| کد خبر: 197765 |

از سوی کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها صورت گرفت:

◄ درخواست کاهش سهم مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها

تا زمانی‌که سهم سرمایه‌گذاران به درصد قابل توجیهی نرسد شاهد بهره‌برداری از آزادراه‌های در دست ساخت نخواهیم بود.

تین نیوز

دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها از دولت خواست از همین امروز به فکر توجیه پذیر کردن  ساخت آزادراه های در دست اجرا با کاهش سهم مشارکت سرمایه گذاران باشند.

به گزارش تین نیوز، خدایار خاشع با بیان این مطلب گفت:  با توجه به افزایش غیر قابل توجیه سهم مشارکت سرمایه گذاران در آزادراه ها طی سال های گذشته، تا زمانی که سهم سرمایه گذاران به درصد قابل توجیهی نرسد شاهد بهره برداری از آزادراه های در دست ساخت نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: بررسی گزارش عملکرد 6 ساله دولت که از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده، نشان می دهد این دولت باوجود شروع بیش از یک هزار کیلومتر آزادراه جدید و عقد بیش از 4 هزار کیلومتر تفاهمنامه، قرارداد مشارکت و اخذ مصوبه هیئت وزیران برای احداث آزادراه ها، در زمینه به بهره برداری رساندن آزادراه ها، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

او تاکید کرد: طی این مدت (6 سال) به طور عمده ۲۶۶ کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده است که آزادراه های قم-گرمسار (150کیلومتر)، پل زال اندیمشک (45کیلومتر) و قسمتی از آزادراه کربلا (33کیلومتر) پروژه های مهر ماندگار بودند که در سال اول این دولت به بهره برداری رسیدند.

به گزارش تین نیوز، خاشع اظهار کرد: کاهش بهره برداری از آزادراه ها نتیجه اصرار دولت به افزایش سهم مشارکت سرمایه گذاران در ساخت آزادراه ها، از 50 درصد به100 درصد و سپس به 70 درصد بود که قابل توجیه نبود و در همان سال اول از طرف کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این مورد هشدار داده شد که آزادراه ها به بن بست خواهند رسید.

دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها گفت: هم اکنون نیز تا سهم سرمایه گذاران به درصد قابل توجیهی نرسد، با وجود در دست اجرا بودن ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت که خیلی از آنها مقرر بود در سال های پیش به بهره برداری برسند، شاهد بهره برداری آنها نخواهیم بود.

به گزارش تین نیوز، او افزود: نکته قابل توجه ای که باید از طرف سازمان برنامه و بودجه مورد توجه قرار بگیرد نیز این است که فقط در سال گذشته در فهرست راه بیش از 40 درصد تعدیل صورت گرفت.

خاشع تاکید کرد: بنابراین اگر مشارکت ها همان۵۰ درصد باقی مانده بود و پروژه ها فقط یک سال زودتر به بهره برداری می رسید، امروز عملکرد دولت در زمینه آزادراه ها وضعیت به مراتب قابل دفاع تری داشت و کشور از حداقل 600 کیلومتر آزادراه بیشتر برخوردار بود و سالانه بیش از یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی سوخت داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.