| کد خبر: 254673 |

◄ کریدورهای ترانزیتی چگونه مانع جنگ بین ایران و آذربایجان می شوند؟

اگرچه تنش های اخیر بسیار جدی هستند، اما عوامل متعددی مانع درگیری نظامی می شود که از آن جمله می توان به وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیرهای ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و هم چنین وابستگی جمهوری آذربایجان به مسیر ارتباطی ایران برای رسیدن به نخجوان اشاره کرد.

تین نیوز

اگرچه تنش های اخیر بسیار جدی هستند، اما عوامل متعددی مانع درگیری نظامی می شود که از آن جمله می توان به وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیرهای ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و هم چنین وابستگی جمهوری آذربایجان به مسیر ارتباطی ایران برای رسیدن به نخجوان اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فرارو، تنش ها بین باکو و تهران به طور فزاینده ای به شکل نظامی تجلی یافته و هر دو طرف با برگزاری مانور قابلیت های نظامی و آمادگی خود را به رخ می کشند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران از زمان پایان جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰ میلادی چندین دوره مانور در سطوح بالا را در مناطق شمال غربی آن کشور در نزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان برگزار کرده و در آن قابلیت های زمینی و هوایی خود را به نمایش گذاشته اند.

تازه ترین مانور در اکتبر گذشته برگزار شد زمانی که سپاه برای نخستین بار پلی شناور را بر روی بخشی از رودخانه ارس ایجاد کرد که بخشی از مرز طولانی ایران و جمهوری آذربایجان را مشخص می کند.

چند روز پس از آن حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سیونیک جنوبی ترین استان ارمنستان حضور داشت تا با افتتاح کنسولگری و اعلام امنیت ارمنستان به عنوان امنیت ایران، پیام مستقیم دیگری به جمهوری آذربایجان و ترکیه ارسال کند.

هدف از این اقدام مقابله با کریدور زنگزور بود که جمهوری آذربایجان و ترکیه می خواهند بین منطقه نخجوان و سرزمین اصلی آذربایجان ایجاد کنند که عملا یک مسیر ارتباط بزرگ ترانزیتی ایران را با قفقاز جنوبی و فراتر از آن قطع می کند.

ولی کالجی تحلیلگر قفقاز و آسیای مرکزی مقیم تهران می گوید: اگرچه تنش های اخیر بسیار جدی هستند، اما عوامل متعددی مانع درگیری نظامی می شود که از آن جمله می توان به وابستگی اقتصادی و تجاری، مسیر های ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و هم چنین وابستگی جمهوری آذربایجان به مسیر ارتباطی ایران برای رسیدن به نخجوان اشاره کرد.

او هم چنین می افزاید: علیرغم تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مجاری دیپلماتیک از طریق کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز، سفارت ایران در باکو و کنسولگری جمهوری آذربایجان در نخجوان هم چنان باز و برقرار هستند.

به گفته کالجی ترکیه و روسیه که پس از جنگ اوکراین به طور فزاینده ای به ایران نزدیک می شوند می توانند به عنوان میانجی عمل کنند نقشی مشابه نقش ایفا شده توسط چین در ترمیم روابط ایران و عربستان سعودی.

او می افزاید: واقعیت این است که ترکیه و روسیه برخلاف ایران تصور تهدیدآمیزی از نقش اسرائیل در جمهوری آذربایجان، کریدور زنگزور و تهدید مرز مشترک ایران و ارمنستان ندارند. اولین قدم درک این نگرانی ها و پیگیری احتمالی مذاکرات منطقه ای مشترک خواهد بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    ما و روسیه نیاز جدی به خاک جمهوری آران نداریم می توانیم کریدور شمال جنوب را از طریق دریای کاسپین و رو رو (یعنی انتقال کامل قطار و تریلرهای تزانزیت به داخل کشتی) و همچنین از خاک ارمنستان داشته باشیم می توانیم بخشی از این کریدور را هم از خاک ترکمنستان داشته باشیم که باز هم این نیاز جدی نیست درواقع بازنده این شیطنت ها خود الهامی های صهیونیست خواهند بود چرا که نهایتا از درآمدهای میلیارد دلاری محروم می شن آنطرف کریدور از دل ارمنستان رد شود قدرت ارمنستان زیادتر خواهد شد و بعد جرات داشته باشند که بیان و کریدور شمال جنوب از خاک ارمنستان را قطع کنند یادمان باشد که ایران کشوری بسیار پرقدرت و مهم در دنیاست اگر رفتار چند کشور کوچک و ضعیف در منطقه را تحمل می کند این بنابر صبر راهبردی و پرهیز از اقدامات شتاب زدس و الا ما مثلا کمی جلوتر و با دیدن ادامه شیطنت های سریالی اسرائیلی های باکو می توانیم بودجه ریلی رشت آستارا را بیاریم روی ساخت ریل تبریز خواجه ورزقان نوردوز و این کار را خیلی محکم جلو ببریم که پیام کامل برسد . ایران دومین کشور پرهمسایه جهان با 15 همسایس و کشوریست پهناور , اونی که باید درست رفتار کنه تا منفعت ببره اون طرف آرانیه که چون توهم دارند این چیزهای ساده را هم دیگر نمی فهمند .

  • سعید قصابیان 1 1

    سلام. جنگ اکراین نشان داد که وابستگی اقتصادی و تجاری نمیتوانند مانع جنگ بشود. روسیه و اروپا وابستگی اقتصادی و تجاری زیادی با هم داشتند. 40 درصد گاز اروپا از روسیه تامین میشد و بعلت بازار بزرگ روسیه ، اکثر شرکت های صنعتی و خودرو سازی اروپا در روسیه کارخانه داشتند. اما وقتی روسیه احساس کرد که ناتو دارد به پشت مرزهایش میرسد بخاطر تهدیدی که موجودیتش را تهدید میکرد ، همه وابستگی های اقتصادی و تجاری را کنار گذاشت و به اکراین حمله کرد. امریکا و اروپای غربی هم بدلایل امنیتی حاضرند تورم و بحران انرژی را به جان بخرند و یک قدم هم حاضر به عقب نشینی از جنگ نیستند.
    وابستگی تجاری واقتصادی نمیتواند باعث عقب نسینی کشورها از الویت های امنیتی شان بشود حتی اگر خسارت و مشفقت زیادی بدنبال داشته باشد. این در مورد ایران و آذربایجان هم صادق است.