| کد خبر ۳۱۱۹۰۲
کپی شد

◄ گزارش عجیب یک فعال صنفی از وضعیت انجمن رانندگان کرمان/ نامه مهم وزارت کار درباره سه عضو انجمن کارگری رانندگان

یک عضو سابق انجمن رانندگان کرمان گزارشی از وضعیت انجمن کارگری رانندگان کرمان و ورود کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع این انجمن، در اختیار تین نیوز قرار داد.

گزارش عجیب یک فعال صنفی از وضعیت انجمن رانندگان کرمان/ نامه مهم وزارت کار درباره سه عضو انجمن کارگری رانندگان
تین نیوز |

یک عضو سابق انجمن رانندگان کرمان گزارشی از وضعیت انجمن کارگری رانندگان کرمان و ورود کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع این انجمن، در اختیار تین نیوز قرار داد.

به گزارش تین نیوز،  بهنام عارفی کرمانی  راننده ای  با سابقه حدود ۲۵ سال، در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد که نا کنون موفق به اثبات تخلفات و نفوذ اشخاصی که در اصل کارفرما هستند در  انجمن صنفی کارگری رانندگان، شده است.

عارفی با بیان این که  اعضای  هیئت مدیره قبلی  به مدت هفده سال انجمن کارگری رانندگان  را در اختیار داشتند، اظهار کرد: این افراد به وصول هزینه های گزاف از رانندگان در ازای دادن خدماتی که وظیفه تشکلات صنفی بوده مشغول بودند در حالی که  نباید  از رانندگان هیچگونه هزینه ای  دریافت می کردند از جمله توزیع لاستیک سهمیه ای که با ارز ترجیهی و دولتی براساس پیمایش ( کیلومتری )  مشخص برای هر نوع ناوگان که دستگاه ها و نهادهای متولی مربوطه ( سازمان صمت و راهداری ) در نظر گرفته بودند.

به گفته وی  در این مورد،  مشخص شد که این افراد  به صورت غیر قانونی سهمیه ناوگان را بدون اطلاع مالکان آنها حواله صادر و در بازار آزاد می فروختند که با ورود دستگاه های امنیتی و قضایی باند آنها از هم پاشید  که از آن زمان تا کنون پرونده در بازپرسی شعبه ۱۲ دادگاه ۲۲ بهمن کرمان در دست بررسی است و  همین امر موجب  رد صلاحیت هیئت مدیره انجمن مذکور و  ممانعت از شرکت آنها در انتخابات بعدی شد.

عارفی ادامه داد: همزمان با  شروع نام نویسی برای انتخابات و برگزاری مجمع عمومی برای دوره بعدی، هیئت مدیره قبلی که رد صلاحیت آنها صادر شده بود با عکس العمل تلافی جویانه با ترفندهای مختلف مانع از برگزاری انتخابات سالم و قانونی شدند و  در   هفت  دوره  انتخابات  از ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ تا ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ دو دوره اول آن به صورت حضوری و فیزیکی ( سنتی ) و پنج دوره بعدی آن به صورت مجازی و الکترونیکی برگزار شد.

عارفی افزود:  در هر دوره  برگزاری انتخابات  با اعتراض کتبی بنده  و اثبات تخلفات هیئت مدیره، انتخابات  باطل و به دور بعد موکول می شد که نمونه اعتراضات بنده یکی واجد شرایط نبودن متقاضیان کاندیداتوری هیئت مدیره و بازرسان بود و دیگری عدم ثبت اسامی رانندگان واجد شرایط شرکت در انتخابات با اینکه دارای کارت عضویت انجمن بوده و حق عضویت خود را پرداخت کرده بودند.

نامه وزارت کار درباره انجمن رانندگان کرمان

وی تاکید کرد: در نهایت قرار بر این شد که از بین تمامی کاندیداهای انتخاباتی، چهار نفر نماینده جهت تایید لیست اسامی رانندگان واجد شرایط شرکت در انتخابات برگزیده شوند اما شخصی که از ائتلاف بنده انتخاب شده بود با بررسی و چک لیست متوجه حذف اکثریت رانندگان شد و لیست مورد نظر را  امضاء نکرد و سرانجام  کارشناس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با قول اینکه لیست را با شخص بنده مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد از بنده به جای نماینده ائتلاف امضاء گرفت ولی بدون هیچ اقدامی با همان لیست پر ایراد و اشکال انتخابات بعدی را برگزار کرد.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با اینکه بنده هشت روز قبل از انتخابات، نامه ای را در دبیرخانه ثبت کردم ولی کارشناس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بدون توجه به متن نامه ثبتی در مورخ : ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ انتخابات را با همان لیست مورد اعتراض برگزار کردند که بنده به استناد ماده ۱۷ اساسنامه در فرصت تعیین شده هفت روز اعتراض خود را در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ثبت نمودم اما در جواب نامه اظهار داشتند که هیچ اشکال و ایرادی به نحوه برگزاری و پذیرش افراد وارد نیست چرا که هیئت مدیره قبلی انجمن طبق اساسنامه لیست را تهیه و تایید کرده است ولی در مورد استعلام افرادی نظیر ... هیچ گونه استعلامی از اداره کل راهداری استان کرمان نگرفتند.

وی افزود: طبق بخشنامه و آیین نامه سال ۱۳۸۲ اشخاصی که عضو هیئت مدیره شرکت های حمل و نقل و یا مالک بیش از یک دستگاه ناوگان سنگین هستند حکم کارفرما را دارند و حق ورود به صنف کارگری رانندگان به دلیل تعارض منافع را ندارند که شروع نامه نگاری و پیگیری این موضوع از سازمان تأمین اجتماعی و اداره کل راهداری استان کرمان و اثبات مدیرعامل و مدیر فنی  در شرکت حمل و نقل ... و همچنین صوری بودن اکثریت بارنامه های صادره به نام ایشان، بیمه رانندگان و  کارت هوشمند ایشان  غیرفعال شد  که  همین امر منجر به عزل و برکناری ایشان از هیئت مدیره انجمن گردید.

نامه وزارت کار درباره انجمن رانندگان کرمان

عارفی توضیح داد: پس از آن،  ایشان با مطرح و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری ( شعبه ۵۴) از سه ارگان دولتی ( سازمان تامین اجتماعی ، اداره کل راهداری و اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان )  با موضوع عملکرد هر کدام از این ارگان ها در قبال ایشان که در وهله اول درخواست دستور موقت را داده بود که قاضی شعبه مربوطه آن را رد کرد و بنده به عنوان شخص ثالث به پرونده ورود کردم و در نهایت بعد از یکسال رأی به رد شکایت ایشان صادر گردید.

عارفی گفت: با توجه به اینکه آقای ...  بعد از عزل و برکناری، به دنبال مهیا کردن شرایط و ضوابط برآمدند و با انصراف از سمت مدیرعاملی و مدیر فنی مقدمات برگشت خود را فراهم کردند و همان استعلامات که از سازمان بیمه تامین اجتماعی و اداره کل راهداری برای عزل ایشان از سوی اداره کل تعاون استان ( کارشناس مربوطه  ...)  گرفته شد این دفعه بالعکس برای برگشت ایشان گرفتند که آیا بیمه رانندگان ایشان برقرار و کارت هوشمند ایشان فعال شده است یا خیر که این کار آنها خلاف قانون بوده چرا که داشتن شرایط و ضوابط در زمان ثبت نام و پذیرش ملاک عمل است نه جور کردن آن بعد از انتخابات.

وی افزود: مهمتر اینکه کارشناس مربوطه در اداره کار (... ) با دریافت جواب استعلام از بیمه تأمین اجتماعی مبنی بر برقراری بیمه رانندگان،  نامه برگشت ایشان به هیئت مدیره را صادر کردند و حتی منتظر جواب استعلام از اداره کل راهداری ( که متولی اصلی صدور مدارک رانندگان هستند ) نشدند و این سوال را به وجود آوردند که پیش دستی خانم ... قبل از صدور جوابیه برای چه بوده است؟ حتی نامه تعیین سمت مجدد را به دست بنده ( بهنام عارفی کرمانی ) که رئیس هیئت مدیره بودم ندادند و هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم تا اینکه صبح آن روز به دفتر انجمن مراجعه کردم هیئت مدیره با بنده برخورد غیر اخلاقی داشتند.

عارفی گفت: اما وقتی جوابیه استعلام از اداره راهداری آمد در متن نامه صراحتا اعلام شده بود که  کارت هوشمند آقای ...  به عنوان راننده جدیدالورود و با قرارداد جدید که از مشمولیت کمک هزینه دولت خارج شده و هزینه بیمه رانندگان خود را از این به بعد به صورت آزاد پرداخت می نماید،  فعال شده است و  به عبارتی شرایط بازگشت به هیئت مدیره را نخواهد داشت و بنده با تنظیم شکایتی در دیوان عدالت اداری ( شعبه ۳۵ ) به این اقدام اداره کل تعاون اعتراض نمودم که خانم ... با نوشتن نامه ای به وزارت متبوع ( تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ) در خصوص برگشت ... بعد از عزل ایشان از هیئت مدیره ارائه طریق نمودند که وزارتخانه این اقدام آنها را بلامانع دانستند و با ارسال همین جوابیه به دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت بنده صادر شد.

این فعال صنفی تاکید کرد: بعد از این بنده درصدد جمع آوری مشخصات با امضاء و اثر انگشت ۱/۳ اعضای انجمن با موضوع درخواست عزل و برکناری اعضای هیئت مدیره به غیر از آقای بهنام عارفی کرمانی برآمدم که در نوبت اول خانم ... به دلیل نداشتن اثر انگشت لیست اسامی را رد کردند و در نوبت دوم به این بهانه که از کجا معلوم این افراد برای موضوع مورد نظر شما امضاء و اثر انگشت زده اند که بنده پیشنهاد دادم که فونت، جدول و یا الگویی را در اختیار بنده قرار دهید تا براساس آن امضاء و اثر انگشت و مشخصات رانندگان را جمع آوری کنم  که بعد از اتمام کار برای مرتبه سوم گفتند که هیئت مدیره اعلام کرده اکثریت امضاء کنندگان راننده نبوده و جعلی هستند که بنده پیشنهاد دادم از اداره کل راهداری استعلام بگیرید که آیا راننده هستند یا خیر ؟ که در جواب استعلام راننده بودن آنها محرز گردید و دوباره بهانه اینکه کد ملی اکثریت آنها و محل سکونتشان شهرستان کرمان نیست از سوی هیئت مدیره مطرح شد که بنده در جواب آنها به مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفتم اولا در اساسنامه برای به عضویت درآمدن انجمن اشاره ای به این موارد نشده اگر هم فرض بر این بگذاریم که این ادعا درست باشد اکثریت همین افرادی که در هیئت مدیره و عضو انجمن هستند فاقد شرایط هستند و در نهایت ادعای آخرشان این است که از تعداد ( ۱۱۵۰ نفر) تعداد ۵۱۸ نفر آنها فاقد عضویت به دلیل عدم پرداخت حق عضویت هستند که در اینجا بحث مطرح شدن اجرای ماده ( ۹ ) اساسنامه پیش می آید که آیا خزانه دار انجمن به اعضایی که از پرداخت حق عضویت خود امتناع ورزیده اند اخطار کتبی داده و اگر افراد معوقات حق عضویت خود را در مهلت یک ماه  پرداخت نکرده باشند از لحاظ قانونی به حالت تعلیق در می آیند و برای بودن یا نبودن در عضویت انجمن باید مجمع عمومی برگزار گردد و اعضای انجمن با رأی خود این تصمیمات را بگیرند که هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفته است و لیست ۱/۳ مازاد بر حدنصاب قانونی آمار دارد و درخواست آنها بایستی عملی و اجرایی گردد.

عارفی ادامه داد: در ضمن بنده با نوشتن نامه ای به دستگاه های قضایی و وزارت تعاون درخواست استعلام اعضای  هیئت مدیره انجمن را دادم که آیا واجد شرایط حضور در هیئت مدیره هستند یا خیر ؟ که بعد از استعلام از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ( قسمت ثبت شرکت ها ) و پلیس راهور مشخص گردید که چهار نفر از آنها به دلیل عضویت در هیئت مدیره شرکت های حمل و نقل و نیز مالکیت بیش از یک دستگاه ناوگان سنگین،  فاقد شرایط می باشند که با حذف و عزل آنها از هیئت مدیره و از حدنصاب خارج شدن اعضاء هیئت مدیره، انجمن وجاهت قانونی خود را از دست داد اما با این وجود همچنان در دفتر انجمن مشغول به فعالیت هستند و نامه هایی با سربرگ و مهر انجمن می نویسند و حق عضویت اجباری از رانندگان دریافت می کنند و در جلسات شرکت کرده و خود را به عنوان نماینده و صاحب سمت از سوی رانندگان می دانند.

عارفی خاطرنشان کرد:  در زمانی که بنده لیست اسامی ۱/۳ اعضاء را در دبیرخانه اداره کل تعاون استان و شهرستان کرمان ثبت کردم هیئت مدیره با تنظیم گزارش کذب و دروغ و قسم ناحق اعلام کردند که از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ به دلیل عدم حضور در جلسات هفتگی هیئت مدیره طبق تبصره ۲ ماده ۲۰ اساسنامه عزل و برکنار کردند که با نوشتن نامه به وزارت تعاون و فرستادن دو کارشناس ( آقای دکتر قائم مقامی و مهندس جبارنژاد ) به کرمان  ادعاها و اظهارات بنده مخرز و اثبات شد .

این فعال صنفی اظهار کرد: سپس  وزارتخانه با ارسال نامه ای به مسئولان اداره کل کار استان کرمان درخواست بررسی لیست ۱/۳ اعضاء را دادند که به عبارتی دوباره به نقطه اول برگشتیم و در حال حاضر به دنبال نامه تأیید لیست ۱/۳ اعضاء در وزارتخانه هستم تا بلکه با همکاری هیئت تعیین شده در لیست مذکور انتخابات سالم و بدون حاشیه را برگزار کنیم.

 تین نیوز برای انتشار پاسخ‌های احتمالی به اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این مطلب آمادگی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.