| کد خبر: 252620 |

◄ ریشه‌ های بهره‌ وری پایین کارمندان راه‌ آهن

بهره وری کم کارکنان نه تنها دولت را بزرگ، لخت، پرهزینه و عامل مهم تورم ساز می نماید، بلکه یکی از اسباب کاهش بهره وری سرمایه و تجهیزات در اختیار وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای برنامه ریزی، اجرایی و نظارتی در دولت، شهرداری ها و ... است.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در بخشی از دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان ها مورخ 401.11.10 با تاکیدات چندباره (بیش از 10 بار) بر بهره وری و اشاره به پایین بودن بهره وری آب، انرژی و نیروی انسانی فرمودند: یکی از مواردی که ما دچار ضعف بهره وری هستیم همین نیروهای کارمندی دولتی هستند که کار مفیدشان در طول هفته خیلی معدود است، چند ساعت بیشتر نیست؛ این همین کاهش بهره وری در مورد نیروی انسانی است؛ اینها باید اصلاح بشود.

همچنین فرمودند: لذا برای همین است که ما در برنامه هفتم توسعه، اولویت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توام با عدالت. مسئله عدالت هم مهم است؛ یعنی اگر چنانچه ما پیشرفت بدون عدالت داشته باشیم، در واقع پیشرفت نکرده ایم.

همچنین به گزارش ایسنا، (860823) بخش هایی از بیانات معظم له در ارتباط با روز بازنشستگان بدین شرح است: ... اگر خداى ناکرده نسبت به بازنشستگان بى اعتنایى، بى احترامى و بى توجهى شود و آنها دچار مشکل شوند، این آیینه فرداى کارکنان امروز خواهد بود. این را بدانید که وضع فعلى بازنشستگان، در واقع همیشه به صورت یک الگو در مقابل چشم کارکنان فعلى دولت قرار خواهد گرفت.

بهره وری کم کارکنان نه تنها دولت را بزرگ، لخت، پرهزینه و عامل مهم تورم ساز می نماید، بلکه یکی از اسباب کاهش بهره وری سرمایه و تجهیزات در اختیار وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای برنامه ریزی، اجرایی و نظارتی در دولت، شهرداری ها و ... است.  

برای آسیب شناسی بهره وری کارکنان دولت و آنچه رهبر معظم انقلاب در این مورد در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان فرمودند، باید سازمان های مسئول از جمله سازمان برنامه، سازمان مدیریت، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهش های مجلس و ... با تشکیل کارگروه هایی نسبت به بررسی چندجانبه و ریشه یابی آن اقدام نمایند تا ابعاد و ریشه های روانشناسی، جامعه شناسی، فرهنگی و ... در کنار مباحث اقتصادی با دقت مورد بررسی عمیق قرار گیرد.

  • شاید اولین گام الزام سازمان ها به آسیب شناسی درونی و مستندسازی مشکلات و عوامل از نگاه سازمان ها با گزارشات شفاف باشد.

  • در اینجا فقط به چند نمونه از عوامل پایین بودن بهره وری و تعلق سازمانی کارمندان راه آهن اشاره می گردد که قطعا برای تدقیق آن باید نظرات کارکنان، بازنشستگان، اساتید، انجمن ها، بسیج و ... هم اخذ و مورد ارزیابی روانشناسان و مشاوران قرار گیرد. 

  1. فقدان صندوق بازنشستگی کارکنان و تبدیل بازنشستگی به یک دغدغه بزرگ برای کارکنان (صندوق کنونی در دوران خدمت)
  2. فقدان بیمه مازاد بازنشستگان در حالی که هزینه درمان پس از خدمت برای بازنشستگان بسیار سنگین تر و دغدغه آفرین است.
  3. کاهش برخی سطوح و حذف برخی دیگر از سطوح در ساختار سازمانی که سبب رقابت ناسالم و کاهش انگیزه کارکنان برای رشد و ارتقای سازمانی می گردد و تفاوت زیاد حقوق کارشناسان و مدیران میانی که سبب ترس همکاران از خشم مدیران و توریه در گزارشات کارشناسی می شود.
  4. توجه افراطی به مدارک تحصیلی عالی حتی بی ارتباط و عدم توجه به اهمیت قدرشناسی، پاداش و بهره وری (تین نیوز / کد خبر 247464)
  5. رویکرد روزمزدی به جای کارمزدی، فراموشی مصوبه پرداخت بهره وری و ضعف رتبه بندی برای رشد کارکنان (تین نیوز / کد خبر 231415)
  6. گسترش نگاه جزیره ای و پنهان سازی اطلاعات با تضعیف مرکز تحقیقات و حمایت افراطی از دفاتر مهندسی (تین نیوز / کد خبر 157442)
  7. ضعف مستندسازی و مدیریت دانش (تین 250295) و شفافیت کم انتظارات، اختیارات و شاخصها در انتصابات مدیران و ...
  8. تعطیلی تعاونی مسکن فعال و موثر اوایل انقلاب و تبدیل مسکن به یک دغدغه مهم مدیران و کارشناسان (تین نیوز / کد خبر 241928)
  9. کمبود منازل سازمانی، عدم رعایت عدالت و انصاف در واگذاری منازل سازمانی به کارکنان شایسته و برخورد نامناسب با عزیزان 
  10. درصد پایین مدیران ارشد داخلی، امتیازات بسیار متفاوت مدیران جدید و کم توجهی به شایسته سالاری (تین نیوز / کد خبر 249120)
  11. فقدان نمونه موفق، افتخارآمیز و غرورآفرین خدمات ریلی برای همکاران جهت الگوبرداری و افزایش انگیزه (تین نیوز / کد خبر 248331)    
  12. فقدان مراکز تفریح، مجموعه های ورزشی و رفاهی و تجمعات خانوادگی و ... (از دست دادن مراکز مذکور و عدم جایگزینی)
  13. کم توجهی به آسیب شناسی ژرف برای یافتن ریشه های روانشناسانه و ... رفتار همکاران در سوانح و ... (تین  نیوز / کد خبر 220264)

 بهره وری پایین کارمندان یک روی سکه و روی دیگر آن کاهش بهره وری زیرساخت و ناوگان به ویژه از پایان دهه 70 است که با برآورد نرخ روز حدود 30 میلیارد دلار با هزینه نگهداری حدود 300 و حقوق 50 میلیون دلار در سال می گردد (تین نیوز / کد خبر 218172).          

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.