| کد خبر: 177372 |

◄ با این نرخ تعدیل، پروژه‌های راهسازی متوقف می‌شود

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها گفت: پیمانکاران حاضر به ادامه کار نیستند و قراردادهایشان را فسخ می کنند و هم چنین از ورود به پروژه های عمرانی جدید هم خودداری می کنند.

تین نیوز

نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست. خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها با اعلام این خبر افزود: با این شرایط پیمانکاران حاضر به ادامه کار نیستند و قراردادهایشان را فسخ می کنند و هم چنین از ورود به پروژه های عمرانی جدید هم خودداری می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، خاشع با اشاره به تغییر شرایط قرارداد با پیمانکاران در اجرای پروژه های راهسازی بابیان این که نرخ تعدیل مناسب نیست و با ادامه این وضعیت پروژه ها به بن بست می رسند، گفت: پیمانکاران قادر به ادامه این شرایط نیستند چراکه درصد نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست و نمی تواند ما به تفاوت ها را جبران کند.   

او با اشاره به افزایش قیمت میلگرد در بازار که بیشترین افزایش قیمت و بیش ترین مصرف را در پروژه های عمرانی دارد، اظهار داشت: نرخ 56 درصدی برای تعدیل قیمت های میلگرد درحالی است که قیمت میلگرد به صورت متوسط در هر کیلوگرم از 2 هزارتومان در اسفندماه سال گذشته به 5 هزارتومان رسیده و این درصد نرخ تعدیل هم نمی تواند میزان افزایش قیمت میلگرد را جبران کند. حال این که در پروژه های عمرانی چیزی حدود 11 هزار تن میلگرد مصرف می شود.

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها تأکید کرد: این شرایط درحالی است که باید برای خرید میلگرد پیش پرداخت ارائه کنیم از سوی دیگر دولت به سرمایه گذاران برای تسویه مطالبات، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت ارائه می دهد حال اینکه باید این اوراق هم در بازار تنزیل شود.

خاشع با تأکید براین که مجموع این عوامل موجب شده تا پیمانکاران درخواست فسخ قراردادها را داشته باشند، گفت: پیمانکاران با این شرایط حاضر به ادامه کار نیستند و از ورود به پروژه های عمرانی جدید منصرف شده اند و قراردادهای موجود را هم فسخ می کنند.  

او با اشاره به نرخ تنزیل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی گفت: دولت توان ارائه پول نقد برای اجرای پروژه ها به پیمانکاران را ندارد و ما هم شرایط دولت را درک می کنیم و اسناد و اوراق را می پذیریم اما مجبور هستیم این اسناد را با نرخ 35 درصد در فرابورس یا بازار به فروش برسانیم به این معنا که اگر قیمت تمام شده اجرای یک پروژه برای پیمانکاران دو میلیاردتومان باشد اسناد را می تواند به قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش برساند.

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها درباره راهکاری که می تواند پیمانکاران را از این شرایط خارج سازد، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت تأمین مصالح را در پروژه ها خودش برعهده بگیرد.

خاشع با اشاره به راهکاری دیگر تأکید کرد: راهکار دیگر می تواند افزایش سهم دولت در مشارکت در پروژه ها باشد. در دوره وزارت آقای آخوندی میزان مشارکت دولت در پروژه ها به 30 درصد رسید که پیمانکاران از آن استقبال نکردند و معتقدم در این شرایط جدید اقتصادی دولت باید درصد مشارکت خود را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.