| کد خبر: 217256 |

◄ یک راننده از همکاران خود درخواست کرد: زیر نرخ مصوب تن-کیلومتر بار نبرید

قبول حمل بار زیر تعرفه اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نوعی ظلم اول به خود شخصی که این کار را انجام داده و بعد به دیگر رانندگان بوده و هر نوع کار کردن زیر این نرخ در دراز مدت باعث زیاندهی می‌شود.

یک راننده کامیوندار معتقد است هر نوع کار کردن زیر نرخ مصوب شاخص تن-کیلومتر در دراز مدت باعث زیاندهی رانندگان و کامیونداران می‌شود.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی گفت: براساس محاسبات انجام شده هشت پارامتر موثر در تعیین نرخ شاخص به شرح ذیل است:

۱.هزینه لاستیک به ازای هر تن ۴۱ تومان.

۲.هزینه سوخت به ازای هر تن ۶.۸ تومان.

۳.هزینه روغن و فیلترها به ازای هر تن ۶.۸ تومان.

۴.هزینه استهلاک سرمایه به ازای هر تن ۴۵ تومان.

۵.هزینه بیمه ثالث و بدنه به ازای هر تن ۱۷ تومان.

۶.هزینه مزد راننده به ازای هر تن ۳۵.۵ تومان.

۷.هزینه تعمیر و نگهداری به ازای هر تن ۵۴.۵ تومان.

۸.سود سرمایه به ازای هر تن ۱۸ تومان.

وی افزود: حاصل جمع این رقم‌ها، عدد ۲۲۴.۶ است، یعنی در حال حاضر نرخ شاخص تن-کیلومتر  با تمام ملاحظات صورت گرفته باید ۲۲۴.۶ تومان باشد.

دستمزد رانندگان کامیون چقدر است و چقدر باید باشد؟

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: این در حالی است که هزینه‌هایی همچون مالیات بر درآمد، هزینه عوارض آزادراه و بزرگراه‌ها، پارکینگ ماهانه، نوبت و پارکینگ در پایانه‌ها، انعام‌های اجباری، کارواش، تودوزی و تزیینات، حوادث جزئی و... در محاسبات مذکور اعمال نشده است.

خیرمند تاکید کرد: بر این اساس قبول حمل بار زیر تعرفه اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با علم به موارد مذکور نوعی ظلم اول به خود شخصی که این کار را انجام داده و بعد به دیگر رانندگان بوده و هر نوع کار کردن زیر این نرخ به مفهوم نادیده گرفتن یک یا چند پارامتر از موارد ذکر شده است که این نادیده گرفتن گرچه در کوتاه مدت شاید نمایان نشود ولی در دراز مدت باعث زیاندهی می‌شود.

این راننده کامیوندار گفت: این‌که امروز بسیاری از ما رانندگان کامیون از تامین هزینه لاستیک عاجز بوده و چشم به راه حواله لاستیک دولتی هستیم، این‌که امروز برای تامین هزینه بیمه بدنه و ثالث عاجز بوده و اکثراً به‌صورت قسطی پرداخت می‌کنیم، این‌که در تعمیرات جزئی قدرت خرید قطعات اصلی را نداریم، این‌که برای تعمیرات کلی نیازمند وام یا استقراض از ربا خواران بوده و این‌که با ماشین‌های فرسوده با تمام سختی‌ها به اجبار در حال تردد و امرار معاش هستیم از نتایج مفت بری و نادیده گرفتن پارامترهای ذکر شده (به‌خصوص هزینه استهلاک) است.

خیرمند از رانندگان کامیون خواست حال که با تلاش رانندگان، پیگیری برخی مسئولان صنفی به‌خصوص کانون‌های کامیونداران و رانندگان و حسن‌نیت برخی مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، یک نرخ پایه حداقلی قانونی برای حمل بار توسط آنان تعیین شده نباید با بی‌تفاوتی و بی‌توجهی و ادامه روش‌های گذشته مفت بری خود را توجیه کرد زیرا به اعتقاد او اگر خود رانندگان به فکر سرمایه و آینده خود نباشند، انتظاری از دیگران نیز نباید داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها