| کد خبر ۳۱۰۷۳۵
کپی شد

اعمال سیاست های استاندارد ۱۲۲ گانه باعث عدم واردات اتوبوس های مسافری شد

مشاور اتاق بازرگانی تهران گفت: روند تحمیل استانداردهای ۸۵ گانه بر صنعت خودرو کشور منجر به انباشتگی و افزایش فرسودگی ناوگان حمل و نقل شده است.

تین نیوز |

مشاور اتاق بازرگانی تهران گفت: روند تحمیل استانداردهای ۸۵ گانه بر صنعت خودرو کشور منجر به انباشتگی و افزایش فرسودگی ناوگان حمل و نقل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، بهروز عشقی دبیر انجمن سازندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین با اشاره به  روند تحمیل استانداردهای ۸۵ گانه بر صنعت خودرو کشور اظهار داشت: برخی از مداخلات در این حوزه ، برخلاف اهداف اعلام شده، منجر به انباشتگی و افزایش فرسودگی ناوگان حمل و نقل شده است.

وی با اشاره به تغییرات مکرر در استانداردهای فنی خودرو از ۵۴ به ۶۳ و اکنون ۸۵ گانه، تصریح کرد: این استانداردهای ۸۵ گانه که به طور جاهلانه ای به صنعت خودرو ایران تحمیل می شود، چه آثار مثبتی در پی داشته است

عشقی با استناد به آمارها، بیان کرد که نرخ تلفات جاده ای نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. او دلیل این امر را مسدود شدن مسیر نوسازی ناوگان دانست: این استانداردها باعث انباشتگی و فرسودگی شده است؛ چون خودروسازها را متوقف کرد.

بازگشت به رویکرد موفق گذشته و نقش بخش خصوصی

مشاور اتاق بازرگانی تهران در ادامه، راهکار برون رفت از این وضعیت را بازگشت به اصل رقابت و توانمندی بخش خصوصی دانست. وی با یادآوری تجربه موفق بین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴، تاکید کرد که در آن دوره، منابع وزارت راه به سیستم بانکی هدایت و به صورت وجوه اداره شده برای خرید تجهیزات حمل و نقل تخصیص یافت.

عشقی توضیح داد: آن زمان به جای اینکه پول مستقیماً به خودروساز داده شود، به خریدار وام با بهره پایین ارائه می شد. به عنوان مثال، برای یک اتوبوس ۵۶ میلیون تومانی، وام ۴۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد به خریدار داده می شد. این امر باعث شد مردم ترجیح دهند به جای خرید از شرکت های دیگر، از تولیدکنندگان داخلی که تلاش می کردند قیمت را کنترل کنند، خرید کنند و در آن عرصه ۳۶ هزار دستگاه خودرو تولید شد.

مقاومت در برابر نوسازی و استانداردسازی های زیست محیطی

وی همچنین به تعارضات در اجرای استانداردهای زیست محیطی اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست می گوید استاندارد یورو ۶؛ اما می بینیم که آیا توان تولید آن را داریم؟ ما اتوبوس را به راننده تحویل می دهیم اما در پشت آن دود می کند. چه دلیلی دارد که ما را مجبور به اجرای استانداردی کنیم که تکنولوژی و زیرساخت لازم برای آن وجود ندارد؟

عشقی تاکید کرد:در صورتی که دولت اجازه دهد تکنولوژی شایسته انتخاب شود و بخش خصوصی برای تأمین نیاز نهایی مصرف کننده (اعم از اتوبوس و کامیون) آزاد باشد، صنعت خودرو می تواند با وجود تحریم ها نیز مسیر توسعه خود را ادامه دهد. او در انتها اشاره کرد که حتی از ظرفیت انجمن ها برای تولید هزاران دستگاه خودرو در صورت صدور مجوز وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.