◄ شرکت های بزرگ مقیاس کرایه حمل کالای اساسی در دوره جنگ ۱۲ روزه را به رانندگان کامیون پرداخت نکردند
پرداخت نشدن کرایه حمل گندم توسط یک شرکت بزرگ مقیاس شعبه بندرعباس و رسیدگی نکردن به شکایت ها ی رانندگان از روش های قانونی، انتقاد رانندگان کامیون را در برداشته که در جنگ 12 روزه با هدف حفظ امنیت غذایی کشور با وجود خطرات موجود به بنادر جنوبی عزیمت کردند.

پرداخت نشدن کرایه حمل گندم توسط یک شرکت بزرگ مقیاس شعبه بندرعباس و رسیدگی نکردن به شکایت ها ی رانندگان از روش های قانونی، انتقاد رانندگان کامیون را در برداشته که در جنگ 12 روزه با هدف حفظ امنیت غذایی کشور با وجود خطرات موجود، به بنادر جنوبی عزیمت کردند.
به گزارش تین نیوز ، رانندگان کامیون همچنین به ادامه فعالیت این شرکت در بخش بزرگ مقیاس برخلاف مصوبه صریح مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۴ که به امضای رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رسیده ، اعتراض کرده اند.
یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا در شبکه های اجتماعی با اشاره به این اعتراضات، عنوان کرده که بی توجهی به این موضوع، موجب سلب اعتماد عمومی از نهادهای ناظر و متولی شده و در بحران های احتمالی آینده، می تواند زمینه ساز عدم همراهی و مشارکت فعالانه رانندگان کامیون گردد.
نوید خیرمند دبیر انجمن رانندگان کامیون اصفهان در ادامه از مسئولان دستگاه های متولی خواسته است، با درک ابعاد و تبعات این موضوع، دستور اقدامات عاجل و موثر جهت احقاق حقوق تضییع شده رانندگان را صادر نمایند.
خیرمند همچنین به موارد تخلف یکی دیگر از شرکت های مستقر در جنوب کشور اشاره کرده و گفته است که این شرکت اقدام به کسر هزینه ضدعفونی به مبلغ ۵۵۰٫۰۰۰ تومان از کرایه رانندگان کرده در حالیکه این هزینه طبق قانون و عرف حمل، برعهده صاحب کالا بوده و پرداخت آن به راننده الزامی است.
به گفته وی واریز کرایه با مبلغی کمتر از رقم مندرج در بارنامه، به میزان ۳۰۰٫۰۰۰ تومان در هر سفر، نیز از دیگر تخلفات این شرکت بوده است.
خیرمند تاکید کرده که شرکت مذکور در مجموع ۸۵۰٫۰۰۰ تومان در هر بارنامه از حق راننده کسر می کند؛ با توجه به اینکه حمل یک کشتی معمولاً حدود ۲۵۰۰ دستگاه تریلی را دربرمیگیرد، مجموع مبالغ برداشتشده از رانندگان به رقمی سنگین و قابلتوجه میرسد!!
به گفته وی ، مبلغ هزینه ضدعفونی در بارنامه ثبت میشود، بهاین معنا که این مبلغ از اداره غله یا سایر صاحبان کالای خصوصی دریافت شده اما در زمان تسویه، به رانندگان پرداخت نمیشود که این مسئله ظن قوی به وجود تخلفات پنهان و احتمال تقسیم غیرقانونی این مبالغ بین عوامل پشت پرده را تقویت میکند.
خیرمند با توجه به انتشار اسامی شرکت های مذکور، عنوان کرده که رسانهای شدن این تخلفات، نه با نیت تخریب، بلکه ناشی از بیتوجهی متصدیان شرکت در پایانه نسیمشهر و همچنین عدم پیگیری مؤثردستگاه های ناظر با وجود شکایات مکرر و هدف اصلی، استیفای حقوق پایمالشده رانندگان و آگاهیبخشی به تصمیمسازانیست که در تولد و حمایت از شرکتهای بزرگمقیاس موسوم به "توانمند" نقش داشتهاند؛ تا بدانند راهکار مدیریت بحران، رعایت حقوق قانونی و مصوب رانندگان است، نه خلق ساختارهایی که خود به بستر بیاعتمادی، تضییع حق و نارضایتی بدل شوند.