| کد خبر: 177372 |

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: پیمانکاران حاضر به ادامه کار نیستند و قراردادهایشان را فسخ می‌کنند و هم‌چنین از ورود به پروژه‌های عمرانی جدید هم خودداری می‌کنند.

تین‌نیوز | 

نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست. خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با اعلام این خبر افزود: با این شرایط پیمانکاران حاضر به ادامه کار نیستند و قراردادهایشان را فسخ می‌کنند و هم‌چنین از ورود به پروژه‌های عمرانی جدید هم خودداری می‌کنند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، خاشع با اشاره به تغییر شرایط قرارداد با پیمانکاران در اجرای پروژه‌های راه‌سازی بابیان این‌که نرخ تعدیل مناسب نیست و با ادامه این وضعیت پروژه‌ها به بن‌بست می‌رسند، گفت: پیمانکاران قادر به ادامه این شرایط نیستند چراکه درصد نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست و نمی‌تواند ما به‌‌تفاوت‌ها را جبران کند.   

او با اشاره به افزایش قیمت میلگرد در بازار که بیشترین افزایش قیمت و بیش‌ترین مصرف را در پروژه‌های عمرانی دارد، اظهار داشت: نرخ 56 درصدی برای تعدیل قیمت‌های میلگرد درحالی است که قیمت میلگرد به‌صورت متوسط در هر کیلوگرم از 2 هزارتومان در اسفندماه سال گذشته به 5 هزارتومان رسیده و این درصد نرخ تعدیل‌ هم نمی‌تواند میزان افزایش قیمت‌ میلگرد را جبران کند. حال این‌که در پروژه‌های عمرانی چیزی حدود 11 هزار تن میلگرد مصرف می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تأکید کرد: این شرایط درحالی است که باید برای خرید میلگرد پیش‌پرداخت ارائه کنیم از سوی دیگر دولت به سرمایه‌گذاران برای تسویه مطالبات، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت ارائه می‌دهد حال اینکه باید این اوراق هم در بازار تنزیل شود.

خاشع با تأکید براین‌که مجموع این عوامل موجب شده تا پیمانکاران درخواست فسخ قراردادها را داشته باشند، گفت: پیمانکاران با این شرایط حاضر به ادامه کار نیستند و از ورود به پروژه‌های عمرانی جدید منصرف شده‌اند و قراردادهای موجود را هم فسخ می‌کنند.  

او با اشاره به نرخ تنزیل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی گفت: دولت توان ارائه پول نقد برای اجرای پروژه‌ها به پیمانکاران را ندارد و ما هم شرایط دولت را درک می‌کنیم و اسناد و اوراق را می‌پذیریم اما مجبور هستیم این اسناد را با نرخ 35 درصد در فرابورس یا بازار به فروش برسانیم به این معنا که اگر قیمت تمام‌شده اجرای یک پروژه برای پیمانکاران دو میلیاردتومان باشد اسناد را می‌تواند به قیمت یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش برساند.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها درباره راهکاری که می‌تواند پیمانکاران را از این شرایط خارج سازد، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت تأمین مصالح را در پروژه‌ها خودش برعهده بگیرد.

خاشع با اشاره به راهکاری دیگر تأکید کرد: راهکار دیگر می‌تواند افزایش سهم دولت در مشارکت در پروژه‌ها باشد. در دوره وزارت آقای آخوندی میزان مشارکت دولت در پروژه‌ها به 30 درصد رسید که پیمانکاران از آن استقبال نکردند و معتقدم در این شرایط جدید اقتصادی دولت باید درصد مشارکت خود را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین