◄ خطرات رانندگی رانندگان کامیون در مسیر چپ آزادراه ها و بزرگراه ها/ احتمال افزایش تصادفات جاده ای
رانندگان کامیونی که در مسیر چپ آزادراه ها و بزرگراه ها حرکت می کنند و یا دائماً مسیر خود را تغییر می دهند، توانایی خود را در ترمز گرفتن به موقع و جلوگیری از خطرات جاده ای، به خطر می اندازند و احتمال تصادف را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.
دوم دی ماه امسال بود که رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت از برخورد شدید خودروی برلیانس و کامیون در جاده انزلی خبر داد.
به گزارش تین نیوز، آنچنان که شهرام مؤمنی به رسانه های استان گیلان گفته بود: ساعت ۷:۰۶ صبح دوم دی ماه ۱۴۰۴، بر اثر برخورد شدید خودروی برلیانس با یک کامیون، راننده حدودا ۴۴ ساله خودروی برلیانس دچار آسیب جدی شد.
حادثه ای که روز دوم دی ماه در جاده انزلی رخ داد، نه اولین حادثه برخورد خودروهای سواری و کامیون هایی بود که به این بندر تردد می کنند و نه آخرین آن.
در جاده انزلی در حالی روزانه صدها خودروی سنگین در حال تردد به بندر هستند که تردد خودروهای سواری شخصی نیز در این مسیر زیاد است.
سوالی مهمی در این زمینه وجود دارد آن است که برای کاهش تصادفات این چنینی چه باید کرد؟ آیا ایجاد مسیر های جداگانه برای تردد کامیون ها راهکار حل این معضل است؟
علی اکبر عادلی کارشناس حمل و نقل در پاسخ به این پرسش خبرنگار تین نیوز، گفت: حرکت وسایل نقلیه سنگین در جاده های جداگانه یا به عبارت دیگر، جاده های غیر مختلط، می تواند تا حدودی در جلوگیری از تصادفات موثر باشد اما از نطر اقتصادی و سرمایه گذاری توجیه ندارد چون آمار ترافیک کامیون ها در مقایسه با خودرو های سواری بسیار کم است.
وی افزود: در همه جاده های دنیا ترافیک مختلط وجود دارد اما آن چه که بیشتر موجب تصادف وسایل نقلیه سنگین با خودرو های کوچکتر می شود، عدم رعایت مقررات رانندگی در جاده ها است.
عادلی تاکید کرد: ما در آموزس رانندگی بسیار ضعیف هستیم حتی بعضی از ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه ها هم قانون رانندگی بین خطوط را رعایت نمی کنند این در حالی است که پلیس با رانندگی صحیح می تواند الگوی دیگر رانندگان باشد و قانون محوری را در بین رانندگان توسعه دهد.
عادلی با تاکید بر این که به موازات گسترش بزرگراه ها و آزادراه ها رانندگان باید بیاموزند چگونه در این جاده ها رانندگی کنند، گفت: یکی از دلایل اصلی تصادف وسایل نقلیه بزرگ با وسایل کوچک حرکت رانندگان وسایل نقلیه بزرگ در مسیر چپ جاده ها است در صورتی که کامیون ها و حتی اتوبوس ها نمی توانند مستمر در مسیر چپ یا میانی آزادراه ها و بزرگراه ها رانندگی کنند.
وی افزود: این نوع وسایل نقلیه فقط باید در مسیر راست رانندگی و از خط چپ فقط برای سبقت گرفتن استفاده کنند، میانگین سرعت خودرو ها در مسیر چپ بالاتر از مسیر راست است.
عادلی تاکید کرد: رانندگان کامیونی که در مسیر چپ حرکت می کنند و یا دائماً مسیر خود را تغییر می دهند، توانایی خود را در ترمز گرفتن به موقع و جلوگیری از خطرات جاده ای به خطر می اندازند و احتمال تصادف را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.
این کارشناس عنوان کرد: در دنیای حمل و نقل مدرن امروز با تجهیزات هوشمند به آسانی می توان رانندگی در جاده ها را پایش و با متخلفان برخورد قانونی کرد.
وی با بیان این که در سفر ها به این مسائل توجه ای زیادیمی کند،گفت: متاسفانه رانندگان وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس ها، قانون حرکت در مسیر راست را رعایت نمی کنند و به طورکلی مفهوم رانندگی در بزرگراه ها و آزادراه ها تغییر کرده است و شاهد هستم که رانندگان سواری به جای سبقت از مسیر چپ از مسیر سمت راست برای سبقت گرفتن استفاده می کنند.
این کارشناس تاکسد کرد: بنابراین ما نیاز به جدا سازی جاده ها نداریم بلکه باید درست راندن وحرکت بین خطوط را به رانندگان آموزش دهیم . با استفاده از هوش مصنوعی و شبیه سازی تصادفات می توان نواقص را شناسایی و در بهینه سازی آن اقدام نمود.
عادلی با تاکید بر این که، بسیاری از مجریان قانون نمی دانند کامیون با بار، انرژی جنبشی بیشتری تولید و هنگام برخورد با وسایل نقلیه کوچکتر می تواند باعث مچاله شدن آنها شود، خاطرنشان کرد: به طور کلی باید قبول کنیم مدتی است رانندگی در جاده های کشور ما وضعیت بسیاراسفناکی پیدا کرده و برای رهایی از این حالت باید خیلی سریع درست راندن را به همه راننده ها آموزش داد.
وی یکی از راه های بسیار موثر در رسیدن به این هدف را شبیه سازی تصادفات جاده ای و نمایش مکرر آن از رسانه ها است.