگان وراهداری با اشاره به روابط سنتی و تاریخی دیرینه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان، اظهار داشت: این راهگذر در راستای فعال سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده ای از امروز به صورت آزمایشی فعال سازی می شود.

جواد هدایتی، افزود: این راهگذر در سفر به این کشورها و برگزاری نشست های مشترک در باکو و تفلیس در راستای همگرایی اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری کریدور خلیج فارس به دریای سیاه فعال سازی می شود.

وی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: پس از فعال سازی آزمایشی این راهگذر، خروجی و جزئیات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.

هدایتی، با اشاره به اینکه فعال سازی این مسیر در جهت برقراری مسیرهای دسترسی به بازارهای آسیای جنوب شرق و اروپا انجام می شود، ادامه داد: با توجه به افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگی های مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه افزایش می یابد.

هدایتی، با اشاره هدف گذاری کوتاه مدت کشور برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در سال، افزود: در افق ۲۰ ساله تلاش می شود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال برسد.

وی اظهار داشت: شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم انداز روشنی برای همگرایی منطقه ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم می کند.

راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان زمینه ساز تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهای ذینفع است

سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با اشاره به روابط رو به گسترش کشورش با ایران از امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین المللی شمال - جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران - آذربایجان - گرجستان را مصداق عینی این امر دانست.

بنیاد حسین اف، افزود: آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان های مرزی ایران را تقویت و پررنگ تر از قبل می کند.

وی اضافه کرد: جمهوری آذربایجان در این راستا تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف توافقنامه های فوق الذکر به کار می بندد، زیرا با در نظر گرفتن سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان، ایجاد این راهگذر ترانزیتی بین المللی و بازنگری و به روز کردن آن اقدام ارزشمندی محسوب می شود.

وی گفت: هر چند جمهوری آذربایجان در زمان حاضر خط ریلی باکو- تفلیس - قارص را نیز به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی در اختیار دارد، اما بدون شک ایجاد راهگذر زمین ترانزیتی ایران - آذربایجان - گرجستان به تقویت ظرفیت های اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز تاکید کرد: استفاده از این راهگذر ضمن ارتقای ظرفیت های حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاه تر و مقرون به صرفه تر می کند.

وی تشریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر برنامه های اساسی برای تقویت ارتباطات دوسویه در حوزه حمل و نقل در دست دارند کهپ ل مرزی بر روی رودخانه آستارا چای از جمله آنهاست.

حسین اف یادآوری کرد: ایجاد و آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان نشان دهنده موقعیت ژئواستراتژیک سه کشور است تاثیر مثبت در مبادلات کالا بین آنان و در شکل منطقه ای و فرامنطقه ای در آینده نزدیک خواهد داشت.

راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می شود

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت جاده ها در ارتباطات بین کشورها، گفت: با توجه به اهمیت کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می شود.

گئورگیی با بیان اینکه فعال سازی این کریدور موجب می شود ارتباطات مردم این کشورها با هم افزایش یابد، افزود: این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیر رسمی باز و فعال بوده با فعال سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه های آن، فعال سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران گفت: با فعال سازی این کریدور کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از ظرفیت ها و مزایای آن بهره مند خواهند شد و سایر کشورها نیز می توانند با اتصال به این مسیر از آن بهره مند شوند.

گئورگی، با توجه به نقش حمل و نقل در اقتصاد کشورها، ادامه داد: تسهیل ارتباطات و رفع مشکلات حوزه حمل و نقل زمینی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و صادرات و واردات کالا در این کشورها ایفا خواهد کرد.

توسعه پایدار با کشورهای همسایه در اولویت دولت سیزدهم است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، گفت: توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و همجوار از برنامه های دولت سیزدهم است.

عابدین خرم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی با کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان اشتراکات زیادی دارد و تقویت ارتباط با این کشورها برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه گذر آزمایشی از عوامل ارتباطات ثابت و پایدار بین این کشورهاست، اظهار داشت: انعطاف در حمل و نقل جاده ای به نسبت حمل و نقل دریایی بیشتر است و مسوولان و متولیان حوزه حمل و نقل باید در صادرات و ترانزیت کالا این ظرفیت را به صورت گسترده ادامه دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رفع موانع و مشکلات مرزی و گمرکی برای تسهیل در تردد رانندگان در این مسیر، گفت: باید سهولت تردد، آرامش، ایمنی و امنیت رانندگان در این مسیر فراهم شود و هرگونه مانعی که موجب کندی این روند می شود را برطرف کرد.

خرم، با اشاره به ظرفیت خوب و فرصت سازی این مسیر برای حمل و نقل و ترانزیت کالا بین این کشورها، ادامه داد: شروع این روند، کار خوبی است ولی ادامه پایدار آن ضروری بوده و مسوولان و متولیان امر در این کشورها باید با هم افزایی نسبت به پایدارسازی آن تلاش کنند و طوری نباشد که این روند در سایه فراز و نشیب های مختلف پس از مدت کوتاهی متوقف شود.

وی یادآوری کرد: هر چقدر این مسیر پایدارتر باشد کشورهای منطقه و کشورهای واقع در این مسیر از مزایای آن بیشتر بهره مند خواهند شد و همه باید با عزم و اراده برای اتقای ارتباطات و دیپلماسی مرزی و صادرات و واردات بین این کشورها تلاش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی از سرکنسول ها و رایزنان فرهنگی جمهوری آذربایجان و گرجستان خواست تداوم و پایداری این مسیر را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خرم، همچنین با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر استان، گفت: باید با کمک دولت و همت رانندگان و مالکان وسایل نقلیه سنگین درامرنوسازی ناوگان اقدام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.