◄ شراکت راهبردی ایران و ارمنستان چگونه به ایجاد کریدور زنگه زور انجامید؟
یک کارشناس معتقد است بخش عمده ای از مطالبی که در ارتباط با کریدور زنگه زور در رسانه های داخلی و گروه های کارشناسی طرح و بحث می شود، دچار سوگیری های شناختی و یا خطای عاطفی است.

یک کارشناس معتقد است بخش عمده ای از مطالبی که در ارتباط با کریدور زنگه زور در رسانه های داخلی و گروه های کارشناسی طرح و بحث می شود، دچار سوگیری های شناختی و یا خطای عاطفی است.
به گزارش تین نیوز ، رامیز قلی نژاد با بیان این مطلب گفت: باید توجه داشت که این مسئله، ناشی از خطای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در چیدن تخم مرغ هایش در سبد کوچک ارمنستان است.
مطلب مرتبط:
بررسی ادعاهای طرف های درگیر در کریدور زنگه زور
وی در جمع متخصصان تین نیوز در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: ایران طی 30 سال گذشته با خطای مسلم راهبردی، تخم مرغ هایش را نه در سبد مستعد و مناسب آذربایجان ( با بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی-خاکی و اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی)، بلکه در سبد نامطمئن ارمنستان (تنها با ۳۵ کیلومتر مرز مشترک و اختلافات عمیق قومی، فرهنگی و مذهبی) گذاشته است.
خبرهای مهم روز:
او ادامه داد: شراکت راهبردی ایران و ارمنستان، همراه با نادیده انگاری خواست های مردمان آذربایجان ایران، خطای بزرگی بوده است که اکنون به تهدید و تحدیدی مسلم بدل شده است.
قلی نژاد خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد استانی که الان با ایران ۳۵ کیلومتر مرز زمینی دارد و مسیر ترانزیت ایران با اروپاست، قبلا زنگه زور و متعلق به آذربایجان بوده است و در زمان اتحاد شوروی و به منظور تسهیل روابط و تردد ارامنه ایران و اتحاد شوروی، این بخش به ارمنستان واگذار می شود.
وی گفت: پس از آزادسازی قره باغ، طی توافق دو کشور آذربایجان و ارمنستان و نظارت روسیه و ترکیه ( ایران در جاهای دیگری مشغول بود و از ایفای نقش راهبردی در این منطقه، مغفول یا محذوف!) مقرر شده است در ازای کریدور لاچین که تردد اهالی ارمنی استان خان کندی( یا استپاناکرت به ادعای ارامنه) را به خاک ارمنستان تسهیل می کند، کریدور زنگه زور برای تسهیل تردد بین نخجوان و سایر بخش های آذربایجان ایجاد شود. دقت کنیم که این خواسته هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان و بر اساس توافق دوطرف است! و البته در راستای منافع قدرت های منطقه یعنی روسیه و ترکیه!
این کارشناس افزود: اکنون چه اتفاقی افتاده است؟
۱- آذربایجان با متحدانش که به هزار و یک دلیل می توانست و باید ایران می بود، می خواهد یک کریدور به موازات مرز ایران به نخجوان ایجاد و ترانزیت بین دو بخش سرزمینش را برقرار و تسهیل کند. (این خط ریلی و زمینی از یک قرن پیش موجود است و پس از اشغال مناطق آذربایجان از سوی ارمنستان، تعطیل شده است!)
۲- روسیه نمی خواهد و هرگز اجازه نقش آفرینی به ایران در قفقاز را نخواهد داد. ترکیه نیز در راستای منافع خود و دست یابی زمینی به کشورهای ترک آسیای میانه، از ایجاد این کریدور حمایت می کند که کاملا طبیعی است. در همین فقره هم خطای راهبردی ایران مشهود است.
۳- مخالفت آذربایجان با تردد کامیون های ایرانی به این دلیل است که مسیر تردد آنها تا پیش از آزادسازی قره باغ از اشغال ارمنستان، مسیر قاپان-گوریس، از خاک های اشغالی می گذشت و به دلیل تسلط ارمنستان به این منطقه مشکلی هم وجود نداشت. اکنون آذربایجان مدعی است تردد کامیون ها از خاک او به مقصد ارمنستان و سپس اروپا، باید تابع قوانین بین المللی حمل و نقل و ترانزیت و هم سو با منافع ملی اش باشد.
۴- حضور چرکین رژیم اشغال گر اسرائیل در این معادلات، با این استراتژی است که جنگ و تنش را به مرزهای ایران بکشاند. نکته ای که در عین محکومیت البته مشابه کاری است که ایران در مرزهای آن کشور در لبنان و سوریه کرده است.
افتادن هر یک از طرفین مناقشه در دام اسرائیل، به ضرر کل منطقه است و تاثیرات به شدت منفی در ژئوپولتیک منطقه خواهد داشت و نگرانی ایران کاملا طبیعی است.
گزارش مهم روز را بخوانید؛
◄ پاتک روسیه علیه« زنگه زور » با طرح کریدور سه جانبه
◄ کریدور زنگه زرو و منافعی که نصیب ترکیه می شود
۵- هرچند با ایجاد کریدور زنگه زور، هیچ تغییری در دسترسی و تردد ایران به ارمنستان رخ نخواهد داد ولی نگرانی ایران از دور خوردنش از سوی ترکیه و تغییر مسیر ترانزیتی شرق به غرب، کاملا منطقی و طبیعی است. ولی نکته این است که باید نقش و عملکرد خود را در بروز این نارسایی هم بپذیرد و سیاست بی وقفه فرافکنی را وانهد. نقشی که از خطای راهبردی در از دست دادن اتحاد راهبردی با آذربایجان و حمایت نادرست از ارمنستان ناشی می شود. ایران در صورت اتحاد با آذربایجان که مبانی خلل ناپذیر فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و حمایت آذربایجانی های ایران را دارد، از یک سو زمینه را برای گسترش تبادلات اقتصادی و مشارکت در بازسازی این کشور فراهم می آورد و از سوی دیگر مسیری مطمئن تر به سوی اروپا می گشود. این امر در عین حال نیز، اتصال ریلی جدید را در قالب کریدور شمال- جنوب توجیه می کرد.
قلی نژاد تاکید کرد: در مجموع دردها و رنج هایی که اکنون نه در این موضوع خاص بلکه در بسیاری زمینه ها و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تحمل می کنیم، نتیجه تصمیمات و سیاست های نادرستی ست که اتخاذ کرده ایم. نمونه دیگر: جنبش اصیل منطقه، طالبان! خودکرده را تدبیر نیست مع الاسف!
* برای دریافت داغترین تحلیل های حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.