احیای ترانزیت ایران همزمان با نوسازی ناوگان و تکمیل راه آهن چابهار و رشت
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر نوسازی ناوگان و تکمیل راه آهن چابهار و رشت گفت: با اجرای این اقدامات شاهد احیای ترانزیت ایران خواهیم بود.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر نوسازی ناوگان و تکمیل راه آهن چابهار و رشت گفت: با اجرای این اقدامات شاهد احیای ترانزیت ایران خواهیم بود.
بسیاری از ایرلاین ها تنها یک فروند هواپیما دارند که به تازگی مجوز تأسیس گرفته اند
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران در نشست خبری کمیسیون حمل ونقل با اشاره به چالش های موجود در حوزه حمل ونقل و ترانزیت بین المللی کشور تأکید کرد: حل مشکلات نیازمند بازگو شدن و پیگیری مستمر است؛ چراکه صورت مسئله نیمی از راه حل را تشکیل می دهد.
وی با تقدیر از تلاش های کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی در شناسایی و بیان مشکلات فعالان اقتصادی افزود: در شرایط کنونی، یکی از موانع اصلی توسعه ترانزیت بین المللی ایران، مسائل سیاسی منطقه است که باعث شده مسیرهای حمل ونقل کشور در سال های گذشته با محدودیت و عقب ماندگی مواجه شوند. باید به صورت ویژه برای رفع این موانع و گشودن مسیرهای ارتباطی اقدام کنیم.
نجفی منش ادامه داد: ایران از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه ترانزیت برخوردار است؛ اما برخی طرح های زیرساختی هنوز تکمیل نشده اند، از جمله پروژه راه آهن رشت ـ انزلی و اتصال راه آهن چابهار ـ زاهدان. تکمیل این مسیرها می تواند موقعیت ایران را در ترانزیت بین المللی به طور چشمگیری تقویت کند.
او با انتقاد از سیاست های دولت در زمینه واردات خودروهای تجاری گفت: در حالی که توان تولید داخلی سالانه حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو سنگین وجود دارد و نیاز کشور حدود ۶۰ هزار دستگاه است، سیاست های واردات محور باعث شده این ظرفیت مغفول بماند. تعرفه های پایین واردات و بی توجهی به داخلی سازی، صنعت حمل ونقل را تضعیف کرده است.
به گفته عضو هیئت مدیره اتاق تهران، اگر سیاست ها از محور واردات به سمت تولید داخلی و صادرات تغییر نکند، کشور به سمت ناکجاآباد اقتصادی سوق داده می شود. باید به توان داخل، تأمین قطعات، و استانداردسازی تولیدات توجه جدی شود.
نجفی منش همچنین به موضوع آلایندگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ریشه های اصلی آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت های فرسوده هستند. لازم است برنامه نوسازی ناوگان حمل ونقل و خودروهای سواری مجدداً در دستور کار دولت قرار گیرد.
او اظهار کرد با تصمیمات درست و اجرای کامل پروژه های زیربنایی، «مسیر توسعه حمل ونقل و تولید داخلی هموار شود تا ایران بتواند با تقویت شبکه ارتباطی و کاهش آلایندگی، جایگاه مطلوبی در منطقه کسب کند.