حذف «امضاهای طلایی» و ضرورت «نهضت رفع مداخله» راهکار توسعه حمل ونقل کشور
مشاور اتاق بازرگانی تهران،بر لزوم اتخاذ سیاست های مبتنی بر آزادسازی و افزایش بهره وری به عنوان پیش شرط دستیابی به اهداف اقتصادی کشور، به ویژه در برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد و سیاست های مداخله گرایانه دولت را عامل اصلی زمین گیری بخش خصوصی و چالش های زیرساختی دانست.
مشاور اتاق بازرگانی تهران،بر لزوم اتخاذ سیاست های مبتنی بر آزادسازی و افزایش بهره وری به عنوان پیش شرط دستیابی به اهداف اقتصادی کشور، به ویژه در برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد و سیاست های مداخله گرایانه دولت را عامل اصلی زمین گیری بخش خصوصی و چالش های زیرساختی دانست.
بسیاری از ایرلاین ها تنها یک فروند هواپیما دارند که به تازگی مجوز تأسیس گرفته اند
احیای ترانزیت ایران همزمان با نوسازی ناوگان و تکمیل راه آهن چابهار و رشت
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهروز عشقی با اشاره به ضرورت همسویی سیاست ها، اظهار داشت:«هرچه ریسک بخش خصوصی بالاتر برود، اقتصاد ما کوتاه مدت آسیب می بیند. توجه به سیاست آزادسازی مقدم بر سیاست تردید است. در مورد سوخت هم این سیاست وجود دارد ،سیاست تعدیل اگر شما سیاست تعدیل را بدون آزادسازی انجام بدهید خاصیت ندارد.»
وی آزادسازی را در بخش های مختلف از جمله قیمت گذاری سوخت و حذف مقررات دست وپاگیر ضروری دانست و تأکید کرد: «شما می توانید به راننده کامیون بگویید من به تو گازوئیل را به نرخ جهانی می فروشم؛ اگر خواست کامیون بخرد باید با آداب جهانی، اگر خواست پروانه تردد بگیرد، بارنامه بگیرد، فعالیت کند. این الگوریتم های پیچیده دولتی دیگر باید حذف شوند، امضاهای طلایی از بین بروند.»
اهداف برنامه هفتم و چالش بهره وری در حمل و نقل
مشاور اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهداف رشد اقتصادی در برنامه هفتم، نسبت به تحقق آن ها ابراز نگرانی کرد و بهره وری را حلقه مفقوده دانست:«برای نیل به رشد ۸ درصدی در اقتصاد، سالیانه ۱۲ درصد رشد در حمل و نقل باید داشته باشیم. نکته دیگر این است که اگر می خواهید به این ۱۲ درصد برسید، ۴۰ واحد درصد آن را باید از محل افزایش بهره وری تأمین کنید، ۶۰ درصد از محل رشد. این معنی اش این است که اول برو سراغ افزایش بهره وری، آن چیزی که داری را از آن مازادش برسی که باید سرمایه گذاری کنید.»
عشقی در تشریح مصداقی این عقب ماندگی، به مقایسه عملکرد ناوگان حمل ونقل داخلی و خارجی پرداخت و گفت: «یک کامیون در ایران مثلاً سالی ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می کند، ولی در اروپا این ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد؛ این تعریف ساده بهره وری است. تازه آن ۱۰۰ هزار کیلومتر که کار می کند ۶۰ درصدش خالی است و ۴۰ درصدش پر؛ یعنی ۱۰۰ هزار کیلومتر فقط ۴۰ کیلومتر [بار مفید] است، در حالی که آن اروپایی در ۳۰۰ هزار کیلومتر ۸۰ درصد افسی انسی دارد، یعنی ۲۴۰ هزار کیلومتر پر راه می رود؛ چقدر این غیرقابل مقایسه است با وضعیت…»
«مدیریت دارایی های فیزیکی» مغفول مانده است
وی همچنین بر اهمیت حیاتی «مدیریت دارایی های فیزیکی» در زیرساخت های کشور، به ویژه در بخش راه، تأکید کرد: «ما با بدبختی و مصیبت یک راه را می سازیم اما مفهومی به اسم مدیریت دارایی فیزیکی در جمهوری اسلامی وجود ندارد. شما یک پُلی را می بینید که در دهه ۲۰ ساخته شده با تکنولوژی دهه ۲۰، سرپا است، اما پُلی که سه سال پیش ساخته شده، ممکن است سه سال دیگر فروبریزد؛ هم کیفیت ساخت پایین است و هم کیفیت مدیریت دارایی فیزیکی. امروز اساساً موضوعی به اسم مدیریت دارایی فیزیکی در وزارت راه معنی ندارد.»
لزوم «نهضت رفع مداخله» به جای «نهضت رفع قانون»
عشقی موضع گیری صریحی در برابر رویکردهای دستوری و غیرتخصصی داشت و شعار اصلی خود را «نهضت رفع مداخله» معرفی کرد: «خواسته شسته رفته ما از شما این است که این سرمایه فیزیکی که امروز ۷۰، ۸۰ سال طول کشیده تا ایجاد شود، اگر از بین برود، دیگر ملت ایران قدرت ساختن این زیرساخت ها را ندارد… آن چهار موردی هم که مقدمتاً خدمتتان عرض کردم، به نظر می رسد خواسته شسته رفته ما از شماست… امیدوارم با تلفیق این ها در نشست روز ۲۲ آذر بتوانیم یک حرکت ملی را ایجاد کنیم: نهضت رفع مداخله با رویکرد توسعه فوری. می گویند دنبال رفع قانون اند و این ها که یاد گرفته اند؛ نهضت رفع مداخله برای توسعه است، نه وفاداری سیاسی.